Szpital tymczasowy na Międzynarodowych Targach Poznańskich miał być gotowy już 30 listopada na przyjęcie pierwszych pacjentów. Pod koniec zeszłego tygodnia "Głos Wielkopolski" dowiedział się, że będą opóźnienia w odbiorach, a pierwsi chorzy trafią tam w czwartek, 3 grudnia.
Problemem był brak sprzętu. Tomograf, bez którego Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie płacił za działalność tymczasowej placówki, nie dotarł na czas.
Tak zapowiadano otwarcie szpitala na MTP:
Otwarcie szpitala polowego na MTP nie odbędzie się 3 grudnia
Jak udało nam się dowiedzieć, potrzebny sprzęt nadal nie dotarł do szpitala na targach. Dlatego też ponownie przełożono przyjęcie pierwszych pacjentów. Na kiedy? Nie wiadomo.
- Nie wiemy, kiedy dotrze do nas tomograf komputerowy. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym tygodniu. Wówczas odbiory ze strony NFZ odbędą nie wcześniej niż w piątek
- przyznaje prof. Andrzej Tykarski, rektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu i pełnomocnik wojewody ds. tymczasowego szpitala na MTP.
To właśnie Szpital Kliniczny Przemienienia Pańskiego UM w Poznaniu jest placówką patronacką szpitala tymczasowego.
- Trzeba zaznaczyć, że jest to przedsięwzięcie trudne, a liczba sprzętu, który musi być na miejscu jest naprawdę duża. Trzeba pamiętać, ze nie jest to jedynie przygotowanie bądź rozszerzenie o taką działalność jednego oddziału – to przygotowanie szpitala od podstaw. Dlatego pewne opóźnienia mogą się wydarzyć. Zasadnicza większość jest już gotowa, jednak chcemy, aby szpital został uruchomiony wtedy, kiedy będą zapewnione wszystkie niezbędne elementy zapewniające bezpieczeństwo oraz pełne możliwości diagnostyczne pacjentów
- mówi Bartosz Sobański ze Szpitala Klinicznego Przemienia Pańskiego.
Profesor Tykarski dodaje, że kadra jest już w pełnej gotowości i czeka na jego otwarcie.
- Mamy nadzieję, że nastąpi to w poniedziałek, 7 grudnia - mówi rektor.
- Trwają ostatnie szkolenia, jutro odbywać się będzie przygotowanie lekarzy w kontekście obsługi aparatów USG. Wciąż, na bieżąco trwają szkolenia online - dodaje Sobański.
Kto trafi do szpitala polowego na targach?
Pacjentów do szpitala polowego na targach będą kierować koordynatorzy opieki covidowej.
- To mogą być chorzy zarówno ze szpitala przy Szwajcarskiej, jak i innych wielkopolskich szpitali, gdzie dziś są oddziały covidowe - mówi prof. Tykarski. - Ostateczną decyzję o tym, kto trafi do szpitala polowego na MTP, będzie podejmowała Szwajcarska.
Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia przy ul. Szwajcarskiej w Poznaniu jest pierwszą placówką medyczną w Wielkopolsce przeznaczoną tylko do leczenia zakażonych na COVID-19.
Na MTP na razie nie mają trafiać osoby wymagające respiratoroterapii lub z chorobami współistniejącymi, ale wymagające np. zabiegów.
Szpital polowy na MTP pod znakiem zapytania
W szpitalu polowym przygotowanych ma być łącznie 900 łóżek dla pacjentów chorych na COVID-19.
Decyzją Narodowego Funduszu Zdrowia na początku jednak uruchomionych ma zostać jedynie 66, w tym 10 intensywnej terapii.
- Zmiana finansowania ze 150 łóżek do tylko 66 to dla nas zagrożenie dla istnienia i dalszego funkcjonowania szpitala tymczasowego
- uważa prof. Andrzej Tykarski.
Rektor uważa bowiem, że uruchomienie jedynie 66 łóżek nie jest opłacalne.
Tak powstawał szpital na MTP. Zobacz wideo:
- To nie są normalne warunki szpitalne, a więc koszty obsługi są znacznie większe. Finansowanie tylko tak małej liczby łóżek nie sprzyja mobilizacji kadry, nie jest opłacalne. Poziom opłacalności przychodów do kosztów mieści się w obrębie 150 a 200 łóżek. Pierwsze tygodnie będą więc bardzo trudne i zaważą o tym, czy ten szpital w ogóle będzie w pełni działał
- uważa rektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zaznacza też, że zrekrutowano i przeszkolono kadrę, która miała leczyć 150 osób.
- Muszą być stabilne warunki, jeśli mamy dokonywać dalszego naboru. Jeśli uruchomimy tylko 66 łóżek, to może się okazać, że niektórzy medycy z zewnątrz nie są potrzebni i przejdą do innych placówek - zauważa prof. Tykarski.
NFZ będzie płacił za puste łóżka w szpitalu polowym
Marta Żbikowska-Cieśla, rzeczniczka wielkopolskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia podkreśla, że szpital polowy otrzyma miesięcznie 2,5 mln złotych od NFZ za uruchomienie 66 łóżek nawet, jeśli będą one stały puste.
- Będziemy płacić za samą gotowość placówki do przyjęcia pacjentów. Za jedno miejsce NFZ płaci szpitalom tymczasowym 822 zł za dobę. Do 1026 zł wzrasta stawka, jeśli łóżko zajmuje pacjent z COVID-19. W przypadku łóżek respiratorowych za gotowość płaci się 3773 zł za dobę, a jeśli jest na nim leczony chory 4321 zł. Dodatkowo za dobę gotowości punktu przyjęć w szpitalu polowym NFZ wypłaca 18,3 tys. zł za dobę
- wylicza M. Żbikowska-Cieśla.
Rzeczniczka wielkopolskiego oddziału NFZ zaznacza, że szpital polowy podzielone są na moduły - w każdym znajduje się 28 łóżek.
- Jeśli w danym module zajęte będzie chociaż jedno łóżko, NFZ zapłaci za wszystkie 28 - dodaje.
Prof. Tykarski planuje jednak przeprowadzić rozmowy z NFZ na ten temat.
- Nowe zasady oceniamy mimo to negatywnie - dodaje rektor.
Gdzie szukać pomocy, opieki, zgłosić kwarantannę lub uzyskać informację o niej? Przydatne kontakty
Jak umówić się na szczepienie przeciw COVID-19?
Szczepienia na COVID-19 zostały podzielone na cztery etapy. Zapisy na nie są rozłożone w czasie, w zależności od tego, do której grupy należymy. Żeby zapisać się na szczepienie, w pierwszej kolejności należy uzyskać e-skierowanie. Można to zrobić na kilka sposobów:
- dzwoniąc na specjalną infolinię pod numer 989 lub 22 62 62 989,
- korzystając z Internetowego Konta Pacjenta,
- zapisując się u swojego lekarza.
Kiedy otrzymamy e-skierowanie, należy umówić się na termin szczepienia (od razu na dwie daty - dla przyjęcia dwóch dawek szczepionki). Można to zrobić korzystając z:
- tej samej infolinii (989 lub 22 62 62 989), co przy e-skierowaniu,
- Internetowego Konta Pacjenta,
- dzwoniąc bezpośrednio do punktu szczepień lub przychodni, z której otrzymaliśmy skierowanie. Listę punktów szczepień, wraz adresem i numerem telefonu, znajdziemy tutaj.
Infolinia dotyczącza zdrowia
Informacje dotyczące zdrowia i koronawirusa można uzyskać dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta pod numer 800 190 590. Jest ona bezpłatna, czynna całą dobę i przez 7 dni w tygodniu.
Osoby przebywające zagranicą powinny wybrać numer +48 22 125 66 00.
Telefon alarmowy na pogotowie ratunkowe
Cały czas działa telefon na pogotowie ratunkowe – 999 oraz ogólny telefon alarmowy – 112. Należy z nich skorzystać, jeśli stan naszego zdrowia (lub domownika) gwałtownie się pogarsza.
UWAGA: jeżeli podejrzewamy lub wiemy, że jesteśmy chorzy na COVID-19 koniecznie poinformujmy o tym dyspozytora.
Telefon do lekarza POZ
Ważne jest także skontaktowanie się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Od niego możemy dostać skierowanie na test na COVID-19. Jeśli nie mamy telefonu do swojej przychodni, możemy skorzystać z wyszukiwarki na stronie NFZ. Ponadto (od 20.11.2020 r.) skierowanie na test RT-PCR może wystawić lekarz, który udziela świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, opieki hospicyjnej i paliatywnej, a także długoterminowej. Kontakt możemy znaleźć w w wyszukiwarce NFZ.
Bardzo pomocna jest także inna zakładka na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia. Znajdziemy tu informacje o tym, które przychodnie i inne placówki medyczne rzeczywiście są czynne w czasie pandemii w danym regionie. Te dane, zebrane pod hasłem „Gdzie się leczyć w czasie COVID-19”, aktualizują wojewódzkie oddziały NFZ (linki na stronie Funduszu przekierowują właśnie do nich).
Gdzie szukać opieki medycznej online?
Wiele spraw dotyczących zdrowia (niekoniecznie związanych bezpośrednio z koronawirusem), możemy załatwić zakładając Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Żeby to zrobić, trzeba mieć profil zaufany albo e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną); można także zalogować się przez konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO BP lub przez bank spółdzielczy. Mając takie konto można m.in. sprawdzić wynik testu na koronawirusa oraz uzyskać informacje o kwarantannie lub izolacji. Ale można także np. przedłużyć receptę, mieć dostęp do historii swojego leczenia w ramach NFZ itp.
Nawet nie mając IKP można umówić się na e-wizytę, która odbędzie się przez telefon lub online. Należy wypełnić formularz w tej zakładce. Jest to zalecane, jeśli nie możemy skontaktować się z lekarzem POZ, a potrzebujemy porady medycznej, wypisania recepty itp.
Uwaga: przez tę usługę NIE otrzymamy skierowania na test na koronawirusa.
Telefon do sanepidu
Jeśli chcemy skontaktować się ze Państwową Inspekcją Sanitarną (sanepidem), należy zadzwonić na specjalną infolinię pod numer +48 22 25 00 115 (należy wybrać 1, a następnie 2). Jest to Centrum kontaktu COVID-19. Infolinia jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu, w sprawach dotyczących zdrowia. Tu również uzyskamy informacje na temat statusu kwarantanny, a także zgłosimy pozytywny wynik testu lub to, że mieliśmy kontakt z osobą zakażoną.
Na jakie numery telefonów trzeba uważać?
Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na numer, z którego wysyłane jest automatyczne powiadomienie o nałożeniu kwarantanny na osoby, które znajdują się w bazie EWP. Od 10.11.2020 r. GIS wprowadził nowy numer +48 22 25 71 145. Wcześniej te informacje były przekazywane z numeru 221 043 705. Takie połączenie należy odebrać i odsłuchać komunikat o nałożeniu kwarantanny oraz możliwości odebrania świadczenia. Najlepiej wpisać je do pamięci telefonu (niestety nie jest jasne, czy obowiązuje tylko nowy numer, czy również stary). Nieodebranie telefonu nie zwalnia nas z kwarantanny!
Kontakt do ZUS
Z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych możemy skontaktować się na kilka sposobów:
- telefonując do Centrum Obsługi Telefonicznej pod numer +48 22 560 16 00 (od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-18.00)
- umawiając e-wizytę w swoim oddziale ZUS (właściwym ze względu zamieszkania) - można to zrobić tutaj (będzie ona możliwa od poniedziałku do piątku od 9.00 do 14.30).
Jednak najwięcej informacji uzyskamy korzystając z Platformy Usług Elektronicznych – PUE ZUS. Po zalogowaniu się na stronie znajdziemy m.in. wszystkie informacje dotyczące kwarantanny lub izolacji domowej
Uwaga: zakładka „Kwarantanna, izolacja domowa” wyświetla się tylko osobom, które są nią objęte.
Aplikacja Kwarantanna Domowa
Informacje o kwarantannie znajdziemy też w aplikacji Kwarantanna domowa. Po jej zainstalowaniu i wpisaniu kodu otrzymanego SMS-em uzyskamy odpowiednie informacje (niestety dane nie zawsze są aktualizowane w czasie rzeczywistym).
Gdzie szukać pomocy psychologicznej?
W czasach pandemii koronawirusa jesteśmy bardziej niż zwykle narażeni na stres. Obawy związane z samym koronawirusem, skutkami choroby, a także utratą pracy, niepewnością, izolacją domową itd. powodują, że nasza psychika przestaje sobie radzić. O zdrowie i dobry stan psychiczny trzeba zadbać tak samo, jak o zdrowie fizyczne. Oto, gdzie można szukać pomocy psychologicznej:
- 800 70 22 22 – infolinia dla osób szukających wsparcia psychicznego. Telefon jest bezpłatny, czynny 7 dni w tygodniu, przez całą dobę. Dodatkowo na stronie Centrum Wsparcia można skorzystać z czatu lub znaleźć adres placówki udzielającej pomocy w pobliżu naszego miejsca zamieszkania;
- +48 22 230 22 07 – linia wsparcia psychologicznego prowadzona przez Polski Czerwony Krzyż; telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 16.00-20.00;
- 800 220 280 – telefon zaufania prowadzony przez fundację Znajdź Pomoc, oferujący pomoc psychologiczną; telefon czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00-20.00.
Bezpłatną pomoc psychologiczną świadczą też Psychologowie dla Społeczeństwa. W wybraną sobotę miesiąca można zadzwonić po poradę do specjalistów. Numery telefonów są podawane w dniu udzielania porad. Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj - klikając w opcję „skorzystaj”.
Gdzie szukać pomocy praktycznej?
Zachorowanie na COVID-19, kwarantanna i izolacja często oznacza, że potrzebujemy pomocy w sprawach dnia codziennego, takich jak zrobienie zakupów, wykupienie leków itp. O pomoc powinniśmy się zwrócić do miejscowego ośrodka pomocy społecznej. Ich listę, wraz z danymi kontaktowymi znajdziemy tutaj.
Gdzie uzyskać po pomoc dla seniora
Osoby powyżej 70 roku życia mogą uzyskać pomoc w ramach Solidarnościowego Korpusu Wsparcia Seniorów. Jest to pomoc nie tylko dla osób chorych lub objętych kwarantanną, ale także tych, którzy zdecydowali się pozostać w domu. Pomoc można uzyskać telefonując pod numer 22 505 11 11. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje je do odpowiedniego ośrodka pomocy społecznej (w danej gminie), a pracownik ośrodka kontaktuje się z seniorem.
Telefon dla seniorów DOBRE SŁOWA prowadzi także Szlachetna Paczka. Telefonując pod numer 12 333 7088 senior może porozmawiać ze specjalistą – psychologiem lub terapeutą. Poza rozmową i wsparciem emocjonalnym dla seniora, może też być zorganizowana pomoc lokalnego wolontariusza, obejmująca również zrobienie zakupów itp. i załatwienie innych bieżących spraw.
Pomoc dla seniorów, często na poziomie regionalnym, świadczą również fundacje, np. Fundacja Pomocy Psychologicznej i Edukacji Społecznej RAZEM, która obecnie prowadzi pomoc dla seniorów (osób powyżej 55 roku życia) z województwa mazowieckiego. Dzwoniąc pod numer 733 563 311 można umówić się na rozmowę dotyczącą wsparcia psychologicznego, a także pomocy w życiu codziennym.
Pomoc seniorom oferują również diecezjalne oddziały Caritas. Kontakty do nich można znaleźć tutaj.
Zobacz:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?