Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nawet nie wiesz, że istnieją takie zawody. Praca na kolei może zaskoczyć zarobkami. Oto stawki

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Na terenie całej Polski możemy również znaleźć pracę jako ustawiacz lub manewrowy.
Na terenie całej Polski możemy również znaleźć pracę jako ustawiacz lub manewrowy. Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Praca na kolei kojarzy się z podróżami. Kierownik pociągu, konduktor lub maszynista spędza w drodze mnóstwo godzin. Na kolei są jeszcze inne zawody, w których można sporo zarobić i nie trzeba jeździć daleko, a wręcz pracować blisko domu. Część z tych prac, to zawody, o jakich nie miałeś pojęcia. Ile zarobi dyżurny ruchu, ustawiacz lub manewrowy? To nie koniec listy. Sprawdzamy wymagania i pensje.

Spis treści

Każdemu z nas zdarza się poszukiwać pracy. Jedni chcą odmienić swój los i znaleźć nie zawsze lepiej płatną pracę, ale taką, w której będą dogodniejsze godziny pracy lub obowiązki pasujące do naszej osobowości. Stewardessa lub pilot mogą liczyć na odległe podróże. To benefit czy może nieprzyjemna konieczność? To zależy od naszych preferencji i tego, czego oczekujemy od pracy. Podobnie jest na kolei.

Rewident taboru kolejowego - ile zarabia się na tym stanowisku?

Ecco Rail jest polskim, prywatnym, towarowym przewoźnikiem kolejowy. Siedzibę ma w Katowicach, mimo to oferuje zatrudnienie na stanowisku rewident taboru kolejowego na terenie całej Polski. Z oferty pracy dowiadujemy się, że miejsce zatrudnienia będzie „adekwatnie do miejsca zamieszkania”.

Obowiązki, jakie będzie wypełniać w pracy taka osoba to:

  • kontrola stanu technicznego wagonów (przed załadunkiem, po załadunku, przed dopuszczeniem do ruchu);
  • kontrola poprawności załadunku;
  • wykonywanie próby hamulców zespolonych przed odjazdem pociągów.

Ogólnie rzecz biorąc, jej zadanie polega na kontrolowaniu infrastruktury i pojazdów przeznaczonych do przewożenia zarówno towarów, jak i pasażerów. Rewident kolejowy sprawdza stan techniczny taboru, trakcji i innych elementów niezbędnych do bezpiecznego i sprawnego transportu - czytamy w ogłoszeniu kursu na rewidenta taboru grupy ATC.

By aplikować na stanowisko, trzeba spełniać pewne minimalne wymagania. Są to:

  • stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu;
  • prawo jazdy kat. B.

Konieczne będzie również posiadanie świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko rewidenta taboru. Kurs przed egzaminem składa się:

  • z części praktycznej,
  • z części teoretycznej,
  • z zajęć próbnych u przewoźnika.

Szkolenie zaczyna się od praktycznego przygotowania. Dopiero kolejną częścią są wykłady i ćwiczenia. Niektórzy z organizatorów takich szkoleń organizują je w formie zdalnej. Dopiero po szkoleniu nastąpi egzamin kwalifikacyjny, który ma być gwarancją odpowiedniego wykonywania obowiązków na rzecz przyszłego pracodawcy.

Kurs może mieć różne warianty w zależności od tego, jakie posiadamy doświadczenie i wykształcenie.

Ecco Rail oferuje „atrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do posiadanych kwalifikacji” oraz „elastyczne warunki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia (w zależności od preferencji kandydata)”.

Z portalu ogłoszeniowego dowiadujemy się, ile będziemy zarabiać z wykształceniem:

  • minimalnym 4 600 zł brutto, 3 466 zł netto,
  • średnim 5 700 zł brutto, 4 216 zł netto,
  • wysokim 9 600 zł brutto, 6 874 zł netto.

Dyżurny ruchu nie zawsze chodzi po peronie w czerwonej czapce

Dyżurny ruchu zajmuje się prowadzeniem ruchu na stacji kolejowej i przyległych szlakach. Także on musi posiadać odpowiednie kwalifikacje. Może nam się kojarzyć z charakterystyczną czapką koloru czerwonego umundurowanego człowieka, który odprawia pociągi na stacji. Jest to jednak peronowy dyżurny ruchu, czyli jednak nie do końca to samo.

Dyżurny ruchu może być:

  • dysponujący,
  • pomocniczy,
  • manewrowy,
  • peronowy.

Ci trzej ostatni są pomocnikami dyżurnego dysponującego. Dyżurni pracują zwykle w nastawni, czyli pomieszczeniu z urządzeniami do zdalnego sterowania ruchem kolejowym. Dlatego też dla zwykłego pasażera nie są zwykle widoczni. Podobnie jest z dyżurnym peronowym, któremu przysługuje czerwona czapka. Dziś już nie zauważymy go na większości stacji w Polsce.

PKP CARGO SERVICE sp. z o.o. poszukuje do pracy takiej osoby. Zatrudnić chce na podstawie umowy o pracę i na pełen etat. Trzeba mieć specjalne uprawnienia dyżurnego ruchu. Praca będzie mieć miejsce Rudzie Śląskiej. Wynagrodzenie brutto wyniesie od 3 490 do 6 900 zł, a system wynagrodzenia będzie czasowy ze stawką miesięczną.

Stacje kolejowe i nastawnie znajdziemy w całej Polsce. Oznacza to, że takiej pracy możemy szukać w całym kraju.

Uprawnienia na dyżurnego ruchu można uzyskać, uczestnicząc w specjalnym kursie. W niektórych przypadkach, posiadając już odpowiednie doświadczenie (staż pracy) i wykształcenie zawodowe lub kierunkowe - można zostać zwolnionym z części teoretycznej kursu.

Kurs kosztuje około 3000 zł. Ośrodek szkoleniowy STAR oferuje kurs w cenie 2999 zł, a w przypadku zapisu co najmniej tydzień wcześniej - 2699 zł. Z kolei grupa ATC oferuje kurs w cenie 2900 zł.

Ustawiacz lub manewrowy. Czym się zajmuje na kolei?

Na terenie całej Polski możemy również znaleźć pracę jako ustawiacz lub manewrowy. Co kryje się pod nazwą tego zawodu?

Sprzęganie i rozprzęganie wagonów oraz pojazdów trakcyjnych, zabezpieczenie odstawionego taboru kolejowego przed zbiegnięciem, obsługiwanie przydzielonych zwrotnic w czasie wykonywania pracy manewrowej, sprawdzanie stanu rozjazdów i zwrotnic, na których odbywa się praca manewrowa, sprawdzanie i przeprowadzanie składów pociągów do obsługi ruchu pasażerskiego, wykonywanie prac związanych z odpowiednim zestawieniem, odstawianiem i dostawianiem wagonów w składzie - czytamy w ofercie pracy z bazy prowadzonej przez urzędy pracy.

Rail chce zatrudnić na takim stanowisku osobę, która ma:

  • uprawnienia do wykonywania czynności ustawiacza/manewrowego;
  • stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu;
  • znajomość przepisów i instrukcji związanych z prowadzeniem ruchu pociągów;
  • prawo jazdy kat.B.

ZUW Urbex sp. z o.o. w Polkowicach w dolnośląskim chce zatrudnić osobę, która otrzyma wynagrodzenie brutto od 4 500 zł.

W wymaganiach zaznaczone jest, że konieczne jest zasadnicze zawodowe wykształcenie, doświadczenie w zawodzie, a uprawnienia ustawiacza nie są niezbędne, choć będą mile widziane. Podobne pieniądze zarobimy w Kołobrzegu, pracując dla PKP Intercity. Minimalne wynagrodzenie brutto, jakie otrzymamy, wyniesie 4 155 zł.

źródła: atcgrupa.pl, aplikuj.pl, star.edu.pl, tor-praca.pl, oferty.praca.gov.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nawet nie wiesz, że istnieją takie zawody. Praca na kolei może zaskoczyć zarobkami. Oto stawki - Strefa Biznesu

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski