Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Potężny huk w Wielkopolsce. Dwa wybuchy słyszeli m.in. mieszkańcy Poznania, Stęszewa, Opalenicy, Nowego Tomyśla. Wiemy, co się stało

Nicole Młodziejewska
Nicole Młodziejewska
Na forach internetowych można przeczytać domniemania, że huk spowodowany był przelotem samolotu F-16.
Na forach internetowych można przeczytać domniemania, że huk spowodowany był przelotem samolotu F-16. Paweł F. Matysiak
10 sierpnia tuż po godz. 13 na Twitterze i poznańskich forach internetowych można było przeczytać informacje o dwóch wybuchach. Odgłosy te było słychać w kilku miejscowościach. Poinformowali nas o nich m.in. mieszkańcy Stęszewa. Co się stało w poniedziałek w Wielkopolsce? Sprawdziliśmy!

"Potężny huk", "Dwa wybuchy w Stęszewie", "Aż okna zadrżały" - to tylko niektóre z komentarzy, jakie po godzinie 13 pojawiły się na poznańskich forach internetowych i mediach społecznościowych. Mieszkańcy zastanawiają się, co mogło rozbrzmiewać na taką skalę, że było słyszalne m. in. w Stęszewie, Opalenicy i Poznaniu.

Zarówno straż pożarna jak i policja nie słyszeli o żadnym wybuchu, ani w żadnej tego typu akcji nie brali udziału.

Jak jednak można przeczytać na jednej z grup na Facebooku, pojawiła się teoria, że zasłyszany huk spowodowany był przekroczeniem bariery dźwiękowej przez samoloty F-16.

- Nie otrzymałem żadnej informacji na ten temat - mówi Błażej Patryn, rzecznik Ławicy. Zaznacza jednak, że takie odgłosy są możliwe przy samolotach F-16.

- To bardzo rzadkie zjawisko. Zdarzało się czasami, że F-16 oddawały taki huk, ale manewry związane z przekraczaniem bazy dźwiękowej rzadko są u nas wykonywane

- mówi Patryn.

Z kolei rzecznik 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach potwierdza, że chodziło o przekroczenie bariery dźwiękowej.

- Ten huk, to dźwięk przekroczenia bariery dźwiękowej. Ale nie mam żadnych szczegółowych informacji w tej kwestii - mówi kpt. Krzysztof Nanuś.

Jak jednak się dowiedzieliśmy, lotnisko na Krzesinach od miesiąca jest wyłączone. Dlatego też samoloty F-16 nie mogły z niego wylecieć. Jak przypuszczają przedstawiciele 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, samoloty F-16 mogły wylecieć z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku (woj. łódzkie).

Po południu niemiecki portal oderwelle.de poinformował, że również w Niemczech słyszalne były dwa "wybuchy". Według Bundeswehry we wschodniej przestrzeni powietrznej Niemiec miała miejsce „operacja alarmowa”. Samolot pasażerski przedostał się do Niemiec z Polski bez kontaktu radiowego. Do jego przechwycenia poderwano dwa eurofightery z bazy lotniczej NATO Wittmund, samolot został przechwycony daleko od Frankfurtu nad Odrą. Według niemieckich sił powietrznych to polska maszyna wojskowa, która również eskortowała samolot pasażerski, wyzwoliła naddźwiękowe fale ciśnienia podczas pościgu.

To nie pierwszy taki przypadek w Polsce. Czytaj więcej: Głośny huk w regionie. Reakcje mieszkańców Grudziądza i Świecia

Jak powstaje grom dźwiękowy?

Wytłumaczenie tego zjawiska nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać. Jak tłumaczą autorzy defincji na Wikipedii: "Grom dźwiękowy – efekt akustyczny towarzyszący rozchodzeniu się fali uderzeniowej, występujący także po jej rozprężeniu się. Wytwarzany przez obiekt poruszający się z prędkością naddźwiękową, wybuch lub piorun. Do obserwatora dociera kolejno przednia i tylna fala uderzeniowa, dlatego słyszy on w takim przypadku charakterystyczny podwojony „bang”.

Warunkiem koniecznym powstawania skośnych fal uderzeniowych, rozchodzących się na dużą odległość (wiele kilometrów) od lecącego obiektu, jest jego naddźwiękowa prędkość. Rozpowszechnione mniemanie, że grom dźwiękowy powstaje przy przekraczaniu prędkości dźwięku, a jego źródłem jest „pokonywana bariera dźwięku”, jest całkowicie mylne. Wprawdzie już przy prędkościach mniejszych od prędkości dźwięku, ale po przekroczeniu krytycznej liczby Macha, pojawiają się w bezpośrednim otoczeniu obiektu fale uderzeniowe i obiekt (samolot) wchodzi w zakres prędkości, o którym mówi się potocznie „bariera dźwięku”, ale fale te są słabe i nie rozchodzą się na większe odległości.

Natomiast fale uderzeniowe w niewielkiej odległości od dużego obiektu lecącego z prędkością naddźwiękową niosą ze sobą tak znaczny skok ciśnienia (rzędu setek hPa), że ich działanie może być niszczące. "

od 16 lat

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski