Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomysł Sojuszu: Na mieszkania, drogi i kolej więcej pieniędzy z budżetu

Piotr Talaga
Sojusz Lewicy Demokratycznej przedstawił w Poznaniu swój program dotyczący rozwoju budownictwa mieszkaniowego, kolei oraz drogownictwa. Według SLD na wszystkie te dziedziny należałoby w najbliższych latach zwiększyć nakłady z pieniędzy publicznych.

Lewica wskazuje, że zrównoważony rozwój transportu powinien opierać się na podziale pieniędzy na inwestycje w proporcji 60 proc. na drogi i 40 proc. na kolej.

CZYTAJ TEŻ:
Krystyna Łybacka podsumowała kadencję
Do Sejmu tylko na dwie kadencje - pomysł jedynki SLD
Młodzi kontra starzy

W rzeczywistości w ostatnich latach inwestycje kolejowe nie przekroczyły nigdy wskaźnika 20 proc. Celem strategicznym powinno być, by do 2025 roku przejazd pociągiem z każdego miasta wojewódzkiego do Warszawy nie był dłuższy niż 3 godziny.

- Oczekujemy realizacji obietnicy ministra infrastruktury o oddłużeniu spółki Przewozy Regionalne - mówi Waldemar Witkowski. - Chcemy rozwijać przewozy regionalne, bo to najtańszy środek transportu, ale nie spółkę o tej samej nazwie.

Witkowski uważa, że transport kolejowy w Wielkopolsce powinien się rozwijać w oparciu o spółkę Koleje Wielkopolskie, która jest własnością samorządu wojewódzkiego lub inny podmiot powstały po podziale Przewozów Regionalnych (we współpracy z innymi samorządami wojewódzkimi).

Andrzej Aumiller uważa natomiast, że motorem rozwoju kraju powinno być budownictwo mieszkaniowe. W tym przypadku aktywną rolę powinny pełnić zarówno Skarb Państwa, który miałby przekazać samorządom tereny pod inwestycje, jak i samorządy, które powinny zawiązywać spółki na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego w celu budowania mieszkań lokatorskich i na wynajem.

W ocenie lewicy należałoby także umożliwić budowanie takich mieszkań przez spółdzielnie mieszkaniowe. Miałyby one korzystać z pomocy Banku Gospodarstwa Krajowego na podobnych zasadach jak obecnie towarzystwa budownictwa społecznego.

W przypadku budowy sieci dróg krajowych i autostrad SLD chciałby, by powstał nowy program, który miałby przyjąć zostać przyjęty przez Sejm, a nie Radę Ministrów. To miałoby gwarantować, że nie dokonywano by w nim koniunkturalnych zmian wynikających z lobbowania regionalnych polityków.

W ocenie Sojuszu na drogi państwo powinno wydawać rocznie 30 mld zł (na inwestycje) oraz 5 mld (na odtworzenie majątku). SLD jest także zwolennikiem rozwijania partnerstwa publiczno-prywatnego w przy budowie autostrad, na których spodziewany jest największy ruch.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski