Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rower coraz popularniejszy, przez co zmniejsza się przestrzeń na ścieżkach rowerowych. Na niektórych odcinkach panuje tłok

Maciej Szymkowiak
Maciej Szymkowiak
Coraz większa liczba rowerzystów spowodowała, że niektóre ścieżki rowerowe w Poznaniu już mają problem z przepustowością, a to oznacza mniejsze bezpieczeństwo w czasie jazdy
Coraz większa liczba rowerzystów spowodowała, że niektóre ścieżki rowerowe w Poznaniu już mają problem z przepustowością, a to oznacza mniejsze bezpieczeństwo w czasie jazdy Waldemar Wylegalski/Polska Press
Rower stał się bardzo popularnym środkiem transportu w Poznaniu. Rośnie poczucie bezpieczeństwa, z drugiej strony tempo budowy nowych ścieżek rowerowych jest zbyt wolne w stosunku do rosnącej liczby rowerzystów. Nowy rekord nad Wartostradą, który padł w niedzielę, 9 maja, a także sklepowy „boom” na rowery sygnalizuje, że latem 2021 roku, mogą wystąpić problemy z bezpieczeństwem i przepustowością na ścieżkach rowerowych.

Zdarzenia z udziałem rowerzystów w Poznaniu

Do końca roku 2020 w Poznaniu doszło do 327 zgłoszonych zdarzeń z udziałem rowerzystów. Z czego dwie osoby zmarły, 45 były ciężko ranne, a 105 odniosły lekkie obrażenia. Najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów wydarzyło się w okresie letnim, od czerwca do września zeszłego roku. Najczęściej incydenty zdarzały się w godzinach od 14:00 do 17:00 i nie były spowodowane złą pogodą na zewnątrz. Od początku sezonu rowerowego tj. 1 marca 2021 roku do dzisiaj zgłoszono już 56 zdarzeń (z czego 15 wypadków, a 41 kolizji), 17 osób było rannych. W poprzednim roku w tym okresie zdarzeń łącznie było mniej, tylko 32 zgłoszenia. Wydaje się, że najgorsza sytuacja może ponownie wydarzyć się w okresie letnim, ponieważ już teraz w czasie słonecznej pogody, tłumy jeżdżą w okolice Warty i Rusałki.

Pierwszy ciepły dzień wiosny spowodował tłumy na Wartostradzie i nad Rusałką. Rzeczywiście trasa od Golęcina do Kiekrza była nieprzejezdna, co z jednej strony cieszy, bo mamy więcej rowerzystów, a z drugiej strony należy się zastanowić, czy te trasy nie wymagają poprawy

— poinformował Karol Raniszewski, wiceprezes stowarzyszenia rowerowego „Rowerowy Poznań”

od 16 lat

W 2020 roku Wartostrada została znacznie rozbudowana. Wprowadzono wówczas szereg działań inwestycyjnych; łącznik od Mostu Chrobrego do ul. Estkowskiego, a także trasy wzdłuż Cybiny. W przyszłym tygodniu tego roku nastąpią kolejne prace mające na celu przebudowę odcinka wzdłuż wschodniego brzegu Warty, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I.

Przejezdność na Wartostradzie będzie wystarczająca, żeby skumulować dużą ilość osób, ale nad Rusałką już teraz widać, że gruntowe trasy, które prowadzą przez las, nie wystarczą w intensywne dni rekreacyjne

– dodaje Karol Raniszewski.

Przedstawiamy listę dwunastu najniebezpieczniejszych dróg w Wielkopolsce. Gdzie najczęściej dochodziło do wypadków w 2020 roku? Gdzie zginęło najwięcej osób? Zobacz w galerii ----->

12 niebezpiecznych dróg w Wielkopolsce. Sprawdź, gdzie docho...

Rower a drogi w Poznaniu: jest coraz tłoczniej

Poczucie bezpieczeństwa w Poznaniu rośnie ze względu na konsekwentnie budowane trasy z Programu Rowerowego 2017-2022. Ideą programu jest usystematyzowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej na terenie miasta Poznania i wskazanie kierunków najbardziej potrzebnych inwestycji rowerowych. Obecnie z powodu pandemii znacząco zwiększył się przyrost ruchu rowerowego, poznańscy rowerzyści coraz pewniej czują się na drogach i chętnie wybierają się na rowerowe przejażdżki.

Prawdopodobnie przełoży się to na zmniejszenie przepustowości ulic oraz dostępnej dla jadącego rowerzysty szerokości ścieżki. W niedzielę 9 maja licznik na Wartostradzie Zachód odnotował 4457 przejazdów, a na Wartostradzie Wschód – 4114. To ponad 1000 więcej osób, aniżeli zeszłoroczny, kwietniowy rekord. Do wielu zdarzeń w zeszłym roku dochodziło przy ulicy Grunwaldzkiej, która w tym roku będzie dalej rozbudowywana do łącznej ilości 1,7 km infrastruktury.

Duży ruch rowerowy nie ogranicza się wyłącznie do weekendów, również w tygodniu dużo osób wybiera rower, jako źródło transportu. Ponad 1000 osób, 13 maja przejechało w okolicy ulicy Dolna Wilda i prawie 1500 rowerzystów przy ulicy Grunwaldzkiej.

Na tych odcinkach to rekordy. Ruch rośnie nie tylko w formie rekreacyjnej, ale też codziennego transportu. Będziemy sugerować, żeby kolejne trasy projektować z przewidywaniem o zwiększającym się ruchu rowerowym. W przyszłości te odcinki będą musiały pomieścić o wiele więcej osób

– przekonuje Karol Raniszewski.

Poznań: sprawdźcie, ile zapłacicie za podróż hulajnogami elektrycznymi, autami na minuty, skuterami miejskimi, transportem publicznym i rowerami. Wyznaczona przez nas trasa prowadzi z osiedla Winiary na Stary Rynek. Jako przykładową porę wybraliśmy godziny popołudniowe w piątek. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Rower, hulajnoga, samochód czy skuter? Pojazdy na mi...

Apel "Rowerowego Poznania" o zwiększenie bezpieczeństwa na ścieżce rowerowej

Stowarzyszenie „Rowerowy Poznań” apeluje, żeby pamiętać o bezpieczeństwie swoim, oraz innych uczestników ruchu – nie tylko rowerzystów, ale też pieszych, kierowców i osób poruszających się na elektrycznych hulajnogach. Policja przypomina o zadbaniu o własne bezpieczeństwo i chociaż nie ma przepisów nakładających obowiązek korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych, to zwiększają one bezpieczeństwo w czasie jazdy na rowerze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski