Nauka to przyszłość – Unia Europejska wspiera poznańskie projekty naukowe

Grzegorz Okoński
Nauka i edukacja są szczególnymi obszarami zainteresowania Unii Europejskiej, która na inicjatywy w tych branżach przekazuje istotne kwoty. Dlatego Miasto Poznań, które kojarzone jest z nowoczesnością, technologiami, i rzetelną wielkopolską gospodarką, chętnie partycypuje i wspiera projekty dotyczące sfery naukowej.

Działania dedykowane poznańskiej nauce w dużym stopniu polegają nie tyle na wsparciu jednostkowych projektów twórczych, nowatorskich dla światowej nauki w ogóle, ile na zapewnieniu szerokiego dostępu do wiedzy, do osiągnięć nauki, na zainteresowaniu uczniów, studentów, słuchaczy nauką poprzez przybliżenie im ciekawych, dotąd nieznanych im aspektów. Spora część programów ma charakter praktyczny, dzięki czemu uczestniczące w nich osoby mogą poznać lepiej prezentowane treści, nabrać doświadczenia i dalej już samodzielnie kontynuować naukę, rozwijając zainteresowania w wybranych dziedzinach.

Unijne środki wsparły więc inicjatywę Muzeum Archeologicznego pod nazwą „Rezerwat Archeologiczny na Ostrowie Tumskim w Poznaniu”, której celem jest zachowanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego Wielkopolski: w oparciu o rezerwat archeologiczny utworzono muzeum, w którego ekspozycji znajdują się zabytki odkryte w trakcie badań archeologicznych na Ostrowie Tumskim. Ta inicjatywa, realizowana w latach 2010-2012, warta była 9.683.903,18 zł, a dofinansowanie do niej wyniosło 5.422.008,43 zł.

Na prezentacji osiągnięć nauki w lokalnym ujęciu opiera się projekt „Nowe Stulecie”, którego realizatorem jest Centrum Kultury „Zamek”. Nastawia się on na prezentację nowego potencjału instytucji, z zachowaniem pełnej świadomości fenomenu historii i architektury: innymi słowy – przy użyciu najnowocześniejszych form wyrazu „Zamek” pokazuje tradycję ubiegłego stulecia, jako źródła dzisiejszych osiągnięć. To przedsięwzięcie realizowane w latach 2011-2012 kosztowało 585.361,34 zł z czego dofinansowanie objęło 497.557,13 zł

Spójrzmy także na projekt „Wielkopolska GRA! – Generator Rozwoju Aktywności.exe” prowadzony w latach 2010 – 2011 przez Gabinet Prezydenta Miasta – nietypowe warsztaty będące sposobem zdobywania umiejętności oraz nauki przez zabawę w tematyce gier i aplikacji komputerowych. Wzięło w nich udział 220 młodych graczy, warte były 82.860,77 EUR i całość została zrefundowana ze środków unijnych.

Podobnie Fundusze UE posłużyły do przekazania osiągnięć nauki – zdobycia dodatkowej wiedzy dla studentów Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, którzy uczestniczyli w projekcie „Opracowanie i wdrożenie modelowego programu praktyk nauczycielskich dla studentów Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu”, wspólnym dla Poznania i UAM. Wartość projektu wyniosła 3.179.383,00 zł, i całość była dofinansowana. Tak samo wspólne działanie na tej samej zasadzie obu tych podmiotów dało dodatkową wiedzę uczestnikom studenckich praktyk pedagogicznych – przy czym projekt nie dotyczył przeprowadzenia praktyk jako takich, lecz wdrożenia działań podnoszących ich jakość. Zaplanowany na lata 2010 – 2014, kosztował 4.950.000,73 zł – całość została zrefundowana.

Sprawdzona formuła współpracy UAM z miastem Poznań, pozwoliła na wykorzystanie jej w następnych projektach naukowych - należały do nich: inicjatywa o nazwie „Dobra szkoła - lepsza praktyka - doskonały nauczyciel. Przygotowanie szkół i opiekunów praktyk do efektywnej współpracy ze studentami chemii” (realizowana w latach 2010-2014, kosztowała 4.830.556,00 zł, przy pełnym dofinansowaniu ze strony Unii Europejskiej), jak również projekt „Nowoczesne strategie wielostronnego przygotowania studentów do zawodu nauczyciela wspomagane internetowym systemem kształcenia. Przyroda w praktyce szkolnej” (podjęty w latach 2011-2014, wart – przy stuprocentowym dofinansowaniu - 3.366.530,75 zł). Takie też założenia miał wspólny projekt miasta Poznania i Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, pod nazwą „Nowe modele praktyk pedagogicznych dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego”, zaplanowany na lata 2012-2014 i wyceniony na 1.798.102,00 zł., jak również „Podstawą dobra praktyka” - projekt partnerski Poznania i Wyższej Szkoły Kadry dla Europy, który prowadzony w latach 2012-2014, wart był 2.392.100,00zł – także przy pełnym unijnym dofinansowaniu.

Mówiąc o doborowych projektach naukowych, w których partycypowały fundusze europejskie, nie sposób nie wspomnieć przedsięwzięć „Najlepsze kadry dla Wielkopolski – Top skills for Wielkopolska – Szkolenie kadr dla innowacyjnych sektorów wysokiej szansy Wielkopolsce” – gdzie Poznaniowi partnerowała Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w Poznaniu ( w tym projekcie 450 osób poznawało niuanse języków obcych, zagadnienia z zakresu przepisów finansowo-księgowych, SAP, informatycznych, komunikacji i obsługi klienta, co w sumie, przy szeregu zadań dodatkowych, i przedstawieniu tak wykształconych osób inwestorom, warte było 1 238 131,26 zł – całość pokryła Unia Europejska), projektu „Naukowiec w biznesie – staże pracowników naukowych w przedsiębiorstwach”, gdzie dochodziło do transferu wiedzy i innowacji poprzez zacieśnienie współpracy pomiędzy jednostkami naukowymi i/lub naukowo-dydaktycznymi a podmiotami gospodarczymi działającymi na terenie województwa wielkopolskiego (uczestniczyło w nim 15 pracowników naukowych jednostek naukowych i/lub pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych uczelni, kosztował 523.032,00 zł, całą kwotę pokryły fundusze unijne), czy o specyficznych projektach naukowych „Język rosyjski w połączeniu z językiem angielskim dodatkowym atutem młodego pokolenia w karierze edukacyjnej i zawodowej – źródłem nowych możliwości poznawczych” (realizowanym przez licea ogólnokształcące – XI LO, V LO, XVI LO, XIV LO, VIII LO, XXVI LO w latach 2008-2009, i wartym 633 890,00 zł – całość dofinansowała Unia Europejska), „Mówię liczę doświadczam - fundamentem edukacyjnego sukcesu” (beneficjentem było XI Liceum Ogólnokształcące w latach 2010 – 2012, a w ramach programu odbywały się lektoraty z j. angielskiego, j. japońskiego, zajęcia wyrównawcze z matematyki, zajęcia dokształcające z chemii, lektorat z j. hiszpańskiego, wykłady z historii, geografii gospodarki i kultury Europy Wschodniej; wykłady z historii, gospodarki i kultury Japonii dla w sumie 340 uczniów, przy wartości projektu: 748.114,50 zł), i „Nowy język, nowe możliwości” – programie podjętym przez Zespół Szkół Handlowych w Poznaniu, o tyle ciekawym, że nastawionym na podniesienie atrakcyjności na rynku pracy przyszłych absolwentów ZSH poprzez doskonalenie umiejętności językowych; realizowany w latach 2008-2009, wart był 276.924,00 zł – dofinansowanie objęło 235.385,40 złotych.

W restauracji zapłacimy więcej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie