Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy taki egzamin dla rowerzystów w Poznaniu. Nie na boisku, ale wprost na ulicach! [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Pierwszy egzamin związany z kartą rowerową - w modelu holenderskim - przeprowadzono na ulicach Poznania.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Pierwszy egzamin związany z kartą rowerową - w modelu holenderskim - przeprowadzono na ulicach Poznania.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Tomasz Woźniak
Takiego sprawdzianu jeszcze w Poznaniu nie było: sześciu uczniów Szkoły Podstawowej nr 69 uczestniczyło w „uzupełniającym” egzaminie na kartę rowerową, jadąc nie po bezpiecznym boisku szkolnym, ale wprost na ulicach - w towarzystwie samochodów.

Formalnie, organizowany przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową, Stowarzyszenie Rowerowy Poznań i Szkołę Podstawową nr 69 w Poznaniu praktyczny test jazdy rowerem po mieście, nie był egzaminem – wszyscy uczestnicy musieli zgodnie z prawem mieć już kartę rowerową, by móc wyjechać na ulicę. Ale pokazał, jak powinien naprawdę wyglądać proces bezpiecznego przygotowania rowerzysty.

- Obecnie karta rowerowa jest dokumentem nieefektywnym. Egzamin w obecnym kształcie nie przygotowuje uczniów do samodzielnej jazdy po mieście. Odbywa się on na placu przy szkole lub w miasteczku ruchu drogowego, które nie oddają realiów. Skutkuje to tym, że uczniowie nie są przygotowani do samodzielnej jazdy, mimo tego, że karta rowerowa im to umożliwia. Nie mają też oni odpowiedniej praktyki i doświadczenia, ani możliwości zdobycia potrzebnej wiedzy, ponieważ edukacja w szkołach jest bardzo okrojona w tym zakresie i najczęściej przekazywana jest przez osoby, które same nie praktykują codziennej, miejskiej jazdy rowerem. Dlatego widzimy potem tyle osób dorosłych jeżdżących np. chodnikami. Chcemy dzisiejszym wydarzeniem pokazać potrzebę zmian i zachęcić szkoły i rodziców do podjęcia tematu "reformy" karty rowerowej oraz nowoczesnego podejścia do nauczania dzieci w zakresie wychowania komunikacyjnego – mówi Marta Sztafarek z Rowerowego Poznania.

Zobacz też: Koniec problemów z porzucanymi hulajnogami w Poznaniu? Miasto buduje nowy system

- To pierwszy taki egzamin, który kończy się dyplomem i daje młodemu rowerzyście satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa, że wie, jak się zachować na drodze – dodaje Michał Wolny z programu Rowerowa Szkoła. - Decyzją dyrekcji szkoły, był uzupełnieniem dla uczniów, którzy już kartę mają i mogą legalnie poruszać się w ruchu drogowym, jednocześnie miał sprawdzić, zweryfikować ich umiejętności jazdy. Mam nadzieję, że będą następne i że inne szkoły także w ten sposób wyraźnie zwiększą wartość swoich egzaminów na kartę rowerową.

We wtorek 4 października sprzed Szkoły Podstawowej nr 69 wyjeżdżali Wiktor, Maja, Antek, Leon, Alan i Szymon. Najpierw pokonali liczącą 2,8 km trasę z instruktorem w grupie, później wyjechali indywidualnie. Przy wyznaczonych skrzyżowaniach oczekiwali na nich egzaminatorzy – rodzice i nauczyciele. Wszyscy w odblaskowych kamizelkach, a rowerzyści do tego w kaskach. Oceniano czas reakcji, wyciągniętą przy skręcie rękę, rzut oka w lewo i w prawo, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Trasa była tak wyznaczona, że wiodła m.in. ulicami z kontrapasem rowerowym, śluzą rowerową, ulicami jedno – i dwukierunkowymi, tuż obok samochodów – choć o mniejszym ruchu niż np. w centrum.

- Trasę znam, tędy chodzę do szkoły i jeżdżę też tędy rowerem. Choć początkowo nie wiedziałem, że właśnie ona będzie wybrana, to na szczęście wszystko poszło dobrze – mówił po pierwszej jeździe Szymon Łuczak. Doświadczenie rowerowe ma także Maja, która mając kartę rowerową, także jeździ już po mieście.

- Taki sprawdzian jest najlepszą nauką – uważa Tomasz Woźniak, dyrektor SP69, z Zespołu Szkół nr 8. - Praktyczne doświadczenie znacznie lepiej zapada w pamięć, zostaje w świadomości, jest dla uczniów lepsze od podręcznika, czy tabletu. Jazda w terenie pod okiem wykwalifikowanych osób – jestem jak najbardziej na tak!

Oprócz Poznania takie jazdy „egzaminacyjne” dla uczniów przeprowadzono równocześnie w Białymstoku, Lublinie, Warszawie, Łodzi i Wrocławiu. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu Rowerowa Szkoła Aktywności Obywatelskiej i kampanii "Zadbajmy o bezpieczeństwo, zadbajmy o kartę rowerową" z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Miasto dba o poznańskich rowerzystów. Mają oni do dyspozycji grubo ponad 300 kilometrów dedykowanej infrastruktury - dróg rowerowych, ścieżek pieszo-rowerowych, kontrapasów i kontraruchów. Zdecydowanie największą atrakcją dla rowerzystów są trasy zlokalizowane po obu brzegach Warty. Wartostrada cały czas się rozwija. W zeszłym roku odnowiono odcinek wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. W planach jest wydłużenie trasy w kierunku południowym. Prowadzone są prace projektowe dotyczące odcinka od mostu Przemysła I w kierunku Dębiny - niemal do Lubonia. Planowany jest również łącznik z ul. Chwaliszewo. W przyszłości Wartostradą będzie można dojechać także na północ miasta - w stronę granicy z gminą Suchy Las. Jak z lotu ptaka wygląda inwestycja, która wprawia w zachwyt rowerzystów w Poznaniu? Zobaczcie w galerii ---->

Ta inwestycja wprawia w zachwyt rowerzystów z Poznania. Zoba...

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski