Petycja MPK: Oszczędzajcie, zamiast zwalniać

Katarzyna Fertsch
Związkowcy wręczyli petycję Grzegorzowi Ganowiczowi, przewodniczącemu Rady Miasta
Związkowcy wręczyli petycję Grzegorzowi Ganowiczowi, przewodniczącemu Rady Miasta Paweł Miecznik
Likwidacja linii, które przynoszą straty. Oddanie kolejki Maltanka w prywatne ręce. Koniec z utrzymywaniem orkiestry miasta Poznania. Ale przede wszystkim obniżenie kosztów działalności Zarządu Transportu Miejskiego. To główne propozycje oszczędności, jakie znalazły się w petycji, którą związkowcy MPK wręczyli przewodniczącemu Rady Miasta. Pomysły związkowców mają być alternatywą dla zwolnienia w przyszłym roku 200 ludzi.

Wśród linii, których likwidację warto przemyśleć, związkowcy wskazali nr 121. Urzędnicy zapowiedzieli już, że pojazdy tej linii będą jeździły tylko do końca roku. Jednak zdaniem związkowców, w Poznaniu jest więcej połączeń, którym należałoby się przyjrzeć.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Pikieta MPK we wtorek
MPK: Pikieta pod Urzędem Miasta [NOWE ZDJĘCIA FILM]

Związkowcy nie widzą sensu w utrzymywaniu orkiestry dętej.

- Koszty związane z jej działalnością nie przyprawiają może o zawrót głowy - przyznaje Mateusz Kryzar, pełnomocnik związków zawodowych działających w MPK. - W dobie kryzysu finansowanie orkiestry budzi jednak nasze wątpliwości.

W petycji przekazanej radnym pracownicy przewoźnika wątpią też w słuszność utrzymywania Maltanki. I nie chodzi im o jej likwidację, ale o przekazanie prywatnej firmie.

Jednak największe wątpliwości wśród związkowców budzi działalność Zarządu Transportu Miejskiego. Dlatego, że zanim został on wydzielony ze struktur MPK, organizacja transportu kosztowała miasto około 7 mln zł rocznie, a teraz kwota wzrosła do ponad 12 mln zł. Co więcej, zwolnienie w tym roku ok. 65 pracowników MPK i "wysłanie" kolejnych 65 na emerytury dało oszczędność 1,5 mln zł rocznie. Tymczasem sam remont siedziby ZTM pochłonął ok. 14 mln zł.

- ZTM ma się m.in. zajmować sprzedażą i kontrolą biletów - dodaje Mateusz Kryzar. - I naszym zdaniem ani z jednego, ani z drugiego nie wywiązuje się należycie. Biletów w kioskach brakuje. A kontrolerów, których jest obecnie ok. 35, trudno spotkać.

- Gdyby byli tak widoczni jak kiedyś, mniej osób decydowałoby się na jazdę na gapę. Poza tym gapowicze częściej byliby łapani - mówi Mateusz Kryzar. - I wpływy do miejskiej kasy były większe.

Potrzeby restrukturyzacji spółki związkowcy nie kwestionują. Jednak restrukturyzacji rozumianej szerzej. Uważają, że z 200 osób, które mają zostać zwolnione w przyszłym roku, ponad połowę można by uratować. Ich zdaniem, koszty osobowe to tylko część wydatków. Zastanawiają się, dlaczego zarząd spółki nie szuka oszczędności w zużyciu prądu biurowego, które jest bardzo duże.

- Mam nadzieję, że radni wezmą pod uwagę, że 200 zwolnionych z MPK osób to także ich rodziny. W trudnej sytuacji może się znaleźć tysiąc poznaniaków - dodaje Mateusz Kryzar.

Rafał Kupś, pełniący obowiązki dyrektora ZTM, nie chce się odnosić do zarzutów związkowców. Zapewnia jednak, że jeśli radni poproszą o analizę działalności, na pewno ją dostarczy.

Kiedy radni zajmą się petycją? Dokument trafi najpierw do komisji gospodarki komunalnej, a ewentualnie później pod obrady całej rady.

- Przeanalizujemy postulaty związkowców i dopiero wtedy będziemy mogli podjąć jakieś działania - mówi przewodniczący rady Grzegorz Ganowicz.

Dlaczego MPK protestuje?
Nie wykluczają niczego, nawet strajku. Związkowcy zamierzają prowadzić akcję protestacyjną do skutku. A co chcą osiągnąć?
Sprzeciwiają się planom zwolnienia w przyszłym roku kolejnych 200 pracowników MPK. Nie zgadzają się też na obniżenie wynagrodzeń, co zapowiedział zarząd spółki. Poza tym chcą zachować bezpłatne przejazdy. I absolutnie nie zgadzają się na podział MPK na część autobusową i tramwajową. Zapewniają, że walczą nie tylko o siebie, ale także o pasażerów. Planowane cięcia w MPK doprowadzą, według nich, do obniżenia standardów i jakości.
We wtorek pracownicy MPK protestowali pod urzędem. Wręczyli też petycję przewodniczącemu Rady Miasta.

