Rada Osiedla Stare Miasto zaakceptowała w formie uchwały projekt budowy drogi dla rowerów wraz z oświetleniem i odwodnieniem w rejonie skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z ul. Strzelecką oraz ul. Droga Dębińska. Propozycję wybudowania tego odcinka złożyło miasto – jak się okazało, brak drogi w rejonie Królowej Jadwigi był wyraźną luką w sieci dróg rowerowych w centrum miasta. Przy czym miasto od kilku lat próbowało rozgryźć ten temat, niełatwy z powodu istniejącej infrastruktury i słupów trakcyjnych oraz oświetleniowych.
- To krótki odcinek między ul. Królowej Jadwigi, Drogą Dębińską, a ul. Kazimierza Wielkiego, do których i od których można dojechać rowerem, a między nimi, ani po wschodniej, ani po zachodniej stronie - już nie – mówi Wiesław Werner, radny Starego Miasta. - Zgadzamy się, że droga jest potrzebna, ale nie zaakceptowaliśmy jej pierwszego projektu: wychodzimy bowiem z założenia, że drogi dla rowerów tak, ale nie za wszelką cenę, nie kosztem zieleni.
Okazało się, że pierwsza wersja prowadziła drogę przez Park Tadeusza Mazowieckiego, co oznaczało konieczność wycięcia kilku drzew i zlikwidowania części trawników. Radni nie zgodzili się na to, i w efekcie projekt został zmieniony. Droga sięgnie parku, ale straty w zieleni będą zminimalizowane, bez wycinania drzew, a co więcej – miasto zaproponowało, że… zieleni, w tym dosadzonych drzew będzie więcej: w rejonie salonu Renault i na miejscu parkingu przy Biedronce.
Spółka Dromost, która będzie wykonawcą drogi zaproponowała w końcu listopada zmieniony jej projekt, w którym prezentuje nową wersję odcinka wzdłuż ul. Strzeleckiej. Tam droga rowerowa i chodnik będą odseparowane od jezdni wysokim krawężnikiem i pasem zieleni z drzewami, a nie – jak pierwotnie planowano – słupkami i opaską kamienną, zmieniono też wzajemne ułożenie drogi, chodnika i jezdni, prostując te pierwsze i nieco skracając, a przy zjeździe z Victoria Business Center likwidując przeplatanie się drogi rowerowej z chodnikiem (będą one przecinać się tylko w pobliżu skrzyżowania). Wzdłuż ulicy Strzeleckiej pojawiły się w projekcie cztery drzewa, co stało się możliwe po przesunięciu pasa zieleni tak, by pod nim nie było sieci uzbrojenia w gruncie.
W nowym projekcie znalazła się też uwaga o rezygnacji z metalowych słupków montowanych na poziomie jezdni.
Droga będzie mieć dwa pasy ruchu – dwa kierunki i posiadać nawierzchnię bitumiczną bez dodatków barwiących. W rejonie skrętu w stronę ul. Kazimierza Wielkiego i ul. Krakowskiej otrzyma nawierzchnie z kostki kamiennej. Ponadto przewidziano ulokowanie faktur informacyjnych dla osób niewidomych i niedowidzących, które będą uzgodnione z koordynatorem do spraw dostępności przestrzeni publicznej.
- Zaopiniowaliśmy pozytywnie ostatni projekt i trafi on do Zarządu Dróg Miejskich – mówi Wiesław Werner.
W rękach miasta zatem budowa właśnie zaopiniowanej drogi. Osiedlowi radni spodziewają się, że budowa tak ważnego odcinka może rozpocząć się już na wiosnę przyszłego roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?