Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piła: Mosty niemal gotowe

Redakcja
To najdroższy fragment obwodnicy. Najwięcej kosztują trzy obiekty inżynieryjne - aż 42 mln zł, w tym 15 mln zł z Unii
To najdroższy fragment obwodnicy. Najwięcej kosztują trzy obiekty inżynieryjne - aż 42 mln zł, w tym 15 mln zł z Unii Agnieszka Kledzik
Dwa mosty oraz estakada czekają na ostatnią próbę. Ciężkie samochody mają testować wytrzymałość

Piła ma 6 mostów - tyle samo co Warszawa... Jeżeli by doliczyć kładki dla pieszych i estakadę - to bijemy na głowę stolicę. Niestety, nie ze wszystkich można jeszcze korzystać. I choć dwa, a raczej trzy mosty, bo jeden to zawieszona nad ziemią estakada, są niemal gotowe, to na ich otwarcie przyjdzie nam jeszcze poczekać. Te obiekty to część obwodnicy śródmiejskiej.

- Dziś mamy spotkanie z wykonawcą i poznamy termin kiedy ostatnie próby obciążeniowe tak zwane dynamiczne będą prowadzone - mówi Jolanta Sobieszczyk, dyrektor wydziału inwestycji i nadzoru Urzędu Miasta Piły.

Próby będą widowiskowe. Na mostach pojawią się obciążone ciężarówki, a do obiektu zostaną podłączone specjalne czujniki. Wszystko po to, by most nie uginał się za bardzo. Wytrzymałości nie będzie jednak sprawdzać oddział wojska. Wojsko nie może krokiem defiladowym maszerować po mostach, aby nie wpadały w drgania.

- Takie były kiedyś przesądy, podobnie jak ten, że podczas próby obciążeniowej, zarówno projektant, jak i kierownik budowy, powinni stać pod mostem i czekać... - żartuje Jolanta Sobieszczyk.

Teraz nikt już nie wymaga od konstruktorów i budowlańców takiego poświęcenia. Po tych próbach, powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego i służby wojewódzkiego inspektora budowlanego muszą dokonać odbioru.
- To jest niestety długa procedura, ale musi być zrealizowana, gdyż obiekty inżynieryjne muszą bezwzględnie otrzymać decyzję pozwolenia na użytkowanie - mówi Sobieszczyk.

Na dwóch mostach nie ma jeszcze ostatniej warstwy asfaltu, brakuje też oświetlenia, a chodniki są w trakcie budowy. Mosty przeszły już pozytywnie pierwsze próby obciążeniowe. Po ich wybudowaniu zasypano je hałdami pisaku, a by sprawdzić, czy osiadają.

- Trzyprzęsłowy most przeszedł pomyślnie te testy obciążeniowe. Mamy pewność, że kierowcy mogliby już bezpiecznie korzystać z przeprawy, jednak zanim to nastąpi, muszą zostać dokończone pozostałe prace, które prowadzą inne firmy przy budowie ulic dojazdowych - uzupełnia Paweł Pietraszak, zastępca dyrektora technicznego wykonawcy z firmy Gotowski.

Termin zakończenia prac upływa 14 kwietnia. A pozwolenie na użytkowanie będzie wydane po zakończeniu całości robót dla całego układu komunikacyjnego. Kierowcy wjadą na most najszybciej jak się da. Prawdopodobnie będzie to jednak dopiero w czerwcu.
Agnieszka Kledzik

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski