Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Nie dla szybkiej kolei". Mieszkańcy boją się o swoje domy. Burzliwe konsultacje w sprawie CPK w Kaliszu

Ewelina Samulak-Andrzejczak
Ewelina Samulak-Andrzejczak
- Państwo wzięli karteczkę i narysowali linie nie myśląc o mieszkańcach tych tras. Dlaczego te warianty są tak niekorzystne? - pytała jedna z mieszkanek Kalisza podczas konsultacji, które odbyły się w środę, 14 września, w Kaliszu. Nie obyło się bez burzliwej dyskusji. Uczestnicy konsultacji w sprawie kolei dużych prędkości jasno wyrazili swoje stanowisko wobec tej wielkiej inwestycji. Nie zgadzają się na żaden z proponowanych przez Centralny Port Komunikacyjny wariantów.

Konsultacje w sprawie CPK. Mieszkańcy boją się o swoje domy

Ogromne emocje towarzyszyły konsultacjom w sprawie budowy trasy szybkiej kolei przez Kalisz. Hal OSRiR wypełniona była po brzegi. Już w pierwszych jego minutach słychać było gwizdy i okrzyki "Nie dla szybkiej kolei". O swoje domy boją się m.in. mieszkańcy osiedli Rypinek, Piwonice Szczypiorno i sołectwa Sulisławice, ale nie brakowało też mieszkańców innych regionów. Do Kalisza zjechały też zorganizowane grupy protestujących z Błaszek czy Mazowsza.

- Państwo projektanci wzięli mapę i zrobili sobie torowisko. Nie myśląc, w których miejscach są zbudowane domy, w których idą linie gazowe, wodne i energetyczne. Państwo wzięli karteczkę i narysowali linie nie myśląc o mieszkańcach tych tras. Dlaczego te warianty są tak niekorzystne?

- pytała jedna z mieszkanek Kalisza.

Kiedy przedstawiciele CPK starali się prezentować plany inwestycji - w tym poszczególne warianty, które biegną przez Kalisz - słychać było tylko głosy sprzeciwu.

- Linia Sieradz – Poznań jest linią dedykowaną wyłącznie do przewozów pasażerskich. Jest też tak pomyślana, że mogą z niej korzystać przewozy regionalne. Pomiędzy składami, które będą się poruszały z największą prędkością z Poznania do CPK i Warszawy - jeśli będzie to uzasadnione i wyjdzie nam to z analiz tzw. przepływów pasażerskich - to te najszybsze składy będą się zatrzymywały w największych miastach, m.in. w Kaliszu, bo wiemy, że jest tutaj jest ogromny potencjał przewozowy

- powiedział Krzysztof Smardzewski, przedstawiciel Spółki BBF.

W spotkaniu oprócz przedstawicieli Spółki BBF oraz CPK uczestniczył również prezydent Kalisza Krystian Kinastowski.

- Pierwsze i zasadnicze pytanie jest takie: czy Kalisz ma mieć przystanek szybkiej kolei? - pytał Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza (w odpowiedzi prezydent usłyszał głośne NIE - dop. red). - Ale są też ludzie, którzy na tę kolej czekają, widzą w niej ogromną szansę. Państwo jesteście przeciwni, ponieważ znaleźliście się bezpośrednio na przebiegu albo w bardzo bliskim oddziaływaniu tej kolei. (…). My musimy te wszystkie warianty przeanalizować i wskazać wszystkie zagrożenia, jakie niesie każdy z nich. Na ten moment, w naszej ocenie żaden z tych wariantów jest nie do przyjęcia, ale zaznaczam, że przy założeniu, że my chcemy szybką kolej w Kaliszu i chcemy przystanek – mówił Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza.

Obecnie prace nad szybką koleją są na etapie tzw. studium techniczno-ekonomiczno- środowiskowym, które według przedstawicieli CPK ma dać odpowiedź, który z wariantów jest najbardziej optymalny.

- Bardzo istotnym głosem w tej analizie jest Państwa głos. Uwagi można zgłaszać nam w jakikolwiek sposób czy to drogą mailową czy poprzez ankietę na stronie internetowej lub formularz papierowy

- mówił Krzysztof Smardzewski.

Początek września to czas wakacyjnych podsumowań. Niestety okres wakacyjny nie minął bezpiecznie na wielkopolskich drogach. Doszło do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Ich przyczyną najczęściej była brawura, nadmierna prędkość oraz alkohol. Ku przestrodze zebraliśmy dla Was najgroźniejsze wypadki w Wielkopolsce w wakacje 2022. Sprawdźcie, co działo się na drogach regionu. Przejdź do galerii --->

Najgroźniejsze wypadki w Wielkopolsce w wakacje 2022. Na wie...

Uczestnicy konsultacji przeciwni CPK. "Absolutny brak konkretów"

I uczestnicy spotkania ten głos wyrazili. Większość była przeciwna wszystkim wariantom. Byli też tacy, którzy poszukiwali najmniej kolizyjnych rozwiązań.

- Na forach internetowych toczy się dyskusja nad możliwością zmodyfikowania tego wariantu 1 w taki sposób, żeby zaczynał się on na wysokości ulicy Koralowej i dalej żeby szedł przez tereny niemal wyłącznie poprzemysłowe lub poprzez niektóre obiekty biznesowe, ale znacznie łatwiejsze do uzgodnień niż negocjacje z setkami właścicielami wywłaszczanych nieruchomości

- proponował jeden z mieszkańców. W odpowiedzi usłyszał, że jego propozycja będzie przeanalizowana.

Jednak większość uczestników opuściła spotkanie rozczarowana i zawiedziona.

- Szczerze? Niczego się nie dowiedzieliśmy. To był jeden wielki chaos. Absolutny brak konkretów

- mówili nam wychodzący z sali kaliszanie.

Z informacji przedstawionych przez CPK wynika, że w pierwszym kwartale przyszłego roku zostanie wyłoniony wariant, który najprawdopodobniej będzie dalej procedowany. Formalnie i fizycznie według zakładanego harmonogramu inwestycja będzie można rozpocząć w 2027 roku.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski