Poznań: Autostradowa obwodnica Poznania już przejezdna. Zakończono ją o pół roku szybciej! Otwarcie ma nastąpić już 19 lub 20 grudnia

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
To już historia - zakończyła się rozbudowa autostradowej obwodnicy Poznania o trzecie pasy. Łukasz Gdak
Autostradowa obwodnica Poznania jest już przejezdna na trzech pasach – trwają ostatnie prace wykończeniowe. Za tydzień nastąpi jej uroczyste otwarcie, ale drogowcy już się cieszą: pracując w nietypowych warunkach – bo wciąż pod ruchem, w bezpośrednim sąsiedztwie 65 tysięcy samochodów przejeżdżających każdego dnia, przez cały tydzień na okrągło, przyspieszyli zakończenie budowy. Tym samym o pół roku wcześniej niż zakładano kończą się utrudnienia i tyleż wcześniej obwodnica będzie oddana kierowcom.

W końcu lutego tego roku Autostrada Wielkopolska S.A. informowała: „już za 9 miesięcy mieszkańcy stolicy Wielkopolski oraz wszyscy kierowcy korzystający z autostrady A2 pojadą nowoczesną, trzypasmową obwodnicą Poznania. Pierwsze prace związane z rozbudową ruszą 1 marca, a cała inwestycja zostanie ukończona do połowy 2020 roku”.

Zadanie było ambitne – na szesnastokilometrowym odcinku obwodnicy trzeba wybudować trzecie pasy w obu kierunkach, do tego wymienić nawierzchnie, bariery ochronne, oświetlenie, oznakowanie… - czyli w praktyce rozbudować i zmodernizować cały odcinek obwodnicy. Założono przy tym, że prace będą odbywały się przez cały tydzień na okrągło, przez co najmniej 12 godzin dziennie. Rozpoczęto je od wyznaczenia pasów włączania się do ruchu i przewiązek – dróg zmieniających pasy ruchu na węzłach Poznań Komorniki i Poznań Luboń. I w połowie marca ruszyły zasadnicze prace…

Sprawdź też: Poznań: Wyburzają domy na trasie tramwaju na Naramowice. Zobacz zdjęcia i wideo

Budowa była organizowana w ten sposób, by nie hamować ruchu: nie tylko nie zamykano na jej czas obwodnicy (prace w takiej skali pod ruchem były prowadzone po raz pierwszy w Polsce), ale też kierowcy mieli zapewnione nadal po dwa pasy w każdą stronę. W tym czasie dobudowywano trzeci pas, wymieniano całą infrastrukturę drogową i na pasie rozdziału i na poboczach stawiano nowe bariery ochronne – w sumie 85 kilometrów barier!

Sprawdź też:

Ekrany akustyczne, których zadaniem jest tłumienie hałasu, także zostały wymienione i rozbudowane ponad dwukrotnie: z ponad 11 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni do ponad 28 tys. metrów kwadratowych. Wreszcie wymieniono wszystkie lampy – na nowe, LED-owe, stawiając ich na obwodnicy półtora tysiąca sztuk. I to nie koniec – trzeba jeszcze na konto Autostrady doliczyć wzmocnienie wałów ziemnych, instalację systemu sterowania ruchem, systemu informacyjnego z tablicami zmiennej treści dla kierowców, ostrzegającego o utrudnieniach i warunkach jazdy, czy systemu monitoringu, na który składają się m.in. kamery wykrywające zdarzenia drogowe.

Czytaj też: Autostrada Wielkopolska rozdaje kawę. To rekompensata za utrudnienia w ruchu w związku z budową obwodnicy

- Pracujemy jeszcze nad instalacją ostatnich barier ochronnych, oznakowaniem pionowym, prowadzone są też prace porządkowe, w tym czyszczenie nowo wykonanych pasów - mówi Michał Pabich, Menadżer Projektu Autostrada Wielkopolska S.A - Równocześnie odbywają się także przeglądy techniczne obiektów, a na najbliższy czwartek zaplanowany jest audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przed udostępnieniem drogi do ruchu. Jest to czynność wymagana prawem, której celem jest weryfikacja w terenie zaprojektowanych rozwiązań z dziedziny oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonanie ostatnich prac oraz przeprowadzenie kontroli ze skutkiem pozytywnym warunkuje termin udostępnienia kierowcom długo wyczekiwanej trzypasmowej autostradowej obwodnicy Poznania.

W pierwszym półroczu przyszłego roku będą kontynuowane prace, które nie mają wpływu na ruch na ciągu głównym autostrady, w tym budowa pozostałych ekranów akustycznych.

Co ciekawe, rozbudowie pasów towarzyszyły niecodzienne akcje adresowane do kierowców – zbierano karmę dla schroniska dla zwierząt w Poznaniu (zebrano jej pół tony!), ułożono Autostradową Listę Przebojów, czy zapraszano na darmową kawę – Autostrada rozdawała na bramkach Gołuskach i Nagradowicach vouchery na kawę, by poprawić humor kierowcom obawiającym się utrudnień w związku z rozbudową.

ZOBACZ TEŻ:

Znamy datę otwarcia całej S5 w Wielkopolsce! Ostatnie fragme...

Sprawdź też:

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Ja

W.koncu ile można się pierd.... Zrobieniem 3 pasa ja pierdziele

G
Gość
11 grudnia, 5:15, xymox:

Ja wiem, że odcinek dosyć krótki ale.....

Co podmiot prywatny - to prywatny. Bez jakiś zejść z placów budów podwykonawców, bez ślimaczenia się robót i bezmyślnych pomysłów w obszarze orientacji ruchu. Po prostu, tak jak robią to drogowcy pod Berlinem czy Hannoverem : szybko, sprawnie w z myślą o kierowcach, w miarę bezboleśnie. Można?

Niemieckie remonty sprawnie i przyjazne kierowcom? Chyba po innych Niemcach jeździmy. Zwężka kilka km na 3 lata gdzie nic nie robią albo z 3 pasów do 1 bo się zachciało pasy malować. To jest to Niby przyjazne kierowcom?

P
Poznaniak

Drogi powinni projektować wizjonerzy a nie księgowi. Trzypasmowa autostrada powinna być od samego początku. Jeśli uznamy, że trendy rozwoju ruchu drogowego są stałe i znane od bardzo dawna, rozbudowę autostrady trzeba nazwać poprawką bubla jakim była nieprzemyślana budowa lata temu. Już wtedy było wiadomo, ze po zakończeniu "dużej ramy" 2pasmówka będzie ciasna. A zatem- kto zapłaci za błąd przeszłości?

Kiedy pozycjonuję strony WWW swoich poznańskich partnerów- wyznaczam cele krótkie i odległe, różne i zawsze ambitne. Muszą takie być, bo każdy umie liczyć swoje pieniądze. Pieniędzy na drogi nie liczy chyba nikt kto zdałby maturę z matematyki. Zapraszam na swoją stronę o pozycjonowaniu po poznańsku i w Poznaniu i trochę o Poznaniu. Https://positioning.site to szeroka i prosta droga do sukcesu, i nie trzeba poprawiać niczego po kilku latach

G
Gość
11 grudnia, 8:35, żuk:

Ten 3 pas powinien zaczynać się już za bramkami w Gołuskach, a kończyć dopiero na bramkach w Nagradowicach i na odwrót. Wtedy byłby komplet, a przynajmniej do węzła Poznań-Wschód.

Racja

f
ff.1

"Uroczyste otwarcie"... naprawdę trzeba w ten sposób? Nie da się po prostu zakończyć robót i już?

ż
żuk

Ten 3 pas powinien zaczynać się już za bramkami w Gołuskach, a kończyć dopiero na bramkach w Nagradowicach i na odwrót. Wtedy byłby komplet, a przynajmniej do węzła Poznań-Wschód.

j
ja

i z czego taka duma? wystarczyło pomyśleć podczas budowy tak jak zrobili to np. we Wrocławiu

x
xymox

Ja wiem, że odcinek dosyć krótki ale.....

Co podmiot prywatny - to prywatny. Bez jakiś zejść z placów budów podwykonawców, bez ślimaczenia się robót i bezmyślnych pomysłów w obszarze orientacji ruchu. Po prostu, tak jak robią to drogowcy pod Berlinem czy Hannoverem : szybko, sprawnie w z myślą o kierowcach, w miarę bezboleśnie. Można?

G
Gość

Proponuję już myśleć o... 4-tym pasie. A najlepiej o obwodnicy północnej!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3