PRZECZYTAJ TAKŻE:
NIK: Samoloty F-16 w Krzesinach to błąd!
NIK: Źle jest na fermach zwierząt w Wielkopolsce
NIK: Niektóre gminne budynki w Wielkopolsce stanowią zagrożenie
NIK: wieżowce mogą być groźne
Kontrola dotyczyła lat 2009-2010 (do pierwszego kwartału). Wyniki pracy kontrolerów są pesymistyczne, a część z nich wręcz alarmująca. Inspekcja Transportu Drogowego, która współpracowała z NIK natknęła się na autobusy, które były w tak złym stanie technicznym, że zatrzymano ich dowody rejestracyjne. Stwierdzono też przypadki wykonywania przewozów pojazdami, które nie były przeznaczone do ruchu pasażerskiego.
NIK stwierdziła, że samorządy często nie zwracają uwagi u przewoźników na brak podstawowych dokumentów. Przykładowo w Starostwie Powiatu Gnieźnieńskiego 6 przewoźników wykonywało przewozy po upływie ważności zezwoleń,
Nawet po otrzymaniu od organów kontroli ruchu drogowego informacji o poważnym naruszeniu warunków licencji, gminy z reguły nie cofają przewoźnikom uprawnień. Inspektorzy wykryli też, że zdarza się, że zatwierdzone przez gminy rozkłady jazdy wymagają jazdy z niedozwoloną prędkością. W Starostwie Powiatu Ostrowskiego wykryto, że w przypadku dwóch kursów autobusy musiałyby jeździć z prędkością 100 km/h.
We wszystkich prześwietlonych samorządach wykryto nieprawidłowości związane z analizą sytuacji rynkowej, dotyczącej przewozu osób. Skutkuje to problemami dla pasażerów (autobusy jeżdżą przepełnione).
NIK uważa, że niekorzystna sytuacja jest skutkiem braku kompetencji lub przeciążenia pracowników. O tym mają świadczyć stwierdzone przez kontrolerów przypadki, że na jednego urzędnika przypadało do skontrolowania aż kilkaset jednostek zajmujących się transportem.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?