Odszkodowania za Ławicę mogą przekroczyć miliard złotych!

Piotr Talaga
Mieszkający w pobliżu poznańskiej Ławicy wskazują, że zgodnie z pierwotnymi planami lotnisko miało zostać zlikwidowane
Mieszkający w pobliżu poznańskiej Ławicy wskazują, że zgodnie z pierwotnymi planami lotnisko miało zostać zlikwidowane Infografika: Wojciech Błaszczyk
Mieszkający w pobliżu poznańskiej Ławicy wskazują, że zgodnie z pierwotnymi planami lotnisko miało zostać zlikwidowane. Ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania daje zielone światło dla roszczeń o odszkodowania. Mogą one przekroczyć nawet miliard złotych!

Tymczasem Port Lotniczy zarezerwował na ten cel zaledwie kilkanaście milionów. Za 20 lat możemy ponownie stanąć przed problemem konieczności przeniesienia lotniska cywilnego dla Poznania.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Ławica będzie płacić za hałas
Przegrane przez wojsko pozwy dały do myślenia Ławicy
Bałagan prawny w sprawie stref hałasu wokół Krzesin
Ławica: Lotnisko nie może być bardziej ciche

W ubiegły poniedziałek radni wielkopolskiego sejmiku podjęli uchwałę o ustanowieniu obszaru ograniczonego użytkowania dla lotniska Ławica. Do wstrzymania się z tą decyzją nawoływali protestujący od dawna mieszkańcy i ich stowarzyszenia.

- Uważamy, że to przedwczesna decyzja - twierdzi Leszek Wardeński, przedstawiciel Stowarzyszenia Przyjaciół Przeźmierowa i Baranowa "Nasze Małe Ojczyzny". - Nie należało jej podejmować, ponieważ wszystkie decyzje lokalizacyjne i zezwalające na rozbudowę lotniska mogą zostać uchylone. Pierwsza rozprawa dotycząca rozbudowy terminala została wyznaczona na 13 marca.

W Urzędzie Marszałkowskim twierdzą natomiast, że ustanowienie obszaru jest formalną procedurą, która jest dla mieszkańców korzystna, ponieważ umożliwia wystąpienie z roszczeniami. Port Lotniczy ma zarezerwowane obecnie kilkanaście mln zł na poprawę komfortu akustycznego i deklaruje otwartość w negocjacjach.

Z tym może być jednak spory problem. W Stowarzyszeniu twierdzą bowiem, że według szacunków sporządzonych dla nich przez rzeczoznawców utrata wartości nieruchomości może w Baranowie i Przeźmierowie sięgnąć 20 - 30 proc. - To oznacza, że wysokość poniesionej szkody tylko w tych miejscowościach przekroczy miliard złotych - uważa Wardeński.

Te szacunki są prawdopodobnie mocno przesadzone. W przypadku ograniczonego obszaru użytkowania dla lotniska wojskowego na Krzesinach ogólna kwota roszczeń jest bowiem kilkakrotnie niższa. Warto jednak zwrócić uwagę, że z roszczeniami wystąpiła tylko niewielka część uprawnionych. Powszechnie bowiem sądzono, że procesów z wojskiem się nie wygra. Tymczasem obecnie w przypadku większości roszczeń sądy przyznają rację mieszkańcom.

Mieszkańcy Baranowa i Przeźmierowa uważają, że pod pretekstem Euro prowadzi się rozbudowę lotniska na Ławicy, które miało być przeniesione. Wynikać to miało z zapisów planu zagospodarowania Poznania z 1994 r., w którym na taką ewentualność wskazano "w razie zaistnienia konieczności rozwoju i radykalnego wzrostu ruchu lotniczego".

- Proponowane w programie rozwojowym portu lotniczego pięćdziesięciokrotne zwiększenie skali operacji lotniczych wyczerpuje zapewne znamiona radykalnego wzrostu ruchu lotniczego - napisało stowarzyszenie w liście otwartym do Sejmiku.

- Byłem zwolennikiem przeniesienia lotniska do Bednar, a najlepiej na Krzesiny, które gwarantują znacznie lepsze skomunikowanie z miastem i autostradą oraz spory teren możliwy do zagospodarowania - mówi Waldemar Witkowski, lewicowy radny Sejmiku, a wcześniej wicewojewoda Wielkopolski.

Problem w tym, że plan zagospodarowania z 1994 roku nie obowiązuje, a decyzje zapadły nie teraz, a znacznie wcześniej. - Gdy w 2001 roku zbudowano nowy terminal, przyjęty został także realizowany przez nas teraz plan generalny lotniska do 2020 roku - mówi Mariusz Wiatrowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica. - Zwrot inwestycji o takim zakresie liczy się od 15 do 25 lat po jej ukończeniu.

Realizowane obecnie inwestycje zostały zatem jedynie przyspieszone, co było spowodowane organizacją Euro 2012.

Wiatrowski wskazuje także, że możliwość współużytkowania lotniska z wojskiem byłaby możliwa, ale nie w przypadku stacjonowania na Krzesinach myśliwców. Poza tym jego zdaniem, gdyby "nałożyć" na siebie dwie strefy ograniczonego użytkowania (cywilną i wojskową) konieczne mogłoby się stać wysiedlenia nie tylko mieszkańców Krzesin i Marlewa, ale także Lubonia. W Urzędzie Marszałkowskim twierdzą, że w perspektywie do 2020r. należy prowadzić prace badawcze nad nową lokalizacją portu lotniczego dla Wielkopolski, gdyż docelowa lokalizacja lotniska musi zapewnić możliwość jego funkcjonowania przez co najmniej 50 lat.

W ramach ustanowionego obszaru ograniczonego użytkowania ustanowione zostały dwie strefy - zewnętrzna i wewnętrzna. W tej drugiej domy muszą mieć zapewniony odpowiedni komfort akustyczny. Wiele z nich wymagać będzie modernizacji.

Chcesz skontaktować się z autorem? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sławek
Mamy spuściznę pokomunistyczną w postaci strasznie zabałaganionej przestrzeni. Zadaniem obecnych władz, ale i całego społeczeństwa jest porządkowanie, nie wbrew społeczeństu, ale dla społeczeństwa. To, że ktoś uważa, że wygodnie dojedzie na lotnisko w centrum miasta, z którego korzysta raz, może dwa razy w roku, nie może ignorować prawa do życia w godziwych warunkach innym ludziom, którzy każdego dnia przeżywają uciążliwości ponadnormatywnego hałasu, pogarszającego standard życia i wpływający na ich zdrowie. W jakim społeczeństwie żyjemy, że tak oczywiste fakty są nie zrozumiałe dla niektórych współobywateli?
r
radecki
Bardzo przepraszam przedmówców, uważających, że roszczenia odszkodowań są zasadne!
Naginanie rzeczywistości jest w waszych postach mistrzowskie! Lotnisko na Ławicy zostało założone przez Niemców w 1913 roku! Od tego czasu, w tym miejscu lądują i startują samoloty! Każdy kto kupował działkę czy gotowy dom w tej okolicy, obojętnie w jakim okresie, dobrze wiedział, że w pobliżu jest czynne lotnisko!
I naprawdę nie ma żadnego znaczenia czy lotnisko jest większe czy mniejsze. Sąsiedztwo lotniska zawsze będzie uciążliwe dla mieszkańców i powinni oni sobie z tego zdawać sprawę zanim tam zamieszkali!
Pierwsze było lotnisko, a potem pierwszy dom!
Żadnych odszkodowań! Oszołomom należy mówić STOP!
c
ccc
te pobudowane NIELEGALNIE stodoły wokół lotniska, łAWICA będzie miała gdzie się rozwijać, ja chcę lotniska w centrum i już, a tych cwaniaków łasych na cudzą kasę rozpędzić batami, tyle w temacie
m
mieszkaniec Przeźmierowa
w latach 1983-1989 w oficjalnych rozmowach w urzędach /Poznań i Tarnowo Podgórne, w czasie gdy Wójtem był W.Dzikowski/ potwierdzano, ze lotnisko ławica otrzyma nowa lokalizację, oddalona od miasta i osiedli, wzorem innych miast europejskich. Zresztą z tego powodu następowała od początku lat 90-tych dynamiczna rozbudowa terenów Przeźmierowa, Baranowa i pozostałych wokół Ławicy.
Więc twoja uwaga dotyczy stosunkowo niewielkiej ilości osób które "kupiły domy" po 2006 roku.
Warunki zabudowy wydaje gmina, a pozwolenia na budowę Starostwo /nadal/ - a więc kto tu jest niekonsekwentny? obywatel czy władza samorządowa?
Dlatego odszkodowania są zasadne. Jak nie znasz faktów, to nie staraj się być taki pryncypialny...
K
Kamil
Co do wiedzieli, że budują się przy lotnisku, trzeba wyraźnie wyjaśnić, że w okresie silnej rozbudowy Ławicy, Przeźmierowa, Baranowa, Woli nie było mowy o rozbudowie lotniska Ławica. Lotnisko, w tym miejscu, w planach strategicznych nigdy nie było brane pod uwagę. W latach 70tych przymusowo parcelowano grunty w Przeźmierowie aby tereny te zurbanizować, uznająć już wówczas, że jest to jeden z najbardziej perspektywicznych terenów rozwoju mieszkalnictwa w bliskiej okolicy Poznania. Plany rozbudowy lotniska Ławica pojawiły się dopiero po decyzji o stacjonowaniu F16 w Krzesinach, a więc lata 2000, kiedy urbanizacja okolic lotniska była bardzo mocno zaawansowana. Nieudolność obecnych władz administracyjnych województwa stwarza liczne tego typu problemy. To niestety nie jedyny negatywny przykład, konfliktów jest wiele, a włodarze nie potrafią sobie z nimi poradzić.
K
Kamil
Dotyczy pozwolenia na budowę terminala. Toczą się postępowania dotyczące wszystkich wydanych decyzji w sprawie lotniska, a więc decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych, pozwoleń na budowę.
J
Janek
Czy ktoś może powiedzieć, jaka "pierwsza rozprawa dotycząca rozbudowy terminala została wyznaczona na 13 marca"? Toczy się jakieś postępowanie?
m
marco
wiedzieli ze kupuja domy przy lotnisku wiec dlaczego maja dostac odszkodowania to samo dotyczy krzesin ,dostac powinni ci co zamieszkali przed budowa lotnisk.
m
mieszkaniec
typowe polskie pieniactwo
J
Jacek
Najpierw po oddaniu do użytkowania powinna być w ciągu roku przeprowadzona ocena po realizacyjna i korekta granic obszaru. Zapewne jak zostaną uwzględnione w ocenie po realizacyjnej samoloty wojskowe to nawet sołacz będzie w oou. Dopiero potem korekta uchwały sejmiku i szacunki wielkości odszkodowań.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie