Nagrodę przyznano – jak ogłosiło miasto 18 grudnia – dla najlepszych przedsiębiorców realizujących inwestycje w stolicy Wielkopolski.
– Tegoroczni laureaci podnieśli poprzeczkę bardzo wysoko – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Zwycięskie realizacje nie tylko odpowiadają na potrzeby mieszkańców, ale są także zaprojektowane z ogromną dbałością o estetykę, przyjazne środowisku i funkcjonalne. Te inwestycje z pewnością wpiszą się w krajobraz Poznania, a w przyszłości może urosną do rangi takich architektonicznych ikon jak Okrąglak czy Ratusz na Starym Rynku.
Kto dostał nagrodę prezydenta miasta?
W kategorii „kompleksy mieszkaniowo-usługowe” pierwsze miejsce zajęła Area Development za realizację osiedla Nowy Strzeszyn, w kategorii „obiekty usługowe” zwyciężył Garvest za biurowiec Pixel, a w kategorii „działania inwestycyjne na terenach zdegradowanych” palma pierwszeństwa przypadła firmie Constructa Plus, nagrodzonej za odbudowę kamienicy „Żelazko” u zbiegu ulic Krysiewicza i Ogrodowej.
Przyznano też wyróżnienie dla spółki Konimpex-Invest za realizację budynku mieszkalno-usługowego przy ul. Mostowej 23. Miasto nazywa ją śmiałym podejściem inwestora do zagospodarowania bardzo trudnej nieruchomości (na wąskim kawałku działki), przy konieczności zachowania kontekstu historyczno-urbanistycznego i użyciu wysokiej jakości materiałów budowlanych.
Świątecznie oświetlony dom w Chojnicach znów budzi podziw sąsiadów i mieszkańców. Zobacz wideo:
Mieszkańcy inaczej oceniają budynek przy Mostowej
Jednak mieszkańcy Starego Miasta mają odmienne zdanie i wyrażają je na stronie FB Rady Osiedla, mówiąc - to raczej poruta! Zarzuty są surowe: jednym z najważniejszych jest to, że budynek nie ma zapewnionego zaplecza dla dostaw do jego lokali, co powoduje, że samochody stają nawet na chodniku, i co udokumentowane jest zdjęciami.
- Policja prowadzi postępowania w sprawie regularnego niszczenia ogrodzenie przez dostawców towarów do sklepów i poruszania się aut po chodniku, bo ten blok został tak bezmyślnie zaprojektowany, że nie ma możliwości dostaw od zaplecza – nie owijają w bawełnę autorzy wpisu na Facebooku. - Tym samym dzięki tej nagrodzonej inwestycji codziennie kilkadziesiąt razy łamane są przepisy ruchu drogowego.
- Ten budynek jest dysfunkcyjny w stosunku do otoczenia, towary noszone są „na szagę” przez torowisko z samochodów stających na chodniku czy drodze pożarowej do szkoły, niszczone jest przy tym mienie publiczne, takie jak barierki – mówi Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto.
Odblaskowa taśma - zabezpieczenie na chodniku
Niezadowolenie budzi też nierówny chodnik – rząd płytek najbliższy jezdni jest obniżony, co z jednej strony służy kierowaniu wody w czasie deszczu, a z drugiej - naraża przechodniów na utratę równowagi. Jednocześnie na tym wąskim chodniku trzeba było zmieścić trzy słupy latarń – ich szarą barwę złamano biało-czerwonymi taśmami ostrzegawczymi na wysokości wzroku przechodniów, ale i tak przejście obok nich nie jest łatwe dla osób z wózkami lub niepełnosprawnych.
- ZDM zbadał sprawę obniżenia chodnika, okazuje się, że jest w normie, zgodnie z dopuszczającymi je przepisami – wyjaśnia Tomasz Dworek. - Zwróciłem na niego uwagę, bo sam widziałem starszą panią, która właśnie tam się przewróciła!
Rada Osiedla wskazywała te kwestie na etapie budowy budynku, pytając prezydenta, czy wąski chodnik, nierówny i zastawiony słupami, spełnia Standardy Dostępności do przestrzeni publicznej, przyjęte przez Poznań w 2018 roku. Otrzymała odpowiedź: pozwolenie zostało wydane przed przyjęciem przez Radę Miasta Standardów Dostępności.
Internauci piszą wprost, że to „stracona szansa na super inwestycję. Tam powinny być reprezentacyjne budynki a nie zwykły blok” i że „dojazd i miejsce dostaw powinny być elementem projektu zagospodarowania terenu przy wydawaniu decyzji”.
- Tego się obawialiśmy jako Rada: wskazywaliśmy, jakie problemy mogą być związane z tym blokiem, ale w odpowiedzi słyszeliśmy zapewnienia, że to będzie efektowny, świetnie wykonany budynek z kancelariami. Projektant miał faktycznie trudne zadanie, ale pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć: piesi, kierowcy i dostawcy po prostu nie mają tam zapewnionych bezpiecznych warunków – kwituje Tomasz Dworek.
Zobacz też: Kończy się sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. 23 grudnia stacje zostaną zamknięte
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?