Pacjencie poznaj swoje prawa i egzekwuj je!

Milena Kochanowska
Pacjencie poznaj swoje prawa i egzekwuj je! Na pytania odpowiada Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ
Pacjencie poznaj swoje prawa i egzekwuj je! Na pytania odpowiada Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ Piotr Jasiczek
Pacjencie poznaj swoje prawa i egzekwuj je! Na pytania odpowiada Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. To warto wiedzieć!

Nie jestem zadowolony z relacji z moim lekarzem rodzinnym. Czy mogę zapisać się do innego lekarza?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Tak. Pacjent ma prawo wyboru lub zmiany lekarza, pielęgniarki, położnej podstawowej opieki zdrowotnej, ale nie częściej niż dwa razy w roku. Jeśli po raz trzeci w roku chcemy lekarza zmienić, musimy wpłacić na rachunek oddziału wojewódzkiego NFZ kwotę 80 zł.

Czy mogę się leczyć w całym kraju, czy obowiązuje rejonizacja?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Mamy prawo wyboru każdego szpitala i poradni specjalistycznej na terenie całego kraju, która posiada zawartą umowę z NFZ.

Mam skierowanie do neurologa. W rejestracji dowiedziałam się , że najbliższe zapisy będą za tydzień. Czy jest to zgodne z prawem?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Nie. Zapisy do lekarza powinny odbywać się w sposób ciągły w czasie godzin pracy poradni. Ustalanie przez świadczeniodawcę konkretnego dnia lub wyznaczanie konkretnych godzin zapisów do lekarza jest niezgodne z prawem.

Czy osoba obłożnie chora, która sama nie dotrze do poradni lekarza rodzinnego na zastrzyk może mieć ten zastrzyk zrobiony w domu?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Tak. Pielęgniarka rodzinna pomaga osobie obłożnie chorej tak długo, jak długo wymaga tego jej stan. Jeśli jednak pacjent potrzebuje na czas dłuższy, niż dwa tygodnie dożylnej kroplówki, cewnikowania, karmienia przez zgłębnik, bądź pielęgnacji przez rurkę tracheotomijną, wówczas warto skorzystać z pielęgniarskiej opieki długoterminowej.


Jestem osobą ubezpieczoną, ale podczas rejestracji do lekarza system eWUŚ wykazał, że jestem nieubezpieczony. Co mam zrobić w takiej sytuacji?

Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Jeśli pacjent wie, że jest osobą ubezpieczona, powinien wyjaśnić swój status ubezpieczeniowy u płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, na przykład u pracodawcy lub w instytucji pobierającej składki – ZUS-ie lub KRUS-ie, albo ewentualnie w oddziale wojewódzkim NFZ.

W jakich przypadkach można wezwać karetkę pogotowia?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Zespół ratownictwa medycznego wzywamy wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, czyli w stanach nagłych. Do takich przypadków należą: utrata przytomności, nasilona duszność, drgawki, intensywny krwotok, porażenie prądem, zaburzenia rytmu serca.

Gdzie udać się na zdjęcie gipsu założonego w szpitalnym oddziale ratunkowym?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Pacjent może zdjąć gips w poradni specjalistycznej – chirurgicznej lub ortopedycznej, do której powinien dostać skierowanie wypisane przez lekarza zakładającego gips.

Jak długo ważne jest skierowanie na leczenie uzdrowiskowe?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: 18 miesięcy licząc od dnia jego wystawienia przez lekarza kierującego.

Z jakich świadczeń medycznych można bezpłatnie korzystać będąc za granicą na terenie Unii Europejskiej?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Pacjent uprawniony jest do świadczeń, które są niezbędne ze względów medycznych z uwagi na planowany czas pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej, na takich samych zasadach jak osoba ubezpieczona w danym kraju. Warunkiem jest posiadanie przy sobie ważnej Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Gdzie można dowiadywać się o prawa pacjenta?
Tomasz Celka z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Informację dotyczącą praw przysługującym pacjentom można uzyskać pod numerami Infolinii WOW NFZ, można także skorzystać z Infolinii Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie pod numerem 800 190 590. Ponadto na stronie internetowej WOW NFZ zamieszczony jest link do projektu "Akademia NFZ", pod którym każdy może skorzystać z zamieszczonego tam w wersji elektronicznej oraz w formie audiobooka podręcznika "Zrozumieć Prawa Pacjenta".

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie