Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OBUT 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

KS, AB, KAEF
OBUT 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
OBUT 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] Przemyslaw Świderski
OBUT 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - to tutaj sprawdzicie jeszcze dzisiaj ODPOWIEDZI I PYTANIA, jakie znalazły się na teście trzecioklasisty. Sprawdźcie z nami, jak Wam poszło! Czy OBUT 2016 był trudny? Komentujcie!

OBUT 2016: JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

10 maja 2016 roku - tego dnia uczniowie klas trzecich zmierzą się ze swoim pierwszym w życiu egzaminem. Test ma pokazać mocne i słabe strony uczniów z zakresu języka polskiego.

Wyniki egzaminu OBUT 2016 mają pokazać nauczycielom, jak lepiej zaplanować pracę z uczniami. Do Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2016 szkoły podstawowe przystępują dobrowolnie.

OBUT 2016 z języka polskiego ma pokazać, czy trzecioklasiści czytają ze zrozumieniem i potrafią wykonywać polecenia związane z przeczytanym tekstem.

OBUT 2016 trzecioklasisty. JĘZYK POLSKI - ODPOWIEDZI:

Test K3 - Kompetencje trzecioklasistów 2016

Język polski. Zestaw P1.

Tekst do zadań 1.–6.
W zoo
Są tu lwy i ryczące tygrysy oraz jeleń bardzo rogaty,
są i małe, i wielkie błądy, i straszliwy niedźwiedź skrzydlaty,
są tu hipy i są tu potamy, i akwarium z jedną piranią –
ale ja nakarmiłem słonia, gdy do zoo przyszedłem z Nianią!

Są tu zebry i żubry i żebry, jakieś lamy i jakieś muflony,
jest koala i niedźwiedź polarny, i jest wstęp surowo wzbroniony,
jest też coś, co się zwie rosonożec, i jest łań z bardzo ładną łanią –
ale ja nakarmiłem słonia, gdy do zoo przyszedłem z Nianią!

Gdy ktoś z żubrem chce słówko zamienić, on zazwyczaj głuchego udaje;
opryskliwe bywają niedźwiedzie, kiedy rękę im się podaje;
gdy ktoś lwom powie grzecznie „dzień dobry”, to ofukną go nawet i zganią –
no więc ja zawsze karmię słonia, gdy do zoo przychodzę z Nianią!
A.A. Milne, W zoo, [w:] tegoż, Mamy już sześć lat, przeł. M. Rusinek, Warszawa 2006.

Zadanie 1.
Zaznacz ciąg, w którym wypisano tylko zwierzęta wymienione w tekście.

A. słoń, jeleń, żubr, tur
B. pirania, lew, tygrys, panda
C. niedźwiedź brunatny, hipopotam, zebra, łania
D. muflon, niedźwiedź polarny, nosorożec, hipopotam(Poprawna odpowiedź)

Zadanie 2.
W jaki sposób bohater traktuje zwierzęta w trzeciej zwrotce?

A. Boi się ich.
B. Zachwyca się nimi.
C. Postrzega je jak ludzi.(Poprawna odpowiedź)
D. Nie jest nimi zainteresowany.

Zadanie 3.
Chłopiec zniekształcił nazwy kilku zwierząt. Wpisz wszystkie nazwy zniekształcone przez chłopca i odpowiadające im nazwy, których powinien użyć poprawnie.

Nazwa zniekształcona Nazwa poprawna
1 mały i wielki błąd wielbłąd
2hiphipopotam
3potamhipopotam
4żebryzebry
5rosonożecnosorożec
6łańjeleń (uwaga! nie wiadomo co autorzy mieli na myśli - łania to samica jelenia lub daniela)

Zadanie 4.
a. Która tabliczka nie pasuje do pozostałych? Zakreśl ją.

A. TYGRYS
B. NOSOROŻEC
C. SŁOŃ
D. WSTĘP SUROWO WZBRONIONY(Poprawna odpowiedź)
E. NIEDŹWIEDŹ POLARNY
F. ZEBRA

b. Wyjaśnij, dlaczego wybierasz właśnie tę tabliczkę.
Ta tabliczka to zakaz wstępu. Inne tabliczki to nazwy zwierząt.

Zadanie 5.
Można się domyślić, że bohaterem, który w wierszu opowiada o swojej wizycie w zoo, jest mały chłopiec. Zakreśl wszystkie argumenty, które Twoim zdaniem przemawiają za takim sądem.

A. Zna się dobrze na zwierzętach.
B. Mówi „nakarmiłem”.
C. Przychodzi do zoo z Nianią.(Poprawna odpowiedź)
D. Biega po zoo z innymi chłopcami.
E. Przekręca nazwy zwierząt.(Poprawna odpowiedź)
F. Próbuje rozmawiać ze zwierzętami. (Poprawna odpowiedź)

Zadanie 6.
Opowieść chłopca o wizycie w zoo śmieszy cię czy smuci? Uzasadnij odpowiedź.

Odpowiedź: Opowieść o wizycie w zoo śmieszy, bo chłopiec przekręca nazwy zwierząt, a czasem nie odróżnia tabliczek z ich nazwami od innych.

Tekst do zadań 7.–11.
Sztućce

Ledwo babcia Joasia dała się namówić Kubie i Bubie na obiad w restauracji, już żałowała swojej decyzji. Tym bardziej, że kelner, którego bliźniaki powitały niczym starego znajomego, był blady i roztrzęsiony – zupełnie jakby ujrzał wampiry. Spoglądając nerwowo na naszych drogich bohaterów, przyjął zamówienie – i czym prędzej się ulotnił.
– Mam wrażenie – wycedziła babcia – że ten kelner was zna, i to dobrze!
Kuba i Buba, zamiast odpowiedzieć, pochylili się nisko nad stołem i przyłożyli uszy do leżących przed nimi sztućców. Babcia Joasia zamarła, a potem rozejrzał się nerwowo po sali. Na szczęście nikt jeszcze nie zwrócił uwagi na to, co wyprawiają bliźniaki.
– Zwariowaliście?! – syknęła.
– Ciii… Buba przyłożyła palec do ust.
Kuba wyprostował się i chrząknął.
– Przepraszam bardzo! – krzyknął głośno do siedzących wokół ludzi. – Czy mogliby państwo być przez chwilę cicho?
W całej sali zapadła cisza. Babcia Joasia z sekundy na sekundę robiła się coraz bardziej czerwona. A Kuba, jakby nigdy nic, znowu schylił się i przyłożył ucho do widelca.
– To jakaś bzdura! – mruknęła po chwili Buba, zerkając na babcię z wyrzutem.
– Też tak myślę – w głosie Kuby wyraźnie można było wyczuć pretensję.

Zadanie 7.
W tekście czytamy: Ledwo babcia Joasia dała się namówić Kubie i Bubie na obiad w restauracji, już żałowała swojej decyzji. Dlaczego żałowała swojej decyzji?

A. Ceny w tej restauracji były wysokie.
B. Okazało się, że kelner był nieuprzejmy.
C. Kuba i Buba mieli jakieś nieznane jej zamiary.(Poprawna odpowiedź)
D. Kuba i Buba nie umieli jeść nożem i widelcem.

Zadanie 8.
Dowiadujemy się, że kelner […] był blady i roztrzęsiony. Co spowodowało taką reakcję kelnera?

A. Zobaczył postacie fantastyczne.
B. Kuba i Buba już kiedyś musieli się dziwnie zachowywać w tej restauracji.(Poprawna odpowiedź)
C. Nowi goście w restauracji głośno i niekulturalne się zachowywali.
D. Kelner przestraszył się babci.

Zadanie 9.
Babcia Joasia powiedziała, że „sztućce mówią”. Jak to zrozumieli Kuba i Buba, a jak to rozumiała babcia?

Kuba i Buba: zrozumieli stwierdzenie, że "sztućce mówią" dosłownie, próbowali usłyszeć ich głos
Babcia Joasia: miała na myśli symboliczną "mowę" sztućców

Zadanie 10.
Co oznacza ułożenie sztućców na poniższych rysunkach? Możesz zacytować fragmenty z tekstu.

Rysunek 1. oznacza, że ktoś przerwał jedzenie na chwilę
Rysunek 2. oznacza, że ktoś skończył posiłek

Zadanie 11.
Dlaczego Kuba spojrzał wymownie w stronę kuchni?

A. Chciał sprawdzić, czy kelner zrozumie mowę sztućców.(Poprawna odpowiedź)
B. Kelner miał stamtąd przynieść nowe danie.
C. Wydobył się stamtąd dym.
D. Kelner zaniósł tam brudne naczynia.

Język polski. Zestaw P2.

Tekst do zadań 1.–6.
W zoo
Są tu lwy i ryczące tygrysy oraz jeleń bardzo rogaty,
są i małe, i wielkie błądy, i straszliwy niedźwiedź skrzydlaty,
są tu hipy i są tu potamy, i akwarium z jedną piranią –
ale ja nakarmiłem słonia, gdy do zoo przyszedłem z Nianią!

Są tu zebry i żubry i żebry, jakieś lamy i jakieś muflony,
jest koala i niedźwiedź polarny, i jest wstęp surowo wzbroniony,
jest też coś, co się zwie rosonożec, i jest łań z bardzo ładną łanią –
ale ja nakarmiłem słonia, gdy do zoo przyszedłem z Nianią!

Gdy ktoś z żubrem chce słówko zamienić, on zazwyczaj głuchego udaje;
opryskliwe bywają niedźwiedzie, kiedy rękę im się podaje;
gdy ktoś lwom powie grzecznie „dzień dobry”, to ofukną go nawet i zganią –
no więc ja zawsze karmię słonia, gdy do zoo przychodzę z Nianią!
A.A. Milne, W zoo, [w:] tegoż, Mamy już sześć lat, przeł. M. Rusinek, Warszawa 2006.

Zadanie 1.
Zaznacz ciąg, w którym wypisano tylko zwierzęta wymienione w tekście.

A. słoń, jeleń, żubr, tur
B. muflon, niedźwiedź polarny, nosorożec, hipopotam(Poprawna odpowiedź)
C. niedźwiedź brunatny, hipopotam, zebra, łania
D. pirania, lew, tygrys, panda

Zadanie 2.
Opowieść chłopca o wizycie w zoo śmieszy cię czy smuci? Uzasadnij odpowiedź.

Opowieść śmieszy, bo chłopiec przekręca nazwy zwierząt i nie odróżnia tabliczek z ich nazwami od innych komunikatów.

Zadanie 3.
Można się domyślić, że bohaterem, który w wierszu opowiada o swojej wizycie w zoo, jest mały chłopiec. Zakreśl wszystkie argumenty, które Twoim zdaniem przemawiają za takim sądem.

A. Zna się dobrze na zwierzętach.
B. Mówi „nakarmiłem”.
C. Przychodzi do zoo z Nianią.(Poprawna odpowiedź)
D. Biega po zoo z innymi chłopcami.
E. Przekręca nazwy zwierząt.(Poprawna odpowiedź)
F. Próbuje rozmawiać ze zwierzętami.(Poprawna odpowiedź)

Zadanie 4.
W jaki sposób bohater traktuje zwierzęta w trzeciej zwrotce?

A. Postrzega je jak ludzi.(Poprawna odpowiedź)
B. Boi się ich.
C. Zachwyca się nimi.
D. Nie jest nimi zainteresowany.

Zadanie 5.
Chłopiec zniekształcił nazwy kilku zwierząt. Wpisz wszystkie nazwy zniekształcone przez chłopca i odpowiadające im nazwy, których powinien użyć poprawnie.

Nazwa zniekształconaNazwa poprawna
1 mały i wielki błąd wielbłąd
2hiphipopotam
3potamhipopotam
4żebryzebry
5rosonożecnosorożec
6łańjeleń (uwaga! nie wiadomo co autorzy mieli na myśli - łania to samica jelenia lub daniela)

Zadanie 6.
a. Która tabliczka nie pasuje do pozostałych? Zakreśl ją.

A. NOSOROŻEC
B. TYGRYS
C. ZEBRA
D. WSTĘP SUROWO WZBRONIONY(Poprawna odpowiedź)
E. NIEDŹWIEDŹ POLARNY
F. SŁOŃ

b. Wyjaśnij, dlaczego wybierasz właśnie tę tabliczkę.
Ta tabliczka to zakaz wstępu. Inne tabliczki to nazwy zwierząt.

Tekst do zadań 7.–11.
Sztućce

Ledwo babcia Joasia dała się namówić Kubie i Bubie na obiad w restauracji, już żałowała swojej decyzji. Tym bardziej, że kelner, którego bliźniaki powitały niczym starego znajomego, był blady i roztrzęsiony – zupełnie jakby ujrzał wampiry. Spoglądając nerwowo na naszych drogich bohaterów, przyjął zamówienie – i czym prędzej się ulotnił.
– Mam wrażenie – wycedziła babcia – że ten kelner was zna, i to dobrze!
Kuba i Buba, zamiast odpowiedzieć, pochylili się nisko nad stołem i przyłożyli uszy do leżących przed nimi sztućców. Babcia Joasia zamarła, a potem rozejrzał się nerwowo po sali. Na szczęście nikt jeszcze nie zwrócił uwagi na to, co wyprawiają bliźniaki.
– Zwariowaliście?! – syknęła.
– Ciii… Buba przyłożyła palec do ust.
Kuba wyprostował się i chrząknął.
– Przepraszam bardzo! – krzyknął głośno do siedzących wokół ludzi. – Czy mogliby państwo być przez chwilę cicho?
W całej sali zapadła cisza. Babcia Joasia z sekundy na sekundę robiła się coraz bardziej czerwona. A Kuba, jakby nigdy nic, znowu schylił się i przyłożył ucho do widelca.
– To jakaś bzdura! – mruknęła po chwili Buba, zerkając na babcię z wyrzutem.
– Też tak myślę – w głosie Kuby wyraźnie można było wyczuć pretensję.

Zadanie 7.
W tekście czytamy: Ledwo babcia Joasia dała się namówić Kubie i Bubie na obiad w restauracji, już żałowała swojej decyzji. Dlaczego żałowała swojej decyzji?

A. Ceny w tej restauracji były wysokie.
B. Okazało się, że kelner był nieuprzejmy.
C. Kuba i Buba nie umieli jeść nożem i widelcem.
D. Kuba i Buba mieli jakieś nieznane jej zamiary.(Poprawna odpowiedź)

Zadanie 8.
Dowiadujemy się, że kelner […] był blady i roztrzęsiony. Co spowodowało taką reakcję kelnera?

A. Zobaczył postacie fantastyczne.
B. Kelner przestraszył się babci.
C. Nowi goście w restauracji głośno i niekulturalne się zachowywali.
D. Kuba i Buba już kiedyś musieli się dziwnie zachowywać w tej restauracji.(Poprawna odpowiedź)

Zadanie 9.
Babcia Joasia powiedziała, że „sztućce mówią”. Jak to zrozumieli Kuba i Buba, a jak to rozumiała babcia?

Kuba i Buba zrozumieli dosłownie, że "sztućce mówią" - chcieli usłyszeć ich głosy
Babcia Joasia miała na myśli symboliczną "mowę sztućców"

Zadanie 10.
Co oznacza ułożenie sztućców na poniższych rysunkach? Możesz zacytować fragmenty z tekstu.

Rys. 1
Oznacza, że ktoś przerwał jedzenie na chwilę
Rys. 2
oznacza, że ktoś skończył już posiłek

Zadanie 11.
Dlaczego Kuba spojrzał wymownie w stronę kuchni?

A. Chciał sprawdzić, czy kelner zrozumie mowę sztućców.(Poprawna odpowiedź)
B. Kelner miał stamtąd przynieść nowe danie.
C. Wydobył się stamtąd dym.
D. Kelner zaniósł tam brudne naczynia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski