Robienie zakupów znalazło się wśród najpopularniejszych form aktywności w sieci (54% wskazań), obok m.in. korzystania z serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%) oraz z bankowości mobilnej (62%). Tylko 13% polskich internautów deklaruje, że w ogóle nie kupuje w sieci, a 29% mówi, że robi e-zakupy 2-3 razy w miesiącu. W internecie najchętniej zamawiamy: ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%), a także książki, muzykę i filmy (38%).

Widać przy tym tradycyjny podział zainteresowań u kupujących różnej płci: kobiety interesują się przede wszystkim ubraniami i kosmetykami, podczas gdy sprzęt elektroniczny i RTV/AGD pozostaje domeną mężczyzn. W sieci płacimy bezgotówkowo, ale… Jeśli chodzi o sposoby płatności za e-zakupy, mimo rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych, nadal zaskakuje popularność opcji „za pobraniem” wśród internautów, którą wybiera 22% badanych. Najpopularniejszą jednak formą płatności w internecie pozostaje szybki przelew typu „pay-by-link” (41%) i tradycyjne przelewy w formie przedpłaty na konto (20%), natomiast wybór karty płatniczej deklaruje 15% badanych. Czujemy się bezpiecznie w sieci Respondenci kupujący online oczekują przede wszystkim, żeby płacenie za zakupy było wygodne (64% wskazań) i szybkie (62%), a bezpieczeństwo, jakkolwiek wciąż bardzo istotne, rzadziej zaprząta uwagę konsumentów (42%). Co więcej robienie zakupów w internecie, podobnie jak korzystanie z bankowości online, badani uważają za bezpieczniejsze niż korzystanie z serwisów społecznościowych czy poznawanie nowych ludzi przez internet. Liczą się wygoda i… promocje Polscy internauci oczekują wygody, szybkości i bezpieczeństwa względem płatności bezgotówkowych w sieci. Można się więc spodziewać m.in. rosnącej popularności portfeli cyfrowych, takich jak MasterPass, które maksymalnie upraszczają płatności kartą w sieci i zwiększają bezpieczeństwo transakcji. Internauci wydają się też być szczególnie podatni na różnego rodzaju promocje i oferty specjalne. Zapytani, co mogłoby ich skłonić do częstszego płacenia kartą w sieci, wymieniają możliwość otrzymania zniżki (55%) lub zbierania punktów za transakcje (41%).