Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Narodziny nowego Poznania: Pierwsza debata o mobilności miasta odbyła się w jadącym autobusie. Zobacz najciekawsze tezy

Anastazja Bezduszna
Anastazja Bezduszna
Debata o mobilności Poznania odbyła się w jadącym autobusie elektrycznym. W debacie wzięli udział dr inż. Jeremi Rychlewski, ekspert Instytutu Poznańskiego, autor raportu „Mobilne miasto” (moderator), Klaudia Strzelecka, Radna Miasta Poznania, Wiceprezes Stowarzyszenia Projekt Poznań, Paweł Sowa, Radny Miasta Poznania, Wiceprezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania,Jacek Kaczmarek, Organizacja Poznańskich Kierowców.
Debata o mobilności Poznania odbyła się w jadącym autobusie elektrycznym. W debacie wzięli udział dr inż. Jeremi Rychlewski, ekspert Instytutu Poznańskiego, autor raportu „Mobilne miasto” (moderator), Klaudia Strzelecka, Radna Miasta Poznania, Wiceprezes Stowarzyszenia Projekt Poznań, Paweł Sowa, Radny Miasta Poznania, Wiceprezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania,Jacek Kaczmarek, Organizacja Poznańskich Kierowców. screen Instytut Poznański
Eksperci twierdzą że w Poznaniu mamy deficyt przestrzeni, pieniędzy i czasu. To wszystko wpływa na mobilność. Co zrobić tak, by każdy mógł w wygodny sposób poruszać się po mieście? Debatowali o tym eksperci w ramach cyklu Instytutu Poznańskiego „Nowe narodziny Poznania”.

Tramwaje, autobusy, rowery miejskie, samochody na minuty, a i tak dwa razy dziennie Poznań stoi w korkach. Jak wynika z raportu „Narodziny nowego Poznania - Mobilne Miasto”, głównym problemem dla kierowców jest trudność znalezienia miejsca parkingowego, a dla mieszkańców - parkowanie w miejscach niedozwolonych.

Trwa głosowanie...

Poznań: Jak się poruszasz po mieście?

Głos Wielkopolski

I choć wielu kierowców jest już teraz jest w stanie przesiąść się w połowie drogi do środków komunikacji publicznej, na przeszkodzie stoi brak parkingów przy wjeździe do centrum - wygodnych i z przyjazną ceną.

- Kierowcę do skorzystania z tramwaju przekonają parkingi „pod ręką” - tłumaczył Jacek Kaczmarek. - Ilu kierowców wie, że na podstawie opłaconego biletu na parkingu Park&Ride można jeździć tramwajem i autobusem za darmo? Informowanie też jest ważne.

W środę przy trasie Poznańskiego Szybkiego tramwaju otwarto pierwszy poznański parking Park&Ride. Przy skrzyżowaniu ulic Szymanowskiego i Smoleńskiej znajduje się 130 miejsc postojowych.Ile kosztuje postój? Przejdź do kolejnego slajdu --->POLECAMY TEŻ:>>>10 przepisów drogowych, które często łamiemy, bo o nich... zapominamy [ZOBACZ]Oto najczęściej kradzione w Poznaniu auta [LISTA MODELI]

Park&Ride Szymanowskiego: Otwarto pierwszy taki parking w Po...

O barierach finansowych w tworzeniu parkingów mówił Paweł Sowa, radny Poznania, wiceprezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.

- Codziennie do miasta wjeżdża około 150 tys. aut z powiatu. Jeżeli parking przy ul. Szymanowskiego na 200 miejsc kosztował około 5 mln zł, to kiedy będziemy w stanie zapewnić odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla kierowców spoza miasta? Może za 20-30 lat. Teraz jednak możemy polepszać środki komunikacji miejskiej, by zachęcać kierowców do przesiadki - mówił radny.

Poznań: Otwarcie nowego parkingu i zmiany w organizacji ruchu na Ostrowie Tumskim

Jak zachęcać do korzystania z transportu miejskiego, zastanawiała się też Klaudia Strzelecka, radna, wiceprezes Stowarzyszenia Projekt Poznań.

- Kwestie finansowe są ważne. Brak bezpłatnych przejazdów dla uczniów powoduje, że od małego oduczają się od przemieszczania po Poznaniu autobusem czy tramwajem. Dodatkowo, by więcej osób wybrało środki komunikacji miejskiej zamiast auta - cena miesięcznego biletu musiałaby nie przekraczać 100 złotych - tłumaczyła radna.

Czytaj też: Naramowice przejezdne mimo mimo rozpoczętej przebudowy ulic Słowiańskiej, Sarmackiej i Bolka

Dodatkowym wątkiem debaty było bezpieczeństwo w transporcie publicznym, szczególnie w czasie epidemii.

- Obserwujemy teraz bardzo duży odpływ ludzi korzystających z transportu i bardzo duży spadek dochodów z tego tytułu. Musimy pokazać, że tramwaj czy autobus jest bezpieczny także pod względem zdrowotnym - wyjaśniała Klaudia Strzelecka.

Pasażerowie nie skarżą się na obostrzenia. Zobacz video.

Ważną kwestią też jest dostępność, czyli możliwość dojechania do wybranego miejsca bez przesiadek. Jeśli to niemożliwe, przesiadka musi być być wygodna. Stąd duże znaczenie węzłów przesiadkowych dla poprawy jakości podróży też osób z poza Poznania. Jednak jak opisuje dr inż. Jeremi Rychlewski w raporcie polepszenie sytuacji wymaga inwestycji. - Miasto potrzebuje przebudowy układu torowego stacji Poznań Główny oraz budowy nowego przystanku z roboczą nazwą „Śródmieście” bądź alternatywnie przeniesienia całej stacji kolejowej w ten rejon - pisze ekspert.

Jak będzie wyglądać Poznań za 30 lat?

- Możemy tylko zgadywać. Pewnie będzie dominował ruch pieszych i rowerowy ponieważ to są najprostsze formy dobre na krótkie odległości - mówił dr Jeremi Rychlewski. - Myślę, że czeka nas odejście od posiadania indywidualnych samochodów. W miejscach, gdzie będzie występować duży deficyt przestrzeni - będziemy coraz częściej przesiadać do szybkiego tramwaju. To będzie sprawny i niewykluczone że autonomiczny środek transportu publicznego.

Dlatego tak ważne jest zaczął myśleć o zmianach i inwestycjach już teraz.

Sprawdź też:

Obszary tematyczne oraz daty debat/publikacji raportów:

  • „Mobilne miasto” – 26 października 2020.
  • „Eko-miasto” – 23 listopada 2020.
  • „Poukładane miasto” – 14 grudnia 2020.
  • „Przedsiębiorcze miasto” – 25 stycznia 2021.
  • „Miasto sportu” – 22 marca 2021.
  • „Miasto ludzi” – 26 kwietnia 2021.
  • „Zdrowe miasto” – 24 maja 2021.
  • „Kulturalne miasto” – 28 czerwca 2021.
  • „Miasto marzeń” – 27 września 2021.
  • Debata główna: „Nowe miasto. Pierwszy krzyk” – 25 października 2021. Zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej i mediów społecznościowych w celu otrzymywania informacji „z pierwszej ręki”!

Cały raport i debatę znaleźć można na www.głoswielkopolski.pl Projekt „Narodziny nowego Poznania„ odbywa się on pod patronatem Wiceministra Spraw Zagranicznych Szymona Szynkowskiego vel Sęka, Wojewody Wielkopolskiego Łukasza Mikołajczyka oraz Przewodniczącego Rady Miasta Poznania Grzegorza Ganowicza.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski