Wartostrada rozwija się nie tylko dzięki nowym odcinkom, ale także przez podnoszenie standardu już istniejących. Zyskują one nową, bezpieczniejszą nawierzchnię, oświetlenie i powiększony zasięg kamer miejskiego monitoringu. A że w czasie poprzednich lat miasto przyzwyczaiło nas do tego, że nie marnuje czasu i prowadzi prace, wykorzystując łagodniejsze zimy, to i teraz sezon jesienny nie kończy możliwości budowy i modernizacji poszczególnych odcinków. Warto więc sprawdzić, co teraz dzieje się na Wartostradzie.
Rowerzyści przyzwyczajają się do ostatnio oddanego do użytku około półkilometrowego odcinka łączącego okolice wiaduktu kolejowego z mostem Mieszka I, którym można dojść lub dojechać do tarasu przy Bramie Poznania ICHOT.
O jego znaczeniu przedstawiciele Poznańskich Inwestycji Miejskich mówią z zadowoleniem - to alternatywna trasa tuż nad Cybiną, umożliwiająca ominięcie kolizji z wejściem do Bramy. Jest wyposażona w oświetlenie i monitoring, a także w tzw. małą architekturę, jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe. Choć ten „kawałek” Wartostrady jest dobrym uwieńczeniem tegorocznych prac, to nie jest to ostatnie słowo miasta!
Prace w toku
- Obecnie trwają prace budowlane w rejonie tzw. Cypla, gdzie powstanie łącznik umożliwiający zjazd na Warto-stradę z mostu Bolesława Chrobrego do rejonu zaplecza przystani w Starym Porcie - mówi Maja Chłopocka-Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Tam połączy się z istniejącym odcinkiem Wartostrady, który biegnie pod mostem do ul. Czartoria. Łącznik powstaje z myślą o pieszych i rowerzystach, dzięki inwestycji poprawi się dostęp do Wartostrady. W pierwszej połowie października przekazano wykonawcy plac budowy.
Aktualnie toczą się tam roboty ziemne, widać już zarys nowej ścieżki pieszo-rowerowej. Nowa infrastruktura nad Wartą będzie oznakowana, oświetlona i objęta monitoringiem wizyjnym. Droga będzie wygodna i bezpieczna.
Ścieżka już jest, ale czekają ją duże zmiany!
Jednocześnie inwestor przygotowuje się do kolejnej inwestycji.
To przebudowa odcinka wzdłuż wschodniego brzegu rzeki, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I - opowiada Maja Chłopocka-Nowak. - Podpisaliśmy już umowę z wykonawcą wyłonionym w przetargu. Zadanie dotyczy zaprojektowania, a później przebudowy istniejącej ścieżki pieszo-rowerowej, która znajduje się na wale przeciwpowodziowym rzeki i w znacznej części biegnie przez park Nad Wartą. Ten odcinek liczy w sumie ponad 1800 metrów długości
Miasto, choć dobrze ocenia rolę ścieżki dla pieszych i dla rowerzystów w projekcji ruchu nad Wartą, monitoruje jej stan i wie, że w wielu miejscach jest nierówna i spękana. Bez wątpienia wymaga korekty.
Droga będzie jak nowa, bezpieczniejsza i komfortowa
- Po przebudowie będzie bezpieczniej i bardziej komfortowo za sprawą m.in. nowej nawierzchni, monitoringu, oświetlenia i małej architektury - podkreśla Maja Chłopocka-Nowak. - Priorytetem przy modernizacji będzie zachowanie w jak najszerszym możliwym zakresie drzew. Realizacja prac budowlanych planowana jest na 2021 rok.
Jesienne, rowerowe wycieczki do kasztanowej alei
Przebudowany odcinek trudno będzie teraz nazwać ścieżką - to ma być porządna droga o szerokości sześciu metrów, podzielona na część dla rowerzystów i część dla pieszych. A troska o drzewa jest tu o tyle ważna, że park Nad Wartą, przez który przebiega droga dla pieszych i dla rowerzystów, ma bardzo piękny i autentycznie zadbany drzewostan! To tutaj poznaniacy przychodzą lub przyjeżdżają na rowerach całymi rodzinami, by zbierać kasztany w alei kasztanowej, a amatorzy fotografii specjalizujący się w dokumentowaniu przyrody, tu właśnie kierują obiektywy na wierzby białe, wierzby kruche i topole.
W ostatnim czasie te piękne drzewa cieszyły oko poznaniaków i ich gości, którzy Wartostradą przyjeżdżali w ich sąsiedztwo, by stąd wyruszać na coroczne sprzątanie brzegów Warty, szczytną akcję, pomagającą naszemu środowisku naturalnemu...
Wygodniej przez park Nad Wartą
To nie koniec atutów wartostra-dowego odcinka między mostami Królowej Jadwigi i Przemysła I. Park jest najważniejszym terenem rekreacyjnym na Ratajach, ulubionym miejscem wypoczynku mieszkańców ratajskich osiedli, łącząc je z nadwarciańskimi terasami. Wartostrada szczególnie tutaj jest kluczową osią rekreacji pieszo-rowerowej, a także kierunkowskazem dla amatorów także innych sportów, korzystających z nadwarciańskich kortów tenisowych, basenów, kręgielni, czy przystani kajakowych.
Poznański Budżet Obywatelski ma w niej swój udział
Warto przypomnieć, że Poznański Budżet Obywatelski i Wartostrada mają wiele wspólnego: służą mieszkańcom, rozwijają się w kierunkach wskazanych przez poznaniaków, a do tego… pierwszy odcinek tej najbardziej znanej trasy pieszo-rowerowej w Poznaniu powstał dzięki Budżetowi! Nic dziwnego, że na stronie PBO21 nie tylko przeczytamy, że dziś Wartostrada rozciąga się już po obu stronach śródmiejskiego odcinka Warty, zyskując dodatkowo oświetlenie i monitoring, ale też obejrzymy jej najnowszą krótką wizytówkę filmową, korzystając z adresu: https://youtu.be/2w66xk_4taU.
Zapraszamy do obejrzenia i do głosowania w ramach PBO21!
Sprawdź też:
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?