- Idea Kolei Metropolitalnej wciąż się rozwija. Jest to już ósmy kierunek, spośród dziewięciu, który wejdzie w jej skład. Przez ostatnie miesiące ta linia przechodziła kapitalny remont, który na tym odcinku jest już zakończony i możemy przystąpić do podpisania porozumienia - mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa Wielkopolskiego.
Sprawdź też:
Na mocy porozumienia Kościan od stycznia przystąpi do projektu kolei metropolitalnej. Pasażerowie codziennie będą mogli korzystać z 25 par pociągów w ciągu doby.
- To bardzo duże zagęszczenie, właściwie jedno z największych wychodzących z Poznania. Ale jest to też związane z tym, że to kierunek, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, a obłożenie na tej trasie jest bardzo duże
- opowiada Wojciech Jankowiak.
Jednocześnie zwraca uwagę, że rok 2020 jest bardzo trudny dla Kolei Wielkopolskich z powodu koronawirusa. - Ten rok spowodował znaczące zakłócenia w kursowaniu pociągów, a co za tym idzie także w kursowaniu PKM. Liczba pasażerów zmalała, przez co zdecydowaliśmy się na ograniczenie liczby pociągów. Ostatnie miesiące to powoli stopniowy powrót do normalności. Przygotowujemy się do zmiany rozkładu jazdy, aby od grudnia wykonywać przewozy w zakresie takim, jak było to przed pandemią - wyjaśnia wicemarszałek.
Z kolei prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak dodaje: - Bardzo się cieszę, że w tych trudnych warunkach pandemii, zmniejszenia zaufania do podróży transportem publicznym, kontynuujemy tak ważny projekt dla województwa, Poznania oraz wszystkich gmin i powiatów, które w nim uczestniczą.
Czym jest Poznańska Kolej Metropolitalna?
Poznańska Kolej Metropolitalna to projekt, który zakłada stworzenie siatki częstych połączeń kolejowych między Poznaniem oraz miejscowościami oddalonymi od niego o około 50 kilometrów. Zgodnie z planem, pociągi mają jeździć do i z Poznania w godzinach szczytu co pół godziny w dziewięciu różnych kierunkach.
Kolej metropolitalna wystartowała w czerwcu 2018 roku. Wtedy też ruszyły pierwsze połączenia na czterech trasach z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego i Jarocina. Jeszcze we wrześniu 2018 roku do PKM włączono także Swarzędz, zaś w sierpniu 2019 roku również Kostrzyn. Jeszcze w 2019 roku do PKM dołączyło także Gniezno. Z kolei w styczniu w skład Poznańskiej Kolei Metropolitalnej weszły także Września oraz Rogoźno.
Czytaj też: Czy koronawirus opóźni remonty linii kolejowych z Poznania do Warszawy, Wrocławia i Szczecina?
Podpisane w czwartek porozumienie oznacza, że od 1 stycznia 2021 roku częścią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będzie także Kościan. Jedyną trasą, na której wciąż nie będzie pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, pozostanie linia kolejowa do Wronek. Tam jednak PKM ma zacząć funkcjonować po zakończeniu trwającego remontu trasy kolejowej do Szczecina, kiedy to zwiększy się przepustowość linii.
Zobacz wideo:
Poznańska Kolej Metropolitalna ma ułatwić dojazd z Poznania do okolicznych miejscowości, ale jednocześnie zachęcić mieszkańców, by zostawili swoje samochody w domach i przesiedli się do transportu publicznego. To dotyczy przede wszystkim osób, które codziennie dojeżdżają do stolicy Wielkopolski np. do pracy. Dlatego też w ramach kolei metropolitalnej budowane są specjalne węzły przesiadkowe i parkingi typu Park and Ride, gdzie można zostawić swoje auto i przesiąść się na pociąg.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zobacz też:
Sprawdź też:
Sprawdź też:
- Te restauracje upadły po "Kuchennych rewolucjach"
- 7 najbardziej niebezpiecznych dzielnic w Poznaniu
- Kosmetolożka z Poznania skazana za oszpecenie swojej klientki
- Poznaniacy przyłapani przez Google. Jesteś wśród nich?
- Te obrzydliwe rzeczy ludzie robią w samolocie [zdjęcia]
- Modowe stylizacje poznaniaków potrafią zadziwiać!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?