Niestety, chociaż wskaźniki podskoczyły w górę, wciąż niewiele dzieci jest zdecydowanych przejąć firmę po swoich rodzicach. Z badań przedsiębiorczości studentów GUESSS przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego, wynika że zdecydowanych na tak odważny krok jest zaledwie 8,1 proc. sukcesorów.
- To wciąż niewiele, bo chętnych do przekazania własności w firmie rodzinnej, a więc do ostatniego etapu procesu sukcesji, jest 74 proc. właścicieli. Kluczem do wzajemnego zrozumienia jest komunikacja dwóch pokoleń - sukcesja nie może już dłużej być tematem tabu, o procesie zmiany pokoleniowej w biznesie rodzinnym trzeba rozmawiać - przekonuje dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Pośród badanych aż 59 proc. pracowało już w firmach rodziców. Dzieci przedsiębiorców od najmłodszych lat obserwują biznesowe strategie rodziców, budowanie relacji z klientami i partnerami, a także są świadkami rozmów o firmie - to temat, który często dominuje podczas rodzinnych spotkań. Bezpośrednio po zakończeniu studiów sukcesorzy widzą się najczęściej jako pracowników na etatach w sektorze MSP bądź w korporacjach. Co dziesiąty sukcesor planuje bezpośrednio po studiach założyć własny start-up, który powinien zweryfikować jego gotowość do bycia właścicielem firmy i predyspozycje do przedsiębiorczości. - W ten sposób młodzi utwierdzają się w przekonaniu, jak potrzebne jest przygotowanie się do roli sukcesora i szukanie możliwości rozwoju na każdym kroku - podsumowuje dr Lewandowska.
Okazją do rozmowy na temat przyszłości firm rodzinnych i drugiego pokolenia będzie z pewnością kongres Next Generation, który odbędzie się w Poznaniu 19-20 października w Blow Up Hall.
Zobacz też: Targi PGA w Poznaniu
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?