reklama

Odwołany lot, opóźniony pociąg, zagubiony bagaż? Co robić?

Milena KochanowskaZaktualizowano 
Opóźniony pociąg: Konduktor powinien potwierdzić opóźnienie na naszym bilecie
Opóźniony pociąg: Konduktor powinien potwierdzić opóźnienie na naszym bilecie 123 RF
Odwołany albo opóźniony lot lub wyjazd – co nam się należy? Co trzeba zrobić, gdy na lotnisku zorientujemy się, że nasz bagaż zaginął? Sprawdź!

W razie opóźnionego lotu mamy prawo do informacji o czasie opóźnienia, otrzymania oferty innego połączenia z naszym punktem docelowym, zwrotu kosztu biletów lub powrotu do miejsca wylotu – gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin i ewentualnie do bezpłatnych posiłków i napojów – jeśli czas opóźnienia to usprawiedliwia. Powinniśmy też móc skorzystać z bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Jeśli dolecimy w wybrane miejsce z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem, możemy wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie od 250 EUR do 600 EUR (w zależności od zasięgu podróży).

Gdy lot zostanie odwołany, nasze prawa są podobne. Należy nam się zwrot kosztów biletu, oferta innego połączenia z punktem docelowym podróży, posiłki i napoje, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia. Możemy również wnosić o odszkodowanie, gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco od odwołanego.

Nie możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych, jeśli problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Reklamację wówczas, mimo wszystko, warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód. Nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik powinien zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni.

Zagubiony bagaż
Na lotnisku wypełnijmy protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowajmy jego kopię. Następnie złóżmy reklamację w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie. Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

Odwołany lub opóźniony pociąg
Przewoźnik zastępczy nie może żądać od nas jakiejkolwiek dopłaty do biletu, nawet jeśli ten przewóz będzie droższy. Gdy będzie tańszy, powinien zwrócić nam tę różnicę. Możemy także żądać odszkodowania, określając wysokość szkody, jeśli taka powstała w związku z odwołaniem pociągu.

Konduktor musi poświadczyć nam na bilecie, że opóźnienie pociągu doprowadziło do utraty połączenia z innym pociągiem. Przysługuje nam wówczas zwrot pieniędzy za cały przejazd i bezpłatny powrót do miejsca wyjazdu. W razie opóźnienia pociągu mamy prawo: przed rozpoczęciem podróży zrezygnować z niej i dostać zwrot pełnego kosztu biletu lub żądać od przewoźnika odszkodowania za opóźnienie: od 60 do 119 min. opóźnienia – 25 proc. ceny biletu, od 120 min. opóźnienia 50 proc. ceny biletu. Zwrot pieniędzy powinniśmy dostać w ciągu miesiąca. Nie dotyczy to połączeń o charakterze regionalnym, aglomeracyjnym oraz miejskim.

Opóźniony autobus lub autokar
W przypadku odwołania lub opóźnienia podróży o więcej niż 120 minut możemy żądać zwrotu pieniędzy albo kontynuować podróż lub zmienić trasę. Jeżeli nie ma takich możliwości możemy żądać, oprócz zwrotu ceny biletu, odszkodowania w wysokości 50 proc. tej ceny. Przewoźnik powinien nam ją wypłacić w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. W przypadku awarii musi zapewnić nam kontynuowanie podróży innym pojazdem. Jeżeli zostanie odwołana podróż dłuższa niż trzy godziny lub jej rozpoczęcie będzie opóźnione powyżej 90 min., powinniśmy dostać posiłek lub napoje.

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3