PENSJA MINIMALNA 2020 - tyle wynoszą zarobki NETTO (na rękę) i BRUTTO. Najniższa krajowa płaca i stawka za godzinę 1 stycznia poszły w górę

ZEN
Podwyżka płacy minimalnej dotyczy nie tylko podniesienia pensji osób zatrudnionych na podstawie umowie o pracę, ale również pozostałych umów cywilnoprawnych, czyli umowy o dzieło i umowy zlecenia.
Podwyżka płacy minimalnej dotyczy nie tylko podniesienia pensji osób zatrudnionych na podstawie umowie o pracę, ale również pozostałych umów cywilnoprawnych, czyli umowy o dzieło i umowy zlecenia. Archiwum
W swojej pracy zarabiasz tylko najniższą krajową? Od 1 stycznia 2020 r. Twoja pensja została podniesiona. O podwyżce najniższych zarobków zdecydował rząd. Wyższe płace otrzymują wszyscy pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę. W 2020 r. nikt zatrudniony na pełen etat nie może w Polsce otrzymywać wypłaty niższej niż 2600 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu "na rękę" oznacza kwotę 1877 zł netto. Co ważne, podwyżka zarobków objęła również najniższą możliwą stawkę za godzinę pracy, jaką można płacić osobom, które są zatrudnione na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia.

Pensja minimalna - co to jest i kto ją zarabia?

Płaca minimalna jest to wskazana najniższa wysokość wynagrodzenia za pracę (Dz.U. z 2018 r. poz. 2177). To Rada Ministrów decyduje, ile ma wynosić minimalna płaca w danym roku, czyli najniższe wynagrodzenie, jakie może być w Polsce wypłacane pracownikowi.

Trwa głosowanie...

Czy płaca minimalna powinna być wyższa?

Głos Wielkopolski

Z tego powodu wysokość pensji minimalnej bardzo interesuje przede wszystkim osoby, które wykonują najgorzej opłacane zawody, w których wynagrodzenie jest równe najniższej krajowej. Podwyżka płacy minimalnej oznacza dla takich osób podwyżkę comiesięcznych zarobków. W wielu innych przypadkach pracodawcy również podnoszą wynagrodzenie swoich pracowników, aby zróżnicować płace w danej firmie, dlatego tak naprawdę wysokością pensji minimalnej interesują się właściwie wszyscy pracownicy.

Sprawdź też:

W 2019 roku pensja minimalna została ustalona na 2250 zł brutto (1634 zł netto, czyli "na rękę"). W 2020 r. najniższa krajowa musiała zostać podniesiona o co najmniej 4,25 proc., co wynika z mechanizmu przewidzianego w ustawie. To by oznaczało, że pensja minimalna od 1 stycznia powinna wynosić 2345,59 zł brutto (1700,85 zł netto). 29 maja minister polityki społecznej Elżbieta Rafalska poinformowała jednak, że chce, aby wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2020 roku wzrosła do kwoty 2450 zł, co oznaczało podwyżkę o 200 zł w stosunku do pensji minimalnej obowiązującej w 2019 r.

– Zmierzamy do tego, aby płaca minimalna stanowiła połowę przeciętnego wynagrodzenia – zapowiedziała Rafalska.

Podwyżka płacy minimalnej do poziomu 2450 zł brutto oznaczałaby, że pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę otrzymywałby w 2020 r. wynagrodzenie wynoszące przynajmniej 1774 zł.

Aktualizacja z 2 sierpnia 2019 r.
Senat jednogłośnie przyjął rządowe propozycje zmian w przepisach. Zakładają one rozszerzenie katalogu składników wynagrodzenia, które nie są uwzględniane przy obliczaniu wysokości minimalnej pensji.

Obecnie do ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia nie wlicza się dodatku za pracę w nadgodzinach, nagrody jubileuszowej czy odprawy emerytalnej i rentowej. Od 2017 roku do minimalnej pensji nie wlicza się też dodatku za pracę w nocy. Dzięki nowelizacji od 2020 roku również dodatek za staż pracy ma nie mieć wpływu na wysokość minimalnego wynagrodzenia.

Aktualizacja z 10 września 2019 r.
Podczas konwencji Prawa i Sprawiedliwości 7 września w Lublinie premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że najniższa krajowa 1 stycznia 20120 r. wzrośnie aż do 2600 zł brutto, co oznacza 1877,62 zł netto - tyle wynosiłaby pensja wypłacana "na rękę".

Rozporządzenie o podniesieniu najniższej krajowej do poziomu 2600 zł Rada Ministrów przyjęła podczas posiedzenia 10 września. Dzięki temu od 1 stycznia 2020 r. wszyscy pracownicy zarabiający najniższą krajową muszą już otrzymywać podwyższoną pensję.

Sprawdź też:

Podczas tej samej konwencji Jarosław Kaczyński dodał, że na koniec 2020 roku pensja minimalna ma wzrosnąć aż do 3000 zł brutto i ma być systematycznie podnoszona tak, że w 2023 roku osiągnie 4000 zł brutto.

Czytaj więcej: PENSJA MINIMALNA 2019 - zarobki "na rękę" i brutto. Tyle wynosi płaca miesięczna i najniższa krajowa stawka za godzinę pracy netto i brutto

Pensja minimalna 2020 - ile wyniesie minimalna płaca za godzinę?

Podwyżka dotyczy nie tylko podniesienia pensji osób zatrudnionych na podstawie umowie o pracę, ale także pozostałych umów cywilnoprawnych, czyli umowy o dzieło i umowy zlecenia. W tym przypadku ustawa określa minimalną stawkę płaconą za godzinę pracy. W 2019 roku minimalne wynagrodzenie wynosiło 14,70 zł brutto za godzinę pracy, czyli 12 zł netto (przy umowie o dzieło) i 9 zł (przy umowie zleceniu).

Według portalu Money.pl, który powołuje się na wyliczenia Federacji Przedsiębiorców Polskich, w 2020 roku stawka godzinowa wyniesie przynajmniej 15,30 zł brutto.

Sprawdź też:

Ceny w sklepach - gdzie są najniższe? Lidl, Biedronka, Kaufl...

10 najbardziej stresujących zawodów. Źle znosisz sytuacje st...

Na skutek wzrostu pensji minimalnej wzrosną m.in. zarobki części nauczycieli:

Zarobki nauczycieli 2020: Zobacz pensje po podwyżkach, które...

Sprawdź też:

Płaca minimalna 2020. Minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2020 r. ma znów wzrosnąć:

źródło: Agencja Informacyjna Polska Press/x-news.pl.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 126

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
aaaaaaa

tak w duope

W
Wesoły Romek
14 stycznia, 12:55, Lena:

Cześć! Nazywam się Lena, mam 27 lat. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/lena92

Siema Lena. Jak jesteś bogata to biere z Tobą ślub, choćby i jutro. Chyba, ze chodzi Ci tylko o intymne spotkania to napisz ile płacisz to pomysle...a jeśli chodzi o kominikacje to moge z Tobą pojeździć autobusem albo tramwajem jak lubisz.

G
Gość
12 stycznia, 10:45, Antyliberał Antyoligarcha:

Za rządów PO Polacy pracowali za 3 zł na godzinę na czarno lub umowie śmieciowej po znajomości i byli szczęśliwi że wogóle pracę znaleźli. A Unia milczała no bo przecież Polaką rządziła proeuropejska nowoczesna partia.

3 zł/ h W którym wieku ?

G
Gość

Mądrzy rządzący, albo nas pięknie kłamią, albo sami nie przewidzieli "furtek" dla pracodawców, nad którymi pracują prawnicy. Otóż bardzo cwanie sporządzają nowe umowy, czy aneksy do nich. Wynagrodzenie zasadnicze wynosi np.2400zł brutto (zamiast 2600) i do tego 10% premii regulaminowej. Więc jak się zsumuje, to wychodzi nawet nadto bo 2640 brutto. Ha, tylko dodatek stażowy i inne pochodne nalicza się od wynagrodzenia zasadniczego. W tym przypadku od 2400, więc dalej "w plecy"...

TO JEST DRWINA!!!!

A skąd taki unik? Okazuje się, że wynagrodzenie minimalne to nie to samo, co wynagrodzenie zasadnicze.

Ale nas oszukują!!!

G
Gość

Jakie 9 zł netto na godzinę w 2019 miałem 11 co oni za głupoty piszą

F
Fred

Najniższa krajowa 1900 co to jest pytam za to się żyć nie da! 3.000 na ręke to wyżyje człowiek przy tych cenach! Ludzie wyjść trzeba na ulice koniec okradania nas!

N
Niko

W Bydgoszczy w HP nie ma podwyżek pracodawca nie da i koniec mówi że z premią mamy tyle i koniec

A
A A

A w HCP od prawie 4 lat żadnych podwyżek płac nie było! Związki kompletnie nic nie robią w tym temacie. Jak długo jeszcze? Czy prezesi muszą mieć po kilkadziesiąt tysięcy na miesiąc a zwykły pracownik musi robić za miskę ryżu?

G
Gość
14 stycznia, 9:51, Gość:

Do Antyka. Polak mając takich rządzących zawsze będzie biedny. Niestety. W odpowiedzi poniżej miało być eksportuje a słownik zamienił mi ma deportuje

14 stycznia, 9:59, Antyk:

Mam prawie 40 lat i od lat 90 tych słyszę, że musimy być biedni, bo może kiedyś. Przez te wszystkie lata zmieniały się rządy, a pracownik nadal jest nikim. W tym czasie pracodawcy dorabiali się fortun, gardzili tymi, którzy na nich robili. Jeszcze niedawno słyszałem, że jeśli pracownik ochrony będzie miał więcej niż te 3-5 zł to gospodarka się rozleci. Dzisiaj mają 13 i nic się nie wydarzyło. To znaczy, nie muszą mieć po 300 h w miesiącu przerobione, by żyć. P.s. Większość życia głosowałem na UPR, JKM. P.s.2. ja zarabiam w miare dobrze.

Od lat 90 ... A ja napisałem że od 45roku nie ma polskiego rządu. I nie chodzi tu o kwestie że się gospodarka rozleci tylko gro naszych pieniędzy jest przejadane bez sensu... Zarabiając 3000zl na rękę kosztujesz prawie 5000zl. Idziesz do sklepu płacisz wszędzie podatek. Powodem tego że jesteśmy biedni nie są pracodawcy tylko system. Piszesz o ochronie więc pewnie miałeś z nią doczynienia i stąd te doświadczenia że pracodawca ma pracownika za nic... To jest kwestia ludzi... Znam wiele osób które dostając trochę władzy np kierownictwo nad projektem stają się zupełnie inni... Można powiedzieć że zaoraliby za dodatek 300zl do pensji...

L
Lena

Cześć! Nazywam się Lena, mam 27 lat. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/lena92

A
Antyk
14 stycznia, 9:51, Gość:

Do Antyka. Polak mając takich rządzących zawsze będzie biedny. Niestety. W odpowiedzi poniżej miało być eksportuje a słownik zamienił mi ma deportuje

Mam prawie 40 lat i od lat 90 tych słyszę, że musimy być biedni, bo może kiedyś. Przez te wszystkie lata zmieniały się rządy, a pracownik nadal jest nikim. W tym czasie pracodawcy dorabiali się fortun, gardzili tymi, którzy na nich robili. Jeszcze niedawno słyszałem, że jeśli pracownik ochrony będzie miał więcej niż te 3-5 zł to gospodarka się rozleci. Dzisiaj mają 13 i nic się nie wydarzyło. To znaczy, nie muszą mieć po 300 h w miesiącu przerobione, by żyć. P.s. Większość życia głosowałem na UPR, JKM. P.s.2. ja zarabiam w miare dobrze.

G
Gość

Do Antyka. Polak mając takich rządzących zawsze będzie biedny. Niestety. W odpowiedzi poniżej miało być eksportuje a słownik zamienił mi ma deportuje

G
Gość
12 stycznia, 12:04, Dfgh:

W Polsce "pracodawcy" nauczyli się że mają wpakować w kieszeń ponad 50% wypracowanego zysku. Za granicą jak zostanie im 15% to nie narzekają ,tylko się cieszą że dobry rok. Upadek komuny w Polsce to fikcja, komuniści za komuny nie mieli się tak dobrze jak dzisiaj. Apetyt na kasę zwiększony a pracownika mają w d...ie.

12 stycznia, 14:21, Gość:

To dlaczego nie zostaniesz pracodawca skoro aż tyle zostaje?

13 stycznia, 12:50, Antyk:

A dlaczego nie zostaniesz Lewandowskim? Bo się nie nadajesz. Jeden się nadaje to bycia orezesem, drugi do kopania rowów. Obaj potrzebi. Obaj chcą żyć.

13 stycznia, 16:57, Gość:

Nie idziesz sam sobie odpowiedziałeś. Bo się nie nadajesz. Dlatego Lewandowski zarabia w milionach, bo jest praktycznie niezastąpiony, prowadząc firmę zarabiasz kilkadziesiąt tysięcy. A pracując na etacie kilka tysięcy bo Cie można łatwo zastąpić. Czy potrzebny każdy z tych trzech kwestia dyskusji. Mnie piłka nie interesuje więc Lewandowskiego mogłoby nie być i nie zauwazylbym. Wszyscy chcą żyć wszyscy ponoszą różne koszty swojego działania mają różną odpowiedzialność. Dlatego ich zarobi są RÓŻNE:)

13 stycznia, 23:27, Antyk:

Zgadzam się. Fajnie jeśli prezes, gwiazda itd. jeździ sobie Bentleyem, Rollsem, ale fajnie jest też żeby ten drugi chociaż mógł kupić bilet miesięczny. Rozumiesz o co chodzi?

14 stycznia, 0:14, Gość:

Oczywiście że rozumiem. Ale chyba nie ma takich sytuacji że nie możesz kupić biletu. Jeśli jest to trzeba szukać innej pracy a nie krzyczeć jak co niektórzy tu że bat musi być na pracodawców. Firma jest ich własnością a własność rzecz święta. Pracownikowi nie pasuje to przecież nikt go na siłę nie trzyma. Żaden pracodawca nie pozwoli sobie na stratę dobrych pracowników a żaden dobry za minimalną pracował nie będzie więc żaden bat nie jest potrzebny. Krzyczą w większości sieroty co nic nie umieja ani nie chca się nauczyć... jeszcze w dodatku leniwi... Rozumiesz o co chodzi?

14 stycznia, 8:12, Antyk:

Bilet to była przenośnia. Mówi się, że polaków wydajność jest niska itd., ale taki niemiec pracujący w zakładzie produkującym Opla może sobie kupić nowego z salonu Opla. Polak pracujący w Oplu może sobie sprowadzić 10 letniego z zagranicy. Czy Niemiec pracuje wydajniej w KFC, czy w ochronie od Polaka? Zobacz jaka jest przepaść między naszymi pracodawcami a pracownikiem, porównaj z tymi w Niemczech Norwegii, Rosji, Ukrainie i zauważ, że jeszcze nie jest dobrze. Nadal jesteśmy bliżej realiów wschodnich i nie pisz, że trzeba zawód zmienić itd. Świat nie jest czarnobiały. Sprzątaczka też jest potrzebna, ale każdy chce żyć na jakimś poziomie. Argument, że mam zostać biznesmenem jest tak samo idiotyczny jak ten o Lewym co napisałem. Każdy jest inny, ale czemu do cholery polak to ma być biedak na zawsze z najniższą krajową , która nie pozwala przeżyć.

Sugerujesz że niemiecki pracodawca jest bardziej chojny niż polski? Nic bardziej mylnego wystarczy popatrzeć na sytuację polskiego pracownika w Niemczech. Jest wykorzystywany jeszcze bardziej chociaż relatywnie więcej zarabia. Problemem jest rząd który wg mnie od 2wojny światowej nie jest polski. Tu jest problem a nie wieszanie psów na pracodawxach chociaż i w tym gronie zdarzają się ch... . Wg mnie świat jest czarno-biały a szukanie szarości to zwiększanie problemów które są proste d o rozwiązania. Wracając do tematu Niemiec... Od 45 roku kanclerz uwolnił gospodarkę. Była swoboda działalności gospodarczej praktycznie zero socjalu powstały wtedy firmy które do tej pory deportują wysoko płatne zaawansowane technologie. Wszyscy wtedy pracowali... Teraz zżera ich socjal chociaż oni na niego zarobili. A w Polsce chcecie brać ... Z pustego. Najpierw trzeba zarobić a potem rozdawać. Jakie Polska ma firmy prężne i oferujące zaawansowane technologie... Nie ma praktycznie... Optimusa rząd rozpieprzyl. Tu jest problem. Spójrz na to z tej perspektywy. Problem tworzy rząd który działa na szkodę bo albo nie jest polski albo tak głupi.

A
Antyk
12 stycznia, 12:04, Dfgh:

W Polsce "pracodawcy" nauczyli się że mają wpakować w kieszeń ponad 50% wypracowanego zysku. Za granicą jak zostanie im 15% to nie narzekają ,tylko się cieszą że dobry rok. Upadek komuny w Polsce to fikcja, komuniści za komuny nie mieli się tak dobrze jak dzisiaj. Apetyt na kasę zwiększony a pracownika mają w d...ie.

12 stycznia, 14:21, Gość:

To dlaczego nie zostaniesz pracodawca skoro aż tyle zostaje?

13 stycznia, 12:50, Antyk:

A dlaczego nie zostaniesz Lewandowskim? Bo się nie nadajesz. Jeden się nadaje to bycia orezesem, drugi do kopania rowów. Obaj potrzebi. Obaj chcą żyć.

13 stycznia, 16:57, Gość:

Nie idziesz sam sobie odpowiedziałeś. Bo się nie nadajesz. Dlatego Lewandowski zarabia w milionach, bo jest praktycznie niezastąpiony, prowadząc firmę zarabiasz kilkadziesiąt tysięcy. A pracując na etacie kilka tysięcy bo Cie można łatwo zastąpić. Czy potrzebny każdy z tych trzech kwestia dyskusji. Mnie piłka nie interesuje więc Lewandowskiego mogłoby nie być i nie zauwazylbym. Wszyscy chcą żyć wszyscy ponoszą różne koszty swojego działania mają różną odpowiedzialność. Dlatego ich zarobi są RÓŻNE:)

13 stycznia, 23:27, Antyk:

Zgadzam się. Fajnie jeśli prezes, gwiazda itd. jeździ sobie Bentleyem, Rollsem, ale fajnie jest też żeby ten drugi chociaż mógł kupić bilet miesięczny. Rozumiesz o co chodzi?

14 stycznia, 0:14, Gość:

Oczywiście że rozumiem. Ale chyba nie ma takich sytuacji że nie możesz kupić biletu. Jeśli jest to trzeba szukać innej pracy a nie krzyczeć jak co niektórzy tu że bat musi być na pracodawców. Firma jest ich własnością a własność rzecz święta. Pracownikowi nie pasuje to przecież nikt go na siłę nie trzyma. Żaden pracodawca nie pozwoli sobie na stratę dobrych pracowników a żaden dobry za minimalną pracował nie będzie więc żaden bat nie jest potrzebny. Krzyczą w większości sieroty co nic nie umieja ani nie chca się nauczyć... jeszcze w dodatku leniwi... Rozumiesz o co chodzi?

Bilet to była przenośnia. Mówi się, że polaków wydajność jest niska itd., ale taki niemiec pracujący w zakładzie produkującym Opla może sobie kupić nowego z salonu Opla. Polak pracujący w Oplu może sobie sprowadzić 10 letniego z zagranicy. Czy Niemiec pracuje wydajniej w KFC, czy w ochronie od Polaka? Zobacz jaka jest przepaść między naszymi pracodawcami a pracownikiem, porównaj z tymi w Niemczech Norwegii, Rosji, Ukrainie i zauważ, że jeszcze nie jest dobrze. Nadal jesteśmy bliżej realiów wschodnich i nie pisz, że trzeba zawód zmienić itd. Świat nie jest czarnobiały. Sprzątaczka też jest potrzebna, ale każdy chce żyć na jakimś poziomie. Argument, że mam zostać biznesmenem jest tak samo idiotyczny jak ten o Lewym co napisałem. Każdy jest inny, ale czemu do cholery polak to ma być biedak na zawsze z najniższą krajową , która nie pozwala przeżyć.

G
Gość
12 stycznia, 12:04, Dfgh:

W Polsce "pracodawcy" nauczyli się że mają wpakować w kieszeń ponad 50% wypracowanego zysku. Za granicą jak zostanie im 15% to nie narzekają ,tylko się cieszą że dobry rok. Upadek komuny w Polsce to fikcja, komuniści za komuny nie mieli się tak dobrze jak dzisiaj. Apetyt na kasę zwiększony a pracownika mają w d...ie.

12 stycznia, 14:21, Gość:

To dlaczego nie zostaniesz pracodawca skoro aż tyle zostaje?

13 stycznia, 12:50, Antyk:

A dlaczego nie zostaniesz Lewandowskim? Bo się nie nadajesz. Jeden się nadaje to bycia orezesem, drugi do kopania rowów. Obaj potrzebi. Obaj chcą żyć.

13 stycznia, 16:57, Gość:

Nie idziesz sam sobie odpowiedziałeś. Bo się nie nadajesz. Dlatego Lewandowski zarabia w milionach, bo jest praktycznie niezastąpiony, prowadząc firmę zarabiasz kilkadziesiąt tysięcy. A pracując na etacie kilka tysięcy bo Cie można łatwo zastąpić. Czy potrzebny każdy z tych trzech kwestia dyskusji. Mnie piłka nie interesuje więc Lewandowskiego mogłoby nie być i nie zauwazylbym. Wszyscy chcą żyć wszyscy ponoszą różne koszty swojego działania mają różną odpowiedzialność. Dlatego ich zarobi są RÓŻNE:)

13 stycznia, 23:27, Antyk:

Zgadzam się. Fajnie jeśli prezes, gwiazda itd. jeździ sobie Bentleyem, Rollsem, ale fajnie jest też żeby ten drugi chociaż mógł kupić bilet miesięczny. Rozumiesz o co chodzi?

Oczywiście że rozumiem. Ale chyba nie ma takich sytuacji że nie możesz kupić biletu. Jeśli jest to trzeba szukać innej pracy a nie krzyczeć jak co niektórzy tu że bat musi być na pracodawców. Firma jest ich własnością a własność rzecz święta. Pracownikowi nie pasuje to przecież nikt go na siłę nie trzyma. Żaden pracodawca nie pozwoli sobie na stratę dobrych pracowników a żaden dobry za minimalną pracował nie będzie więc żaden bat nie jest potrzebny. Krzyczą w większości sieroty co nic nie umieja ani nie chca się nauczyć... jeszcze w dodatku leniwi... Rozumiesz o co chodzi?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3