Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podczas noworocznych wyprzedaży ciężko było znaleźć prawdziwe okazje. "Na początku stycznia 66 proc. produktów droższych niż w listopadzie"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Jak się okazuje, im dalej od świąt Bożego Narodzenia, tym obniżki były głębsze.
Jak się okazuje, im dalej od świąt Bożego Narodzenia, tym obniżki były głębsze. Adam Jankowski/ Polska Press
większość noworocznych wyprzedaży zakończyła się wraz z końcem stycznia. Jak się okazuje, klientom mogło być ciężko znaleźć produkty, które faktycznie były znacząco przecenione. - Na początku stycznia aż 66 proc. produktów było droższych niż w listopadzie- mówi ekspert.

Eksperci Deloitte i Dealavo pomiędzy 20 listopada 2020 (tydzień przed Black Friday) a 29 stycznia 2021 roku przeanalizowali ceny produktów w kategoriach, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy Świąteczne 2020” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane na prezenty dla najbliższych.

Do analizy wybrano najpopularniejsze produkty z poniższych kategorii: drobne AGD, akcesoria elektroniczne, czekolady, DIY, drony, gry, konsole, kosmetyki, książki, laptopy, muzyka, perfumy, planszówki, smart speakers, smartfony, artykuły sportowe, tablety, telewizory, wearables, zabawki oraz zegarki. Łącznie przeanalizowano około 3,5 tys. cen i przebadano ponad 400 produktów, które znajdują się w ofercie ponad tysiąca sklepów online. W związku z pandemią koronawirusa i częściowym zamknięciem sklepów stacjonarnych, do analizy wybrano te internetowe.

Jak się okazuje, im dalej od świąt Bożego Narodzenia, tym obniżki były głębsze. I tak 7 i 15 stycznia ok. 30 proc. produktów miało cenę niższą niż w listopadzie, 22 stycznia było to 34 proc., a 29 stycznia już 37 proc. Zwiększał się również udział produktów, których cena spadła o więcej niż 5 proc. – pod koniec stycznia było to 16 proc. produktów, podczas gdy na początku stycznia – 11 proc.

– Na początku stycznia aż 66 proc. produktów było droższych niż w listopadzie. Pod koniec miesiąca wartość ta spadła do 60 proc. Średni ruch cenowy, czyli wzrost cen w porównaniu do cen z listopada, także zmalał – wyniósł 2,5 proc. w porównaniu do 3,7 proc. na początku stycznia – mówi Jakub Kot, Prezes Dealavo, cytowany w komunikacie.

W całym analizowanym okresie średnie obniżki cen były najwyższe w ostatnich dniach tego miesiąca. 29 stycznia wyniosły one średnio -6,3 proc., w porównaniu do -5,3 proc. na początku stycznia, -4,8 proc. przed świętami i -3,2 proc. podczas Black Friday.

Eksperci przeanalizowali niemal 3,5 tys. cen i porównali ich ruch w okresie przed Black Friday do tego pod koniec stycznia. W ostatnich dniach tego miesiąca 36 proc. z nich było wyższe niż w listopadzie, podczas gdy na początku stycznia było to 34 proc., przed świętami 30 proc., a w Black Friday tylko 15 proc. Jednak – porównując tylko ceny, które obniżono – średnia obniżka pogłębiała się pod koniec stycznia i wyniosła wtedy -8,1 proc., podczas gdy na początku roku było to 7 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Podczas noworocznych wyprzedaży ciężko było znaleźć prawdziwe okazje. "Na początku stycznia 66 proc. produktów droższych niż w listopadzie" - Portal i.pl

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski