W ostatnim tygodniu przed świętami Bożego Narodzenia można zauważyć zwiększony ruch. Największe oblężenie galerie handlowe przeżywają w weekendy, niekiedy też popołudniami w dni robocze. Sprawdziliśmy, jak wyglądała sytuacja w wybrane dni.
Czytaj też: Boże Narodzenie 2021: Wigilia Caritas Poznań w jadłodajniach dla ubogich. "Tego dnia nikt nie chce być sam"
Tłumy pojawiły się w piątek, 10 grudnia w Starym Browarze, a także w King Cross Marcelin w niedzielę, 19 grudnia oraz we wtorek, 21 grudnia. Na kilka dni przed świętami nie było tłumów w Avenidzie (20 grudnia po południu) oraz w Posnanii (22 grudnia po południu).
Czy galerie handlowe przeżywają oblężenie tak jak przed pandemią?
– Pomimo trudnego okresu wzmożonej zachorowalności Posnania dzięki wprowadzonej i prowadzonej na szeroką skalę promocji bezpieczeństwa, może liczyć w okresie przedświątecznym na dużo większą frekwencję niż rok temu i zbliżoną do tej z roku 2019, czyli sprzed pandemii. Widzimy zmieniające się zachowania klientów, którzy robią zakupy w sposób zaplanowany i bardziej przemyślany. Jako branża widzimy, że handel online po okresie wzrostów w momencie zamknięcia centrów handlowych, wrócił do poziomu o 2 punkty procentowe wyższego, niż przed pandemią
– mówi nam Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii, największej galerii handlowej w Poznaniu.
Zobacz też - Zmiany w InPost To musisz wiedzieć:
Zwyczaje zakupowe w 2021 r.
Pandemia koronawirusa wpłynęła na nasze zwyczaje zakupowe. Jak wynika z badań Deloitte, niemal połowa Polaków (47 proc.) zadeklarowała, że przedświąteczny czas spędzi w domu i będzie unikać miejsc publicznych. 38 proc. ankietowanych wskazała na wcześniejsze zrobienie zakupów świątecznych. W listopadzie chciało zrobić to 27 proc. 1 na około 10 osób wskazała na wykorzystanie Black Friday do zrobienia zakupów świątecznych. Natomiast dwie na trzy osoby planowały zakupy w grudniu.
– Główną zmienną w zachowaniu Polaków w okresie świątecznym jest chęć spędzenia czasu w domu, unikanie publicznych miejsc, zrobienie świątecznych zakupów wcześniej, przy jednoczesnym ograniczeniu wizyt w sklepach stacjonarnych. Jest to oczywiście związane z pandemią COVID-19
– tłumaczy w rozmowie z Agencją informacyjną Polska Press Anita Bielańska ekspert Deloitte.
Zakupu online nadal popularne
Jak wynika z badań, na świąteczne zakupy wydamy średnio 2 129 zł, czyli o 200 zł więcej niż przed rokiem. Największą część tego budżetu przeznaczymy na jedzenie i picie, następnie prezenty, podróże i wypoczynek. Jako główny powód zwiększenia wydatków 72 proc. ankietowanych wskazało na wzrost cen żywności, paliw i utrzymania.
– Aż 47 proc. budżetu świątecznego Polaków, czyli niemal połowa zostanie wydana online. Szczególnie chętnie kupujemy akcesoria elektroniczne i zabawki
– wskazuje Bartosz Bobczyński, ekspert Deloitte.
Mniejszą liczbę klientów, którzy robią zakupy stacjonarnie odnotowuje sieć sklepów Media Markt.
– Zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków. Trzy zamknięcia galerii handlowych podczas pandemii spowodowały, że ludzie kupują przez internet. Zamówień internetowych jest od groma. Od zeszłego weekendu popołudniami zauważamy w sklepie zwiększony ruch, ale nie są to te same tłumy, które przybywały przed pandemią
– mówi nam pracownik Media Markt w galerii Avenida.
Dużym zainteresowaniem wśród klientów w okresie świątecznym cieszy się sieć Sephora. Jak mówi nam jedna z pracownic perfumerii w Avenidzie, klientów jest dużo. Wpływ na to ma wprowadzona opcja Click&Collect, która polega na zamówieniu produktów w internecie i odebraniu ich za darmo w sklepie stacjonarnym.
W szaleństwie świątecznych zakupów nie zapomnijmy, co tak naprawdę jest najważniejsze w okresie Bożego Narodzenia - czas spędzony w rodzinnym gronie.
Jak mówi Piotr Michoń, prowadzący blog Ekonomia Szczęścia, zakupy powinny być przemyślane i zaplanowane, by sprawiały przyjemność. Dodaje również, żeby zwrócić uwagę na prezenty, którymi obdarzymy naszych bliskich.
– Jeżeli już tak bardzo poprzez prezenty chcemy wyrazić, to co do kogoś czujemy, to najlepsze prezenty będą takie, które są wiązane z jakąś symboliką, ukazującą wieź w relacji
– mówi Piotr Michoń.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?