Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik rowerowy: Zadbajmy dobrze o nasz pojazd

Redakcja
Zakup roweru przeważnie wiąże się z wydaniem większej sumy pieniędzy. Dlatego też, jeśli już go kupimy, warto zadbać o to, by rower nie zniszczył się zbyt szybko. A sposobów na to, by przedłużyć życie naszego dwukołowca, nie brakuje. Najważniejsze jest jednak to, by dbać o niego na co dzień.

- Przede wszystkim rower należy czyścić. Nie może być tak, że odstawiamy pobrudzony. Jeśli jest mokry, to są rzeczy, które trzeba wytrzeć jak, np. łańcuch - opowiada Piotr Rakowski, rowerzysta i miłośnik kolarstwa szosowego.

Z kolei Marcin Kawka z sekcji rowerowej Kibolskiego Klubu Sportowego (założonego przez kibiców Lecha Poznań) dodaje: - Najważniejsze, żeby łańcuch nie skrzypiał. Kolejna sprawa to dbanie o klocki hamulcowe, bo liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo. Trzeba patrzeć, czy klocki hamulcowe zużywają się równomiernie. Nie powinniśmy hamować na poślizgu, żeby koła się nie zdzierały.

Warto też zwracać uwagę, czy oba koła są odpowiednio wycentrowane oraz czy opony nie są popękane, a bieżniki zbyt mocno pozdzierane. Kolejna sprawa to zadbanie o nasze przerzutki. Rowerzyści zgodnie polecają, by korzystać ze wszystkich przełożeń, a nie tylko jednego. Ponadto dobrze jest przynajmniej raz do roku oddać rower do serwisu, by sprawdzić, co ewentualnie trzeba byłoby w nim naprawić.

- Ja oddaję rower do serwisu nawet dwa razy do roku. Zawsze przed wiosną i późną jesienią - opowiada Włodzimierz Nowak, rowerzysta.

- Z rowerem jest jak z samochodem. Jeśli o niego dbasz, to on się nie będzie psuł - kończy z kolei Marcin Kawka.

Rozmowa z Marcinem Olejniczakiem, właścicielem sklepu i serwisu rowerowego Malta Bike
Jak możemy na co dzień zadbać o swój rower?
Podstawowa kwestia to trzymanie roweru w miejscu suchym i ciepłym. To jest kluczowa sprawa, a dopiero potem należy pomyśleć o konserwacji roweru. Jeśli rower będzie stał nadworze, to nawet cotygodniowe smarowanie nie pomoże.

W takim razie balkon, jako miejsce dla roweru, odpada?
Na pewno nie balkon. Wiem, że sporo osób trzyma rowery na balkonie czy na podwórkach. Rozumiem, że nie każdy ma warunki, by trzymać go w domu, ale rower przechowywany na otwartej przestrzeni będzie niszczał. Zaczną się problemy, od najprostszych reakcji takich jak rdzewienie po fakt, że woda będzie wnikała np. w łożyska. To tworzy szereg następstw, których nie da się odkręcić. Najlepsze miejsce dla roweru jest przy... łóżku. Mogą to być też wózkarnie, suszarnie i inne miejsca, które nie są wystawione bezpośrednio na warunki atmosferyczne i będzie w nich w miarę ciepło.

Co trzeba zrobić, kiedy skończymy jeździć rowerem np. w deszczu?
Po jeździe w deszczu powinniśmy postawić go w suchym miejscu i przetrzeć szmatką. Musimy też pamiętać o tym, by przetrzeć łańcuch, bo kwestia napędu jest bardzo istotna.

Napęd jest najważniejszy w rowerze?
Tak, a jeśli jest zabrudzony i dostał się do niego piasek, to zużywa się szybciej. Po każdej jeździe, niezależnie od warunków, dobrze jest przetrzeć łańcuch suchą szmatką.

Jak często trzeba smarować łańcuch?
Wszystko zależy od warunków, w których jeździliśmy. Jeśli jeździliśmy po deszczu, to niezwłocznie po powrocie i wytarciu szmatką łańcucha, powinniśmy go też nasmarować. Z kolei jeśli jest sucho, ale nie jeździmy w piachu czy pyle, to trzeba smarować trochę na oko. Kiedy słyszymy, że zaczyna głośniej pracować i skrzypieć, to wypada przesmarować.

Na co jeszcze zwracać uwagę?
Bardzo ważne jest ciśnienie w oponach. Nie może być za niskie ani za wysokie, bo wpływa na zużycie opon i nasz komfort jazdy. Ponadto, jeśli ktoś dużo jeździ, to jeden komplet opon na sezon prawdopodobnie mu nie wystarczy. One zużywają się w rowerze najszybciej.

Jak można zadbać o inne elementy, np. przerzutki?
W przypadku przerzutek głównym problemem są linki i pancerze, które rdzewieją w środku. Najlepiej wymienić je raz nasezon, tak samo jak linki hamulcowe. Ponadto ludzie często nie wiedzą też, jak korzystać z przerzutek i jeżdżą tylko na jednym trybie, a mają np. 30 przełożeń. Trzeba zmieniać biegi, bo po to one są. Jeśli jeździmy tylko na jednej przerzutce, to zużywamy tylko ten jeden tryb. Na końcu tylko on jest zniszczony, a trzeba wymienić wszystko.

Jakie jeszcze elementy są narażone na zniszczenie?
Jeśli mamy widelec amortyzowany, to trzeba zadbać o górne golenie, czyli te, które chowają się w dolne. Jeśli w górnych goleniach będzie brud, to one będą się wycierać, przestaną się chować w dolne i w końcu poszczególne części „umrą”.

Jak często powinniśmy zanosić rower do serwisu?
Podstawowy przegląd trzeba wykonać minimum raz w sezonie. Dobrze go zrobić po zakończonym sezonie lub zaraz przed nowym, czyli na jesień lub wiosnę. Jeśli nie jeździmy zimą, to zróbmy go jesienią, zostawmy rower na zimę w ciepłym miejscu i na wiosnę będzie gotowy do jazdy. Przegląd powinien wykryć wszystkie wady, a po nim rower na pewno będzie sprawny do jazdy.

Czy warto mieć błotniki?
To zależy od naszych upodobań. Jednak błotniki chronią rower przed błotem czy nawet kamieniami, które uderzają w ramę, a także nasze plecy i ubrania np. przed zmoczeniem.

Jakie narzędzia powinien mieć w domu przeciętny rowerzysta?
Przeciętny rowerzysta powinien mieć łyżki do opon, smar do łańcucha, jakieś szmatki i powinien zaznajomić się z tym, jak zmienić dętkę, bo nie jest to trudne. Trzeba też pamiętać, by nigdy w życiu nie myć roweru myjką ciśnieniową, bo tylko wtłaczamy brud do środka do łożysk. Wielu ludzi o tym nie wie, a to bardzo istotne. Widziałem już wiele piast „zajechanych” po myciu myjką ciśnieniową. Z wierzchu się ładnie świeci, ale w środku jest niezły brud.

Info z Polski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski