Odważ się na zdrowie i schudnij - 24 października Światowy Dzień Walki z Otyłością

Materiał informacyjny - Stowarzyszenie Metropolia Poznań
Udostępnij:
Czujesz dyskomfort związany ze swoim ciałem? Chcesz by kolejne lato dało Tobie więcej radości? Boisz się zimowego podjadania? A może po prostu chcesz zadbać o sylwetkę? Każdy powód jest dobry by skorzystać z półrocznego bezpłatnego wsparcia dietetyka, trenera i psychologa. Mieszkańcy centralnej części Wielkopolski mogą dołączać do projektu „Kompleksowe działania zapobiegające nadwadze i otyłości w Metropolii Poznań”. Sprawdź czy spełniasz warunki i Odważ się na zdrowie!

Odważnych jest już ponad 700. Blisko 100 z nich ukończyło udział w projekcie. W czasie trwania programu rekordzistka zrzuciła 24 kilogramy, a średnio uczestnik traci 6 kg. Nie jest to najważniejsze kryterium, choć najbardziej przemawia do wyobraźni. Głównym celem jest jednak poprawa budowy swojego ciała przez pozbycie się złych nawyków żywieniowych i wprowadzenie (albo uregulowanie) aktywności fizycznej. W tym pomagają dietetyk i trener. Psycholog ułatwia znalezienie motywacji i podpowiada, jak radzić sobie w trudnych momentach.

Zaczynamy spotkaniem w gabinecie - podkreśla dietetyk Alicja Piślewska - Wtedy poznaję uczestnika i przekazuję pierwsze zalecenia. Zapraszam też na analizator masy ciała, dzięki któremu uczestnik dowiaduje się w jakiej kondycji jest jego ciało, poznaje ilość tkanki mięśniowej i tłuszczowej. Moim zadaniem jest pomoc w wypracowaniu i utrzymaniu zdrowych nawyków żywieniowych. Rozmawiamy o samej diecie oraz o tym co i jak wprowadzić. Wspólnie wyłapujemy przeszkody i powody, dla których pojawiają się niezdrowe nawyki. To czy udaje się nam zdrowo odżywiać w dużej mierze zależy od naszej relacji z jedzeniem i tego, kiedy pojawiają się "złe nawyki" – podkreśla Piślewska.

Kwestia diety i nawyków żywieniowych jest kluczowa, dlatego to od spotkania z dietetykiem zaczyna i kończy się udział w projekcie Odważ się na zdrowie. Między tymi wizytami jest dziesięć konsultacji.

- Rozmawiamy mniej więcej co dwa tygodnie - dodaje Alicja Piślewska - Krok po kroku sprawdzamy czy występuje jedzenie kompulsywne, przegładzanie organizmu, zajadanie emocji, jedzenie z nudy, późnym wieczorem i nocą, objadanie się. Każdy wie, że nie są one dobre dla naszego zdrowia, a mimo to często mamy duży problem, żeby sobie z nimi poradzić. Dlatego dużo czasu poświęcamy przeszkodom, takim jak stres, niewyspanie, zła organizacja czasu, czy niewspierające relacje z innymi, po to by kompleksowo podejść do zmiany nawyków żywieniowych na stałe. Jedzenie jest często zaledwie szczytem góry lodowej, pod którym kryje się ogrom dodatkowych elementów, których często z samym żywieniem nie łączymy.

Do pierwszych wniosków można dojść bardzo szybko. Często okazują się banalne, ale dopiero rozmowa z kimś z zewnątrz pozwala je zauważyć.

Wśród moich podopiecznych dużym problemem jest brak czasu na jedzenie w pierwszej połowie dnia i problemy z objadaniem się, w szczególności słodyczami, wieczorem – analizuje dietetyk - Dlatego już na pierwszej wizycie ustalamy sobie ramowy plan dnia, po wprowadzeniu którego znacznie łatwiej jest zapanować nad tym co dzieje się, kiedy jesteśmy zmęczeni i potrzebujemy odprężenia. Podchodzę do konsultacji indywidualnie, dlatego zalecenia wynikają ze zrozumienia organizmu konkretnego uczestnika i pozwalają wprowadzić taki plan żywienia, który będzie dla danej osoby optymalny, realny i możliwy do utrzymania na dłużej.

Ważnymi komponentami są też spotkania (grupowe i indywidualne) z psychologiem oraz zajęcia fizyczne prowadzone przede wszystkim przez komunikatory internetowe.

- Na początku nie wszyscy byli przekonani do formy on-line, ale teraz regularnie włączają komputer i ćwiczą, a zdecydowana większość chce przy tym pozostać - przekonuje trener Mateusz Skarbiński - W zasadzie robimy to, co na siłowni czy w sali. W ostatnich tygodniach chętni uczestniczą także w ćwiczeniach na otwartym powietrzu i w sali fitness. Wystartowaliśmy jednak tylko on-line, bo zaczynaliśmy realizację programu „Odważ się na zdrowie” w samym szczycie pandemii koronawirusa, przy dużej liczbie obostrzeń. Początkowe sceptyczne podejście części uczestników szybko zniknęło, bo przy takiej formie zajęć wystarczy kilka metrów kwadratowych mieszkania i nie traci się czasu na dojazdy. Uczestnicy odkryli też, że treningi mogą wykonywać nawet w delegacji czy na urlopie – wylicza Skarbiński – W obliczu przyspieszającej czwartej fali pandemii ważne, że mamy sprawdzone rozwiązanie.

Ćwiczenia są dostosowane do potrzeb i możliwości zgłaszających się do projektu. Trenerzy prowadzą je dla niewielkich grup. Na każdego czeka 48 spotkań.

- Efektywność treningu zależy tak naprawdę od jego regularności, czyli przede wszystkim od determinacji uczestników podkreśla Skarbiński W większości są to proste ćwiczenia cardio nie obciążające stawów. Uczestnicy używają również sprzętu sportowego, który otrzymują (mata, gumy, piłka oraz step). Staramy się, żeby zajęcia były urozmaicone, bo nowe bodźce wpływają na efektywność treningów. W proste cardio wplatamy również ćwiczenia wzmacniające i równoważne. Dzięki temu uczestnicy nie tylko gubią zbędne kilogramy, ale też poprawiają kontrolę własnego ciała. I to z tego „efektu ubocznego” (poza straconymi kilogramami) są najbardziej zadowoleni po ukończeniu programu.

Udział jest bezpłatny, ponieważ projekt jest częścią Regionalnego Programu Zdrowotnego „Odważ się na zdrowie – program metaboliczny dla mieszkańców Wielkopolski”, przygotowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Metropolia pozyskała dofinansowanie w wysokości 4,5 mln zł.

Metropolia Poznań realizuje swój projekt na terenie powiatu poznańskiego, miasta Poznań oraz gmin Śrem, Skoki, Oborniki i Szamotuły. Zakwalifikowana może zostać osoba w wieku od 45 lat do 59 (kobiety) lub 64 (mężczyźni), bez zdiagnozowanej cukrzycy. Kluczowy przy kwalifikacji jest poziom BMI. Indeks masy ciała można wyliczyć według wzoru BMI=masa ciała:(wzrost)², gdzie masa ciała jest podana w kilogramach (np. 85), a wzrost w metrach (np. 1,71). Dla tych przykładowych danych BMI wynosi 85:1,71² =85:2,9241=29,0688.

Metropolia Poznań to stowarzyszenie, które tworzą powiat poznański oraz miasta i gminy Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Poznań, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Tarnowo Podgórne.

Kwalifikowane są osoby z BMI w przedziale 25-35. Pracownicy Metropolii pomogą w wyliczeniach. Pytania i zgłoszenia można kierować przez stronę

odwazsie.metropoliapoznan.pl

lub telefonicznie tel: 530 811 000

Dodaj ogłoszenie