Pociąg podmiejski w Poznaniu, jakim chciałbyś jeździć

Robert Domżał
Pociągi typu Elf (na zdjęciu), Link czy choćby szynobusy wypierają z  Wielkopolski tradycyjne pociągi elektryczne. Ale na krótkie trasy do 35 kilometrów potrzebne są jeszcze inne  pojazdy.
Pociągi typu Elf (na zdjęciu), Link czy choćby szynobusy wypierają z Wielkopolski tradycyjne pociągi elektryczne. Ale na krótkie trasy do 35 kilometrów potrzebne są jeszcze inne pojazdy. Robert Domżał
Jaki ma być podmiejski pociąg? Mieć więcej miejsc siedzących, czy stojących? Czy powinny być w nim toalety? Wkrótce zadecydują o tym urzędnicy. Pomóżmy im. Stwórzmy pociąg, jakim chcielibyśmy jeździć.

W najbliższych czterech latach Wielkopolska wyda na remonty i zakup pociągów 63 mln euro. Za te pieniądze chce kupić między innymi 15 pociągów dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Aglomeracyjną komunikację już ją Trójmiasto i Łódź. Poznańskie pociągi mają kursować co pół godziny z miejscowości położonych w promieniu do 50 km od stolicy województwa. Niektóre będą jeździć na jeszcze krótszych trasach jak z Pobiedzisk i Szamotuł do Poznania. Powinny więc mieć inną konstrukcję, niż pociągi do Leszna czy Koła.

- Chcemy, żeby jechały nie prędzej jak 120 km/h, ale miały duże przyspieszenie - mówi Jerzy Kriger, dyrektor departament transportu Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Kolejnym elementem, nad którym zastanawiają się urzędnicy to szerokość drzwi. Im szersze, tym łatwiej będzie wysiąść i wsiąść, a to oznaczałoby krótsze postoje na przystankach.

A jakie inne cechy powinny mieć? Kolejarze mówią, że wielu pasażerów korzysta jeździ na krótkich odcinkach, jak z Poznań Wschód - Biskupice. Taki przejazd trwa 14 minut. Czy trzeba wtedy siedzieć? Poznaniacy jadą niekiedy dłużej tramwajem.

Zdaniem Michała Beima z Instytutu Sobieskiego zajmującego się transportem, pociągi aglomeracyjne muszą być pojemne. Można to osiągnąć przez odpowiedni układ foteli.

- Nie muszą one być tak wygodne, jak w pociągach dalekobieżnych, choć nie powinny być takie jak w tramwaju, czy w metrze - mówi Michał Beim. Zwraca on też uwagę na konieczność zaprojektowania przestrzeni na walizki, wózki i rowery. Jak to zrobić? I znów ważne są siedziska. Można je mocować do ścian pojazdu, a nie stawiać na nóżce opartej na podłodze. Zyskuje się wtedy miejsce na bagaż - pod siedziskiem. A latem fotel łatwo zdemontować, by w jego miejscu ustawić rower czy wózek.

W szynobusach przyjeżdżających do Poznania z Lubuskiego często brakuje powietrza.

- Kiedy pociąg często się zatrzymuje, by wiele osób wsiadło i wysiadło, szybko wymienia się w nim powietrze. Dlatego klimatyzacja musi być sprawniejsza niż w szynobusach – mówi Michał Beim.

Rozwój kolei metropolitalnej w Niemczech pokazuje, że być może w niedalekiej przyszłości trzeba będzie skorzystać z pociągów... piętrowych.

Pociągi dla krótkich tras to tylko część planowanych zakupów. Wielkopolska zakupi też 12 pociągów typu Elf czy Impuls. Mają one być jednak dłuższe niż dotąd zamawiane nawet pięcioczłonowe. Ponadto 5 użytkowanych od lat pociągów elektrycznych zostanie zmodernizowanych. Jeśli uda się zrealizować plany, za 4 lata Wielkopolska powinna posiadać 87 pociągów.

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam
Węglarki najlepiej, potem tylko szlauchem spłukać
M
Mat
Przecież macie ekskluzywne PRy
hahahahaha
M
Mateusz
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań spowoduje większy ruch samochodów a tym samym przyczyni się do zwiększenia niebezpieczeństwa dla pieszych! @pytajnik, czy chcesz przyczynić się do zagrożenia ruchu pieszych?
g
gość
Jakie składy czy stojące czy siedzące czy WC najlepiej same platformy i spokój i tanio
x
xxx
nie tylko te trasy KW olało również trase na Wolsztyn!!!!!!!!
k
kierowca bombowca
KW nie olały, lecz nie otrzymały podczas podziału relacyjnego tortu - zresztą to PR nie chciały oddać najwartościowszych połączeń, do obsługi których KW i tak nie miały taboru.
e
ex-Poznaniak
A kto głosował wcześniej na prezydenta, który budował wiadukty w polu zamiast pod/nad torami? Poznaniacy.
a
aa
No właśnie, to może niekorzystający pójdą po rozum do głowy i skorzystają z tego mniej zanieczyszczającego środka transportu!
B
Brawo KW
Liczymy na więcej tras! Szczególnie na Ostrów, Kalisz i Piłę gdzie KW całkowicie olały te tereny wielkopolski północnej i południowej!
P
Podróżny
Pociąg bez toalety. Pozdrawiamy serdecznie urzędników z UMWW. Taki sam problem był w pojazdach SA108, które to z założenia miały być pociągami kursującymi w ruchu wokół Poznania. W efekcie trafiły na połączenia ok 100 km twarde siedzenia (a raczej sam plastik) i brak toalet powodowały, że dopiero później dodatkowo montowano toalety w tych pojazdach. Może niech władze zapewnią mieszkańcom południowej Wielkopolski (Jarocin, Ostrów, Kalisz, Kępno) godziwe warunki podróżowania bo jazda na plastikowych siedzeniach to KPINA !
O
Orka
"najciekawiej" moze byc w okolicach dworca Pozna Wschod, bo beda tam sie zlezdzac 3 linie aglomeracyjne (Wagrowiec, Gniezno, Wrzesia), oprócz paciągów dalekobieznych (Warszawa, Toruń) a juz teraz przejazd na Krańcowej czy Św. Michała jest często zamknięty nawet przez kilkanaście minut.
p
pytajnik
A co z ludźmi którzy mieszkają w Poznaniu i nie korzystają z kolei? Przecież pociągi co 30 min + pociągi rozkładowe to paraliż Lechickiej czy Dębca z powodu ciągle zamkniętych przejazdów. PKP powinno mieć obowiązek budowy w takiej sytuacji bezkolizyjnych przejazdów, szczególnie w największych polskich miastach.
Dodaj ogłoszenie