Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesny autodrom powstaje w Poznaniu

Piotr Robakowski
Rozwinięciem centrum edukacyjnego AutoLab, będzie Autodrom, którego otwarcie odbędzie się na początku czerwca
Rozwinięciem centrum edukacyjnego AutoLab, będzie Autodrom, którego otwarcie odbędzie się na początku czerwca Piotr Robakowski
W czerwcu oddany zostanie do użytku nowoczesny tor bezpiecznej jazdy. Zajmuje powierzchnię około 3.5 hektara i jest rozwinięciem centrum szkoleniowego Innowacyjne Centrum Bezpieczeństwa AutoLab.

- Plany rozwinięcia naszego centrum edukacyjnego które znajduje się w Poznaniu mieliśmy w planach już od ponad trzech lat. Decyzję o rozpoczęciu inwestycji przyspieszyły prace nad zmianami prawa o ruchu drogowym, według których każdy kursant musi przejść szkolenie na tego typu obiekcie – podkreśla Andrzej Rogoziński, szef centrum Skoda Auto Szkoła. - Zależało nam także na tym, by osoby odwiedzające centrum AutoLab, miały możliwość wyboru poza kursem teoretycznym, także część praktyczną z instruktorem na torze – dodaje.

Skoda Auto Szkoła to projekt uruchomiony przez importera czeskiej marki kilka lat temu, która konsekwentnie rozwijana dotyka różnych aspektów związanym z bezpieczeństwem jazdy. W 2012 powstało powstało mobilne miasteczko, które w ciągu roku odwiedziło kilka Polskich miast. W specjalnych namiotach wyglądających jak iglo, prowadzono teoretyczne i praktyczne zajęcia wyjaśniające jak działa samochód, czym jest bezpieczeństwo i jak wielkie znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy ma nasze zachowanie.

Trwająca rok akcja zaowocowała stworzeniem stałego centrum edukacyjnego AutoLab, które od blisko czterech lat znajduje się w Poznaniu. Na miejscu dowiemy się jaka jest długa droga hamowania z prędkości 30, 50 i 70 km/h, ile waży telefon komórkowy gdy dochodzi do zderzenia np. z prędkością 90 km/h. Możemy również zmierzyć szybkość reakcji, sprawdzając zarazem koordynację ruchową. Jest także symulator dachowania. Wsiada się do auta, które zaczyna wirować, imitując dachowanie podczas zderzenia. - Niesamowite uczucie, człowiek czuje się taki bezradny. Nie ma nad niczym kontroli, ale to uświadomiło mi jak ważne jest zapinanie pasów na tylnej kanapie – mówiła po wyjściu z symulatora Anna Stanisławska, która wraz z grupą znajomych przyjechała na szkolenie.

Zainteresowanie taką formą edukacji jest bardzo duże. Potwierdza to zresztą Andrzej Rogoziński: Każdego roku nasze centrum odwiedza kilka tysięcy osób w tym dzieci, młodzież, ale także całe rodziny. Dlatego chcieliśmy poszerzyć naszą ofertę o znajdujący się obok centrum tor bezpiecznej jazdy. Prace budowlane na terenie około 3.5 hektara ruszyły w sierpniu ubiegłego roku. Obiekt oddany zostanie do użytku w pierwszych dniach czerwca. Zaplanowano cztery stacje, które pozwalają kierowcy poznać zasady działające na samochód i przekonać się jak wielki wpływ na jego zachowanie ma prowadzący. Na trzech stanowiskach są maty poślizgowe, a także szarpak – urządzenie to po wjeździe samochodem na matę poślizgową szarpnięciem przesuwa tylną oś, doprowadzając auto do wymuszonego poślizgu. Dzięki temu w kontrolowanych warunkach kierujący pojazdem może przekonać się jak reaguje auto np. na śliskiej nawierzchni, ucząc się zarazem co należy zrobić by odzyskać przyczepność i tym samym kontrolę nad autem. - Dodatkowo mamy też rondo z matą poślizgową, a także pętlami indukcyjnymi, które mierzą prędkość auta podczas wjazdu na rondo i kiedy je opuszcza. Ostatnim elementem tej stromy zjazd o nachyleniu 10 stopni także z matą poślizgową – wylicza Rogoziński. Założenia konstrukcyjne obejmują także zmniejszone działanie na środowisko naturalne. W ziemi znajdują się ogromne zbiorniki na wodę, która znajduje się w obiegu zamkniętym. System odzyskuje także deszczówkę, która potem trafia na tor, tworząc kurtyny wodne podczas pokonywania przez kursantów poszczególnych prób. - Obiekt spełnia rygorystyczne normy bezpieczeństwa i wzorowany jest na niemieckich torach ADAC, z których często korzystaliśmy prowadząc szkolenia – przekonuje Andrzej Rogoziński.

Do wykonania robót ziemnych zużyto blisko 30 tys. ton piasku. Ułożono dwa kilometry rur nawadniających, a podziemne zbiorniki wypełnione wodą ważą 553 tony. Obecnie trwa wylewanie specjalnego asfaltu, na którym za kilka tygodni wymalowane zostaną maty poślizgowe. Otwarcie na początku czerwca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski