reklama

Nordic walking, spacer z kijami - tego trzeba się nauczyć

Kamilla Placko-Wozińska
Kamilla Placko-Wozińska
Zaktualizowano 
Człowiek chodzący z kijkami to w naszych parkach i na ulicach już widok powszechny. Niestety, nadal zbyt rzadko spotykamy tych, którzy potrafią prawidłowo uprawiać nordic walking i mają odpowiednie kije

Nordic walking to sport dla wszystkich. Można uprawiać go jedynie rekreacyjnie, ale także i sportowo, startując w zawodach nawet o międzynarodowym statusie. Pierwsi, już w latach dwudziestych XX wieku uprawiali go (w ramach treningu, w okresach gdy nie było śniegu) fińscy narciarze. Spopularyzował go, spisując zasady zdrowego chodzenia z kijkami, w 1997 Marco Kontaneva i już w tym samym roku sportowe firmy zaczęły produkować profesjonalne kije. Uznawany za twórcę nordic walkingu Kontaneva w czerwcu przyjdzie do Polski i, kto wybierze się do Gdyni, będzie mógł razem z nim maszerować.

Pierwsze kroki z kijami powinniśmy stawiać razem z instruktorem. Poznanie techniki to podstawa. Tylko wtedy uzyskamy maksymalne korzyści, jakie daje ta dyscyplina. A więc równomierny rozwój niemal wszystkich mięśni, odciążenie stawów, efektywne spalanie kalorii. Jeśli nie mamy czasu na kurs, często przy okazji różnych imprez masowych organizowane są krótkie pokazy.

Najważniejszy jest odpowiedni dobór kijów. Warto kupować je w specjalistycznych sklepach, bo tam przeważnie pracują fachowcy, którzy wskażą nam odpowiednie. I nawet jeśli wydaje nam się, że to znaczny wydatek, pamiętajmy, że wystarczą nam na lata. Zrezygnujmy od razu z tych, które proponują markety - przeważnie mają one zwykłe paski przy rękojeści, a tu potrzebna jest swego rodzaju ,,rękawica", w większości są też teleskopowe, a lepsze, bardziej wytrzymałe, będą dla nas z trzonem w jednym kawałku.

- Kije w chodzeniu nordyckim nie służą do podpierania, lecz do odpychania - mówi poznański instruktor i sędzia nordic walking Roman Krzywiński. - Odpychając się kijkiem za linią tułowia, zewnętrzną część dłoni opieramy na pasku rękojeści. Bardzo ważna jest odpowiednia długość (patrz ramka - przyp. red.). Takim kijem można się odpychać za linią tułowia, a zatem cała obręcz ramion i mięśnie barków oraz górnej części pleców są zaangażowane w to odepchnięcie. Trzon kijka powinien być lekki i elastyczny. W dolnej części najważniejszy jest wąski koniec, zwany kolcem. Wbija się on w grunt pod właściwym końcem i nie ślizga się. Na twarde nawierzchnie zakładamy gumowe końcówki. Jakiej firmy kije wybrać? Jest kilka wiodących, jak na przykład Leki, Exel, One Way czy Fizan.

Buty przede wszystkim muszą być wygodne. Najlepiej będzie nam się chodzić mając stabilną stopę i jednocześnie miękką podeszwę z przodu. Dobrze jeśli są umocnione z przodu i z tyłu. Warto wybrać te z niską cholewką. Wysokie, przeznaczone do trekkingu, usztywniają i zabezpieczają kostkę, ale utrudniają szybszy marsz.

- Mamy odpowiednie kije i wygodne buty? No to w drogę. Nordic walking to samo zdrowie - kończy Roman Krzywiński. - To aktywność idealna dla każdego. To sport na każdą porę roku i… na całe życie.

Jak dobrać długość kijków
Przyda nam się przy tym… matematyka, bo skorzystać musimy z prostego wzoru:
0,68 (początkujący) lub 0,72 (zaawansowani) x wzrost. Kije produkowane są w długościach co 5 cm, jeśli wyjdzie nam wynik pośredni - zaniżamy go.

