Na zajęcia religii w Poznaniu uczęszcza 37 849 uczniów. Dużo mniej, bo 3 605 uczniów, decyduje się na lekcje etyki. 18 793 poznańskich uczniów nie uczęszcza ani na lekcje religii, ani etyki.
- Miasto nie dysponuje informacjami, które pokazałyby, ilu uczniów rezygnujących z religii wybiera etykę. Od 2019 r. pięć poznańskich szkół wystąpiło z prośbą o zmniejszenie liczby zajęć religii. Tylko jedna placówka nie uzyskała takiej zgody. Miasto nie zna liczby szkół, które zdecydowały się na zmniejszenie wymiaru godzin etyki
– wylicza Wiesław Banaś, zastępca dyrektora Wydziału Oświaty.
Sztuczne mięso jedzeniem przyszłości
W roku szkolnym 2019/2020 z budżetu miejskiego wypłacono 21 mln złotych na wynagrodzenie dla nauczycieli religii w miejskich szkołach. Zgodnie z „Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach” zgodę na zmniejszenie liczby zajęć religii musi wydać biskup diecezjalny. Tymczasem o tygodniowym wymiarze godzin etyki decyduje dyrektor szkoły.
Zmniejszenie liczby lekcji i etyki
Paweł Nijakowski z inicjatywy Świecka Szkoła WLKP zwrócił się do dyrekcji szkoły swojego syna o zmniejszenie liczby zajęć religii.
– Poprosiłem dyrekcję o wystąpienie do biskupa diecezjalnego. Dyrektorka zaparła się i powiedziała, że wyślę taką prośbę, ale pod warunkiem, że pomysł poprą rodzice wszystkich dzieci w szkole. Kiedy rok później poprosiłem o zmniejszenie liczby zajęć etyki, decyzja była pozytywna. Jej realizacja nastąpiła od razu, nikt nie musiał się podpisywać. Nie wiem, dlaczego tak się dzieje. Podejrzewam, że dyrektorzy boją się władz kościelnych
– tłumaczy Nijakowski.
Zdaniem Nijakowskiego widoczna jest nierównowaga między uczniami chodzącymi na religię, a tymi, którzy rezygnują z zajęć.
– Uczestnicy etyki mieli w tygodniu cztery okienka. Religia jest wciśnięta pomiędzy inne przedmioty. Gdy zwróciłem uwagę na ten problem i zaproponowałem zmiany w planie lekcji, dyrektorka powiedziała, że żaden nauczyciel nie zaakceptuje trzech okienek w swoim planie. Dzieci w podstawówce nie mają innego wyboru
– przekonuje.
Nijakowski rozmawia z dyrektorami z całej Polski.
– Zaczynam rozmowę i mówię o lekcjach WF-u, żeby wyobrazili sobie szkołę, w której jest mniej dziewczynek niż chłopców. Chłopcy mają WF zaraz po lekcjach, a dziewczynki muszą czekać godzinę, bo jest jedna sala. I tak przez osiem lat. Odpowiedź jest jasna. Dyrektorzy uważają, że to dyskryminacja i trzeba to zmienić. Gdy pojawia się słowo „religia”, staje się coś dziwnego
– dodaje Nijakowski.
Religia w szkołach czy w salkach parafialnych?
Zdaniem Jakuba Pilarskiego, katechety ze Szkoły Podstawowej nr 67, zajęcia religii powinny współgrać z pozostałymi zajęciami szkolnymi.
– Religia koreluje z innymi przedmiotami. Na zajęciach pojawiają się np. pojęcia z historii czy geografii. Istotny jest też walor integracyjny. Dzieci integrują się ze sobą, pomimo występujących różnić. Każda lekcja zwiera teorię i praktykę. Celem katechety jest doprowadzenie uczniów do spotkania z Jezusem i przeżywania wiary we współczesnym świecie
– mówi.
Zdaniem Pilarskiego ewentualna decyzja o zmniejszeniu liczby zajęć religii mogłaby mieć plus i minusy.
– Religia nie jest przedmiotem obowiązkowym. Jest kwestią wolności wyboru, bo nikt nikogo nie zmusza. Sam przedmiot i wiara poszczególnych osób na pewno nie straciłyby na takiej decyzji. Z drugiej strony wiele osób mogłoby stracić pracę
– zauważa Pilarski.
Innym rozwiązaniem może być powrót lekcji religii do salek parafialnych.
– Czasami widzimy, że kościoły stają się kombinatami zbawienia. Celem staje się zbawienie ilościowe, nie jakościowe. O tym mówił już papież Benedykt XVI, który zapowiadał, że Kościół przyszłości będzie Kościołem niewielu. Taka praktyka w salkach mogłaby być czymś wartościowym. Moglibyśmy dzieciom pokazać dom parafialny, zakrystię czy elementy stroju liturgicznego
– dodaje Pilarski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?