Palisz e-papierosy? Uważaj, mogą być niebezpieczne! Naukowcy przedstawili wyniki badań

BLDZaktualizowano
Eksperyment trwający 54 tygodnie wykazał, że pomiędzy używaniem elektronicznych papierosów a rakiem płuc, istnieje wyraźny związek. archiwum
E-papierosy, przez długi czas postrzegane jako bezpieczna dla zdrowia alternatywa tradycyjnego tytoniu, mogą wywoływać raka płuc. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z New York University.

E-papierosy miały wspomagać walkę z nałogiem tytoniowym i uzależnieniem od palenia. W ciągu kilku ostatnich lat zyskały wierne grono użytkowników na całym świecie, m.in. ze względu na coraz bardziej restrykcyjne przepisy zabraniające palenia w miejscach publicznych.

Opary elektronicznych papierosów miały być dużo mniej szkodliwe niż dym papierosowy, którego wdychanie niesie ze sobą szereg konsekwencji zdrowotnych - od miażdżycy, choroby serca i płuc po nowotwory i białaczkę. Istnieje jednak coraz więcej dowodów na to, że użytkownicy e-papierosów nie mogą się czuć bezpiecznie.

Czytaj też: E-papierosy zabijają palaczy? 6 osób nie żyje. Pierwsze ofiary w USA. Zachorowało kilkaset. Szybka reakcja Trumpa

Wpływ używania e-papierosów na zdrowie był monitorowany przez naukowców z New York University’s School of Medicine. Eksperyment trwający 54 tygodnie wykazał, że pomiędzy używaniem elektronicznych papierosów a rakiem płuc, istnieje wyraźny związek. Swoje wnioski naukowcy oparli na obserwacji 40 myszy, które zostały poddane działaniu oparów z e-papierosów, zawierających nikotynę.

Jak się okazało, u jednej czwartej ssaków rozwinął się rak płuc, z kolei u ponad połowy wykryto nadmierny rozrost pęcherza moczowego i pojawienie się komórek o charakterze przedrakowym.

Badacze podkreslili, że wywoływanie przez e-papierosy raka płuc u zwierząt może, ale nie musi, mieć przełożenie także na podobne zjawiska u ludzi. Nie podjęli się także oszacowania, czy bardziej niebezpieczne jest palenie papierosów, czy używanie elektronicznych odpowiedników.

Wyniki opublikowano na łamach Proceedings of National Academy of Sciences (PNAS).

Profesor Jacek Jassem: Czy istnieje dieta antynowotworowa?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.