Pieniądze: Mniej na inwestycje w Wielkopolsce

Paweł MikosZaktualizowano 
Wczoraj radni sejmiku wojewódzkiego zmniejszyli wydatki z budżetu o około 150 milionów złotych. Cięcia dotyczą głównie inwestycji, w tym zakupu taboru kolejowego oraz budowy nowej siedziby Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu.

Jak tłumaczył marszałek Wielkopolski Marek Woźniak, obcięcie tych wydatków wynika z przeciągających się procedur przetargowych, także tych związanych z pozyskiwaniem funduszy europejskich. Wśród obciętych inwestycji znalazła się także budowa Zamku Królewskiego w Poznaniu oraz szpitala dziecięcego w stolicy Wielkopolski.

Jednak dzięki tym zabiegom oraz większym wpływom z podatków niż radni zakładali na początku roku znacznie zmniejszy się deficyt budżetowy województwa.
- Z planowanych wcześniej 246,7 mln zł udało nam się zmniejszyć deficyt do zaledwie 24,5 mln zł, a jeśli wszystko wyjdzie zgodnie z planem, to być może nawet wyjdziemy na "zero" - twierdzi Elżbieta Kuzdro-Lubińska, skarbnik województwa. - Poza tym wszystkie te inwestycje, które teraz wykreśliliśmy z budżetu na 2009 rok znajdą się w planie wydatków na 2010 rok - zapewnia skarbnik.

Jednak część radnych nie była zachwycona tymi danymi. - W zeszłym roku nie było problemu z przechodzeniem pieniędzy na kolejne lata. Poza tym, samorząd powinien kreować wzrost gospodarczy regionu, a nie próbować zamknąć budżet na "zero" - uważa radny lewicy Maciej Wiśniewski.
Jeden z największych problemów finansowych województwa wiąże się z wykonywaniem zadań zleconych przez państwo, w tym dotowania ulg do przejazdów komunikacją autobusową. Jednak władze Wielkopolski zapewniają, że będą domagać się od rządu zwrotu tych pieniędzy, nawet jeśli będzie to się wiązać z procesem sądowym.

Sejmik podjął wczoraj uchwałę, która stanowi pierwszy krok do powstania "Kolei Wielkopolskich". - To pozwoli na stworzenie spółki, która będzie mogła wystąpić o konieczne koncesje i certyfikaty - tłumaczy Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa.

Wielkopolska kolej rozpocznie swoją działalność pod koniec 2010 lub na początku 2011 roku. Początkowo miałaby ona wykonywać przewozy pasażerskie za pomocą szynobusów na liniach niezelektryfikowanych, a później także pozostałych.

W naszym regionie z transportu kolejowego korzysta rocznie około 28 mln pasażerów. Z tego tytułu samorząd tylko w tym roku przeznaczył 82 mln zł na dotacje do tych przewozów.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3