Osteoporoza: odpowiednia dieta

Milena Kochanowska
dr Jolanta Nalewaj, dietetyk
dr Jolanta Nalewaj, dietetyk
Jak powinna wyglądać dieta osoby, u której wykryto początki osteoporozy wyjaśnia Jolanta Nalewaj, dietetyczka

Mam dopiero 52 lata, ale zrobiłam sobie badania na gęstość kości i wynik wykazał początki osteoporozy. Jem dużo ryb i warzyw. Co jeszcze powinnam włączyć teraz do mojej diety?

Osteoporoza jest chorobą spowodowaną ubytkiem gęstości kości, co w konsekwencji może prowadzić do złamań i trudności w rehabilitacji. Przyczyną jest spadek ilości hormonów, wapnia i witaminy D w organizmie lub za mała ich podaż.

Ryby zaleca się w diecie, bo posiadają one nienasycone kwasy tłuszczowe, które są potrzebne do przemian hormonalnych i do rozpuszczania witamin A, D, E, K. Powinno się je jeść, co najmniej cztery razy w tygodniu pod różną postacią np. w sałatkach, pieczone, gotowane lub w galarecie. Najlepsze są szprotki, bo jemy je z całym szkieletem, a tam jest najwięcej wapnia.
Dużą ilość tego pierwiastka można znaleźć również w nabiale: serach, jogurtach, kefirach.

Ważną rolę w walce z osteoporozą pełni witamina D, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia. Witamina ta w naturze występuje w rybach, wątrobie, mleku, serach, jajkach, grzybach, drożdżach, sardynkach, a także dostarczana jest przez słońce. Należy więc pamiętać o spacerach, bo już kilkanaście minut na słońcu uzupełnia zapotrzebowanie na witaminę D.

Planując posiłki należy zwrócić uwagę na to, że nie ze wszystkich produktów wapń wchłania się do organizmu w tej samej ilości. Wiele warzyw i produktów zbożowych jest bogatych w ten makropierwiastek, ale zawierają one też kwasy fitynowe i błonnik, który utrudnia wchłaniania wapnia w przewodzie pokarmowym. Ser żółty, topiony i pleśniowy jest także bogaty w wapń, ale zawarty w nich w dużej ilości fosfor może hamować wchłanianie tego cennego składnika.

Najlepiej wchłanialny wapń znajduje się w produktach mlecznych, dostępne są także produkty mleczne wzbogacane wapniem. W profilaktyce osteoporozy należy także uaktywnić się fizycznie - oczywiście dostosowując ćwiczenia do naszych chęci i możliwości.

Zarówno nadmiar, jak i niedobór masy ciała działa niekorzystnie w rokowaniu osteoporozy, trzeba to również wziąć pod uwagę planując jadłospis.

Jeśli nawet nie wykryto u nas osteoporozy, a zbliżamy się do pięćdziesiątki, profilaktycznie powinniśmy zmienić swój jadłospis i tryb życia.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? m.kochanowska@glos.com

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3