Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nysa z Wrocławia. Kultowa marka PRL-u powraca z nowym pojazdem. Zobacz jak wygląda

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego.
Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego. Nysa Zakład Pojazdów S.A
Nazwa Nysa w sferze motoryzacyjnej nieodparcie kojarzy się z lekkimi autami dostawczymi, jakie przez kilka dekad – w latach 1958-2003 – powstawały w tym mieście. Obecnie marka ta powraca – stoi za nią polska firma, zarejestrowana we Wrocławiu, o całkowicie polskim kapitale, która właśnie pod marką Nysa przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowoczesnych, w pełni elektrycznych samochodów dostawczych.

Spis treści

Kto stoi za powrotem Nysy?

Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego. Rezultatem było utworzenie nowej spółki pod nazwą właśnie Nysa Zakład Pojazdów S.A. Świadczy ona usługi konstruktorskie, a od 2016 roku rozpoczęła działania badawczo-rozwojowe. Obejmowały one testy połączeń klejonych oraz prace projektowe lekkiego nadwozia kontenerowego do samochodów dostawczych. Od 2019 roku nazwa Nysa Zakład Pojazdów S.A. jest nazwą w pełni zastrzeżoną – podmiot ma więc wyłączność na używanie marki Nysa i w prostej linii stanowi następcę dawnych zakładów produkcji aut dostawczych, zlokalizowanych w mieście Nysa.

Nowy samochód powstanie całkowicie od podstaw

W samym obszarze budowy nowoczesnego lekkiego polskiego dostawczego pojazdu w pełni elektrycznego Nysa Zakład Pojazdów S.A. postawiła na przygotowanie projektu całkowicie od podstaw. Rozwija program w oparciu o zasoby własnego, stale rozbudowywanego działu konstrukcyjnego. Jednocześnie, doskonale zdając sobie sprawę ze stojących wyzwań, stawia na współpracę z partnerami zewnętrznymi. Dlatego, wiedząc, że powodzenie całego pomysłu w znacznej mierze zależy od zdolności do przedstawienia ciekawych technologii i układów, doszło do nawiązania współpracy m.in. z wrocławskimi uczelniami wyższymi, a głównie z Politechniką Wrocławską, oraz z Instytutami Łukasiewicza, a w szczególności z Górnośląskim Instytutem Technologicznym i firmami z obszaru zaawansowanych technologii.

Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe
Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego. Nysa Zakład Pojazdów S.A

Realizując tak ambitne przedsięwzięcie, spółka Nysa Zakład Pojazdów S.A. bazuje na kapitale własnym wspartym finansowaniem ze źródeł zewnętrznych. Spółka otrzymała z Unii Europejskiej dofinansowanie do dwóch projektów tj.:

• „Nysa. Ultralekki modularny pojazd ciężarowy zasilany energią elektryczną” Wartość projektu wyniosła 9 442 544 PLN, w tym wkład własny firmy Nysa Zakład Pojazdów S.A. to 2 244 945,20 PLN. W wyniku realizacji projektu powstał prototyp ciężarowego pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg. W chwili obecnej firma prowadzi działania związane z komercjalizacją wyników badań, oferując kompletne i w pełni funkcjonalne podwozie dla elektrycznego pojazdu dostawczego.

• „Uniwersalny elektryczny zestaw napędowy do pojazdów elektrycznych z modułowym zasobnikiem baterii (eKIT)”. Wartość projektu oszacowano na kwotę 7 467 001,00 PLN, w tym wkład własny Nysa Zakład Pojazdów SA to 1 875 401,89 PLN. Projekt w chwili obecnej jest w końcowej fazie realizacji, a jego celem głównym jest budowa zintegrowanego układu napędowego (eKIT) i jego komercjalizacja.

Nysa powraca. Co to za pojazd?

Celem projektu "Nysa. Ultralekki modularny pojazd ciężarowy zasilany energią elektryczną" było zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie pięciu prototypów elektrycznego auta dostawczego. Projekt obejmował również opracowanie zaawansowanych technologii wytwarzania modułowych ram konstrukcyjnych oraz ram hybrydowych wykonanych z materiałów kompozytowych.

Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe
Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego. Nysa Zakład Pojazdów S.A

W wyniku powyższych prac przygotowana została zintegrowana platforma jezdna, na którą uzyskano już cząstkowe homologacje. Obecnie NYSA pracuje nad projektem kabiny kierowcy i pasażera z uwzględnieniem pełnej ergonomii pracy oraz w przyszłości jej autonomii. W kompletacji pojazdu zwraca przede wszystkim uwagę jego wysoce modułowa konstrukcja. I ta modularyzacja stanowi jeden z wyróżników auta. Po pierwsze ta modularyzacja dotyczy silnika – na tym etapie istnieje opcja wyboru między silnikami od różnych dostawców i o różnych parametrach. Drugi kluczowy obszar modularyzacji komponentowej odnosi się do baterii.

W rezultacie klient może wybrać liczbę modułów baterii, co zaczyna już stanowić pewien standard w tej klasie środków transportu, ale i Nysa Zakład Pojazdów SA może zastosować różne typy. Tym samym odbiorca może nie tylko decydować, czy wybrać mniej pakietów baterii, zyskując na ładowności, ale tracąc na zasięgu na jednym ładowaniu, ale i może zamówić baterie dopasowane do potrzeb użytkowych.

Jaki będzie miała napęd nowa Nysa?

Nysa Zakład Pojazdów SA realizuje również prace związane z projektowaniem i budową zintegrowanego układu napędowego (eKIT). Rozwiązane tego typu będzie wykorzystywane w elektrycznych pojazdach i maszynach specjalnych działających w trudnych warunkach drogowych, budowlanych, a nawet rolniczych. Zbudowany zespół napędowy składa się z innowacyjnego zespołu silnika elektrycznego z układem sterowania, adaptacyjnej przekładni oraz modułowych pakietów baterii i modułowego układu mocowania jednostki napędowej. W ramach prowadzonego projektu powstało specjalistyczne laboratorium badawcze z komorą klimatyczną i hamownią pozwalające na badanie poprawności działania jednostek napędowych i urządzeń do pojazdów elektrycznych w różnych warunkach atmosferycznych. Ma ono modułową aranżację oraz zostało umieszczone w kontenerze standardu ISO, wskutek czego może być łatwo przetransportowane w inne miejsce.

Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe
Firma o nazwie Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck, która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego wariantu auta dostawczego. Nysa Zakład Pojazdów S.A

Napęd eKIT to w pełni zintegrowane, nowoczesne i wysokosprawne serce pojazdu elektrycznego. Napięcie robocze o zakresie od 300 V do 400 V pozwala na zestawienie z większością dostępnych na rynku układów bateryjnych, a komunikacja w standardzie CAN 2.0A umożliwia bezproblemową integrację z istniejącymi systemami sterującymi. Oferowany zespół doskonale sprawdzi się we wszelkich przednionapędowych pojazdach kategorii N1 i M1 oraz jednostkach o zastosowaniach specjalnych. W skrócie eKIT to aż 185 KM (moc chwilowa 136 kW), 360 Nm i 10000 obr/min w kompaktowym napędzie o wymiarach 690 / 450 / 500 długość x wysokość x szerokość [mm]. Inne kluczowe parametry to: napięcie znamionowe 375 V, moc ciągła 87 kW oraz masa 116 kg.

Obecnie zbudowane zostały jeżdżące prototypy. Niewykluczone, że produkcja rozpocznie się za około dwa lata.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nysa z Wrocławia. Kultowa marka PRL-u powraca z nowym pojazdem. Zobacz jak wygląda - Motofakty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski