Od nowego roku za "małpki" płacimy dużo więcej ale nie wpłynęło to na spadek ich sprzedaży

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Podwyżkom cen nie towarzyszył znaczący spadek rotacji małych opakowań tego trunku.
Podwyżkom cen nie towarzyszył znaczący spadek rotacji małych opakowań tego trunku. Tomasz Czachorowski/ Polska Press
Opłata od „małpek” przyczyniła się do wzrostu cen detalicznych wódek o pojemnościach 100 i 200 mililitrów w handlu tradycyjnym. Do początku lutego wzrosty sięgnęły nawet 26 proc. dla najpopularniejszych wódek czystych i 22 proc. dla kolorowych. Jednak nie przełożyło się to na spadek liczby sprzedawanych „małpek” tak znacząco jak zakładano.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje opłata od tzw. „małpek”, czyli napojów alkoholowych o pojemności nie przekraczającej 300 mililitrów. Dane M/platform potwierdzają, że wzrosty cen najpopularniejszych wódek czystych w opakowaniach 100 i 200 mililitrów widoczne były w zdecydowanej większości województw i wahały się od kilkunastu do nawet 26 proc. Bardzo podobny trend zaobserwować można było w przypadku wódek kolorowych w małych opakowaniach, przy czym w ich przypadku były to głównie wzrosty w przedziale od kilku do kilkunastu procent.

Jednocześnie, jak się okazuje- podwyżkom cen nie towarzyszył znaczący spadek rotacji małych opakowań tego trunku. W styczniu 2021 roku rotacja „małpek” w przypadku wódki czystej była jedynie o 1,3 proc. niższa niż średnia w ostatnich dwóch miesiącach poprzedniego roku. Nieco większy spadek rotacji, bo blisko 4 proc., towarzyszył małym opakowaniom wódki kolorowej.

- Opłata od „małpek” jest już widoczna w małych sklepach. Ceny wódek o pojemnościach 100 i 200 mililitrów rosną, choć nie wszędzie tak samo szybko. Średnia podwyżka dla segmentu wódek białych to obecnie 26 proc. względem okresu listopad-grudzień 2020, a dla kolorowych odpowiednio 22 proc.- mówi Ewa Rybołowicz, M/platform.

Jak wyjaśnia ekspertka, niższe ceny zniknęły szybko wraz z wyczerpaniem się zapasów z 2020 roku. - Są to produkty o tradycyjnie wysokiej rotacji, które pomimo istotnej zmiany cen, odnotowały spadek średniej rotacji o 1,3 proc. dla wódek białych oraz 4 proc. dla kolorowych, chociaż na poziomie poszczególnych produktów można było zaobserwować zmiany o silniejszym charakterze. „Małpki” nadal pojawiają się na co trzynastym paragonie pochodzącym z tradycyjnego sklepu – wylicza.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Materiał oryginalny: Od nowego roku za "małpki" płacimy dużo więcej ale nie wpłynęło to na spadek ich sprzedaży - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie