Do Warszawy dojedziemy w niecałe 2 godziny. Do Kalisza w 35 minut!
Za 7 lat pociągi na jednej z najbardziej popularnych tras kolejowych, czyli z Poznania do Warszawy będą jechać z prędkością około 250 km/h. Co to oznacza? Pasażerowie będą mogli dostać się do stolicy Polski w mniej niż dwie godziny, co oznacza skrócenie podróży o ponad godzinę. Podobnie ma być z kursowaniem pociągów do Kalisza. Tu podróż skróci się o godzinę i będzie wynosić 35 minut.
- Program inwestycyjny CPK to nie tylko wielkie lotnisko, ale również nowy system transportowy kraju, a w szczególności część kolejowa. To na tym obszarze mamy cały czas największe braki - powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Przeczytaj także:
Głównym celem projektu ma być utworzenie kolejowego korytarza transportowego na osi Warszawa – CPK - Łódź - Sieradz – Kalisz - Poznań. Nowo wybudowana infrastruktura ma zapewnić szybkie połączenie właśnie do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma zostać utworzony do 2027 roku. Z Poznania - według planów - do Portu Solidarność podróż ma zająć 1 godzinę i 40 minut.
Nowa linia kolejowa ma być częścią "szprychy"
Utworzenie linii kolejowej nr 85 na odcinku Poznań - Sieradz, ma być częścią tzw. 9 “szprychy” kolejowej (docelowo ma być ich 10 – przyp. red.), której większa część leży właśnie w woj. wielkopolskim. Odcinek ten będzie miał ok. 170 kilometrów długości i będzie częścią “igreka”, który ma zostać najważniejszym elementem Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Według planów infrastruktura ma być przystosowana do tego, aby pociągi mogły w przyszłości rozwijać prędkość nawet do 350 km/h.
- Podpisanie tego studium zaczyna drogę do lepszego skomunikowania stolicy Wielkopolski z resztą kraju - powiedział Szymon Szynkowski vel. Sęk, wiceminister spraw zagranicznych.
Dodał, że Poznań jest miastem zadowalająco skomunikowanym z Warszawą, jednak największą wadą w tej całej infrastrukturze jest właśnie kolej. Obecnie podróż do stolicy trwa 3 godziny, a czasami nawet i dłużej.
Przeczytaj także:
Koleją pojedziemy dopiero w 2029 roku
Umowa, która została podpisana, dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest niezbędne do stworzenia dokumentacji przedprojektowej. W zakresie tej umowy będą przeprowadzane badania geologiczne oraz przygotowanie map projektowych. Dopiero po wykonaniu tej części etapu spółka CPK będzie mogła opracować projekt koncepcyjny oraz budowlany. W tym zakresie zaplanowanych jest ponad 100 spotkań konsultacyjnych, które mają określić przebieg tej linii kolejowej. Najbliższe ma odbyć się w Poznaniu już w najbliższy poniedziałek.
- Mam nadzieję, że takie tempo pracy, jakie mamy, zostanie utrzymane W szczególności na odcinku “igrekowym” po to, abyśmy mogli dotrzymać nasze harmonogramy - mówił Radosław Kanthak, członek zarządu spółki CPK.
Według założonego harmonogramu, pierwsze prace budowlane na odcinku kolejowym Poznań - Sieradz powinny ruszyć na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie robót i oddanie inwestycji planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r., czyli rok po otwarciu CPK. Wartość podstawowego zakresu umowy to ok. 43 mln złotych.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?