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
POZNANCZYK
CZAS ZACZĄC DZIAŁAĆ!!! CZAS ROZBIĆ SOBIEPAŃSTWO URZĘDNICZE OKRADAJĄCE NAS WSZYSTKICH KAŻDEGO DNIA!!! A DZIENNIKARZE GŁOSU!?! GDZIE INFO O BAJONSKICH NAGRODACH W UM NA KONIEC ROKU?!? WŁADZA STĘPIŁA PIÓRA I ZAKLEIŁA USTA?!
p
pyrlander
Zgodnie z obowiązującym w UE prawem, przewozami w miastach ma zajmować się kilku przewoźników, a dysponent (operator) musi być od nich niezależny. To oznacza, że ZTM nie można połączyć z MPK. Zresztą ZTM pełni taką samą (jak wobec MPK) funkcję również wobec innych przewoźników wjeżdżających do Poznania, obsługujących linie podmiejskie.
b
binio
Ciekawe, czy gdyby MPK wygrało przetarg na 121 to związkowcy też by się domagali jej likwidacji. Patrząc, że nic nie wspomnieli o 78, wątpię.
b
binio
Tylko, że w ramach ZTM jeździ 5 przewoźników, którzy obsługują łącznie 18 linii tramwajowych około 70 autobusowych dziennych oraz ponad 20 nocnych a ad nowego roku mają dojść kolejni przewoźnicy i to duzi ;) i działa na terenie 9 gmin (licząc z Poznaniem)
g
greiser
wstrząsu na miarę czerwca 56 i kogoś na miarę Eliota Nessa kto pokona tutejszą mafie, wprowadzi zarząd komisaryczny i godzinę policyjną. a winnych upadku miasta możńa osadzic w reaktywowanym na ten cel obozie w Żabikowie lub w forcie 7
y
yogi
Ich oświadczenia majątkowe są upublicznione na stronach miasta.Zarobki w setkach tysięcy rocznie.Może zaczęliby od siebie ?
k
kjj
żeby lizusy, kolesie i inni tacy (nieudane starty w wyborach do czegośtam) mieli stanowiska za publiczne pieniądze. Po prostu Urząd Miasta okrada nas obywateli.
j
ja
to karierowicz, który korzysta z układów (vide jego spółka drukarska)
M
MeryChristmas
Przestańcie dyskutować z Ganowiczami i innymi flejami z UM. Zróbcie strajk, zatrzymajcie pojazdy - myślę, że pasażerowie to zrozumieją bo działacie także w ich interesie. Jak w '56 roku Wy i pracownicy HCP byli tymi odważnymi tak teraz zostaliście tylko Wy (Cegielskiego już w zasadzie nie ma)Czas na rewolucję w tym mieście i czas by Grobelne, Kruszyńskie i pozostali "specjaliści" z UM odeszli w niepamięć. 12 lat to już za długo by psuć dalej to miasto przez tę bandę.
o
olo
Przecież linię 121 obsługuje inny przewoźnik ,czy związkowcy lobbują inną firmę czy to jakaś tania prowokacja??
Należy ogłosić kilka przetargów na przewozy miejskie tak jak jest w innych miastach - zyska na tym miasto miliony rocznie ,a związkowcy będą się bali podskoczyć miastu pod groźba ogłaszania kolejnych przetargów ich kosztem
J
JSKN
... też w twórczym zapale likwidowali, przystanki osobowe, linie kolejowe, połączenia aż zabrakło bejmów na wypłaty! Nie było oferowanych usług to i klientów zabrakło! Teraz nie wiadomo kto MPK czy ZTM chce likwidować... linie! A u kogo pracuje kierowca lub motorniczy gdy na bimbie lub autobusie są loga obu firm? Połączyć obie firmy, i zwolnic zbędnych urzędników!
J
JSKN
... należy natychmiast POŁĄCZYĆ, nawet jeżeli w tej sprawie "radni" będą musieli zebrać się na nadzwyczajnej sesji na przykład 31 grudnia 2011 roku! Kto zgodził się na taką porutę! Kupili papier do "biletomatów i farbę do kasowników pozwalając na wielokrotne używanie biletów! Kupili i rozmieścili biletomaty tak że słońce nie pozwala czytać informacji na ekranach! Robią sobie jaja z pasażerów po kelnersku odsyłając pomiędzy firmami! Może teraz trzeba będzie kupić im specjalne GPS-y z programem do ustalania pozycji biletomatów!
M
Marych
Najwyższa pora aby publika korzystająca z usług MPK zaczęła się również wypowiadać - w końcu Wy za wszystko płacicie :). Dla mnie alternatywną opcją jest redukcja zatrudnienia w magistracie oraz zamrożenie płac urzędniczych i radnych.
Dodaj ogłoszenie