Drugi sposób:
zginamy przysuniętą do boku rękę pod kątem 90 stopni, a kolec styka się z powierzchnią pod kątem prostym, dla zaawansowanych - kijki mogą być nieco dłuższe.

KIJE NORDIC WALKING od 120 zł. To podstawowa sprawa, najlepiej kupować sprawdzonych firm. Muszą mieć długość odpowiednią do naszego wzrostu (patrz ramka), powinny być lekkie, zrobione z włókna węglowego lub aluminium. Trzonek - w jednym kawałku, składane są znacznie słabsze, mniej trwałe.

PASEK RĘKOJEŚCI To swego rodzaju "rękawica" z miejscem na kciuk. Tylko taki umożliwia prawidłowe chodzenie, a więc odpychanie się kijkami, a nie podpieranie.

KOLCE Z GUMOWYMI NAKŁADKAMI Warto przy zakupie zwrócić uwagę, czy końcówki kijków są wymienialne. Gdy kolce zetrą się przy intensywnym chodzeniu, wystarczy nabyć tylko tę część.

OBUWIE od 50 zł. Droższe pewnie będzie trwalsze, ale na początek wystarczy takie. Powinny mieć niską cholewkę, umocnienie z przodu i tyłu.

STRÓJ SPORTOWY od 50 zł. Nordic walking nie wymaga specjalnego ubioru. Latem wystarczy zwykła trykotowa koszulka i przylegające spodenki.

DLACZEGO WARTO

  • Podczas godziny uprawiania nordic walking spalamy 400 - 450 kalorii (tradycyjny marsz to ok. 280)
  • W prawidłowe chodzenie z kijkami angażujemy 90 procent mięśni naszego ciała
  • Nordic walking buduje sprawność sercowo-naczyniową
  • Odciąża stawy i niweluje napięcie mięśniowe
  • Poprawia nastrój
  • Pozwala nawiązywać kontakty
  • Jest bezpieczny, prosty w opanowaniu i bezpieczny
  • To sport dla wszystkich - bez względu na wiek, tuszę i kondycję fizyczną

TU UCZĄ
W Poznaniu mamy wiele możliwości nauki chodzenia z instruktorami.

Ośrodek Przywodny Rataje,
os. Piastowskie 106 A, tel. 61 871 06 42
Arena Ruchu
http://www.arenaruchu.com.pl/
Szkoła chodzenia
http://www.szkolachodzenia.pl/
Familisport (Pasaż Rondo)
www.familisport.pl
Marsz Po Zdrowie
www.MarszPoZdrowie.pl
Dom Kultury "Na skarpie",
os. Piastowskie 104, tel. 61 877 05 51
Dom Kultury "Polan sto",
os. Polan 100, tel. 61 879 71 5

WARTO WYSTARTOWAĆ
15 czerwca godz. 10 Września, I Charytatywny Piknik Sportowy, dystans 10 km szczegóły: http://www.biegnedlatosi.pl/i-charytatywny-piknik-sportowy
21 czerwca godz. 22 Gdynia, Nocny marsz świętojański (udział Marko Kantaneva, który również wystąpi na konferencji), dystans 4 km formularz zgłoszeniowy: http://www.swietojanski.sts-timing.pl/index3.php
23 czerwca godz. 11.05 Oborniki Wlkp., Obornicki Rajd Nordic Walking po Złotą Pyrę, wpisowe 10 zł, zapisy: www.ocs.oborniki.pl
23 czerwca Dni Osiedla Piastowskiego, dystans 2,5 km. Nie ma wcześniejszych zgłoszeń, zapisać się można o godz. 12 w punkcie przy alejce obok amfiteatru nad Wartą.
6 lipca godz. 11 Grójec Mały (pow. Wolsztyn) I Marsz Nordic Walking ,,Wokół Kątów", dystans 4,6 km, szczegóły: www.grojecmaly.pl
31 sierpnia - 1 września Złotoryja, Międzynarodowe Mistrzostwa Polski Nordic Walking, różne dystanse, począwszy od 4 km, szczegóły: www.mmpnw.pl

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3