Poznań: Będą planować kolejne linie tramwajowe w Poznaniu i...

    Poznań: Będą planować kolejne linie tramwajowe w Poznaniu i okolicach

    Marcin Idczak

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    W każdym tramwaju mieści się do 150 osób. W nowych będzie  nawet 360 miejsc

    W każdym tramwaju mieści się do 150 osób. W nowych będzie nawet 360 miejsc ©Lukasz Gdak

    Gdzie w Poznaniu mogą powstać nowe linie tramwajowe?
    W każdym tramwaju mieści się do 150 osób. W nowych będzie  nawet 360 miejsc

    W każdym tramwaju mieści się do 150 osób. W nowych będzie nawet 360 miejsc ©Lukasz Gdak

    Do czterech osób w samochodzie, około 70 w autobusie i 150 w tramwaju - tak by wygodnie jechać - tyle mogą pomieścić pojazdy poruszające się po Poznaniu. Oczywiście może być większy ścisk i odpowiednio pięć, 100 i 22o osób.

    Władze miasta postanowiły postawić na transport zbiorowy. Ma być o bardziej efektywny i szybszy niż samochodowy. Przykładem są Naramowice, gdzie mieszkańcy od lat domagają się wybudowania trasy tramwajowej. Dlatego w tym tygodniu Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i jego zastępca Maciej Wudarski zapowiedzieli, że za dwa lata ma ruszyć budowa nowej linii na północ miasta.

    - Nowe trasy, które mają lub powinny powstać w Poznaniu można podzielić na dwie kategorie - mówi dr Jeremi Rychlewski, specjalista od transportu z Politechniki Poznańskiej. Pierwsza to te linie, które na pewno będą mocno obłożone. Drugie zapewniające dojazd z nowych osiedli, które mają być alternatywą dla samochodów i sposobem ma szybszy dojazd do centrum, pracy, szkoły. - W przypadku tych pierwszych można wymienić linię przez ulicę Ratajczaka, Solną lub planową na ul. Falistą - wymienia Jeremi Rychlewski.
    1 3 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (19)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    brak kompletnej koncepcji rozwoju miasta

    byly poznaniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Włodarze miasta nie mają dalekosiężnej koncepcji w jakim kierunku ma rozwijać się miasto Poznań . Co nowa władza to inna koncepcja. . Od lat tylko ględzą o tym a efektów brak. Samochody muszą mieć...rozwiń całość

    Włodarze miasta nie mają dalekosiężnej koncepcji w jakim kierunku ma rozwijać się miasto Poznań . Co nowa władza to inna koncepcja. . Od lat tylko ględzą o tym a efektów brak. Samochody muszą mieć możliwość dojazdu do Centrum. Rowerowa koncepcja Pana Prezydenta Jaśkowiaka wypierająca samochody z Centrum Poznania nic nie da bo jeszcze bardziej przyczyni się do zamierania usług i handlu w tym miejscu. Trzeba niestety zrobić rewolucję i puścić samochody w Centrum częściowo w wykopach i tunelach tak jak to jest w Wiedniu czy Monachium a tramwaje pozostawić na powierzchni . Idealnie nadaje się do tego Aleja Niepodległości która powinna biec częściowo w głębokim wykopie i w tunelu od Królowej Jadwigi dalej pod Cytadelą aż do ul. Murawa . Docelowo trzeba by przedłużyć tą trasę aż do Dolnej Wildy tak aby można dojechać z Centrum do A2 z jednej strony a z drugiej strony do dawnej trasy W-wa - Berlin (92) . Taka trasa pozwoliłaby na dojazd dużych samochodów z towarem aż do Centrum Poznania i po rozładunku bezkolizyjnie opuścić Centrum. Wzdłuż trasy byłyby wtedy sklepy i usługi tak niezbędne dziś w tym mieście . Wyprowadzenie usług i handlu z centrum na obrzeża miasta to podrożenie kosztów rozbudowy komunikacji. Trend budowy Galerii Handlowych z dala od Centrum raz na zawsze powinno się przerwać. To jest wygodne bo wynika z braku kasy miasta na inwestycje. To jest jednak krótkowzroczne patrzenie. Centrum wtedy rosłoby w górę tak jak to powinno się dziać w tak dużym mieście. Inwestorzy z pewnością by się znaleźli i kupili by bardzo drogi grunt pod budowę wieżowca z usługami i sklepami gdyby mieli bezkolizyjną drogę dostawy towarów do Centrum. Ceny gruntów w Centrum osiągnęłyby ogromną wartość . Wszystkie dziś niezabudowane skrawki gruntu w Centrum poszłyby na pniu . Dlaczego nikt z włodarzy nie myśli takimi kategoriami ? W Centrum mamy wszystkie media a koszt doprowadzenia mediów i komunikacji tramwajowej aż do granic Poznania aby tam stawiać kolejne blaszaki galeriane jest nieporównanie większy niż rozbudowa infrastruktury w Centrum. Czy nikt nie robi rachunku ekonomicznego kolejnych tras tramwajowych na obrzeża miasta ? Kto tym miastem rządzi . Nieuki ? Wolę myśleć ,że to nieuki niż ,że to łapówkarze siedzą w tym urzędzie . Przez takie właśnie działania wszystkich dotychczasowych władz musiałem się wyprowadzić z Centrum bo po zakupy musiałem jeździć na obrzeża miasta i do tego w strasznych korkach . Teraz mam blisko do miasteczka handlowego w Komornikach ale czy tak powinno być ,że Centrum Poznania staje się wsią a Komorniki miastem ? Zacznijcie w Magistracie wreszcie właściwie używać mózgu !!!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zamiast tramwaje potrzebna jest OLK - obwodowa linia kolejowa

    zdrowy rozsądek + ekonomia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Inwestycja w tramwaj na obrzeżach Poznania jest z góry skazana na porażkę . To zaprzeczenie zdrowego rozsądku ale też ekonomii. Poznań jest jednym z nielicznych miast w Polsce gdzie kolej objeżdża...rozwiń całość

    Inwestycja w tramwaj na obrzeżach Poznania jest z góry skazana na porażkę . To zaprzeczenie zdrowego rozsądku ale też ekonomii. Poznań jest jednym z nielicznych miast w Polsce gdzie kolej objeżdża miasto na jego obrzeżach i to na około . Brakuje tylko trasa kolejowa do lotniska ale i to można zrobić budując tory kolejowe po tzw. III Ramie Poznania . Cóż to za trasa komunikacyjna zwana Ramą , która będzie kolizyjna gdyż na jej trasie powinno być wiele mostów a na to nas nie stać. Dojazd do lotniska Ławica koleją jednak powinien być priorytetem dla miasta targów międzynarodowych. Pieniądze trzeba inwestować w tych miejscach w infrastrukturę gdzie jest możliwość ich odzyskania z nawiązką. A Targi powinny być tym motorem napędowym całego miasta. Tylko nie jakieś targi dla wędkarzy chociaż nic przeciwko nim nie mam. Targi w Poznaniu aby im przywrócić dawny blask kiedy były tym oknem na świat to należy zacząć od dużej imprezy targowej jak np. Wystawa polskiej myśli technicznej. Jest bardzo zdolna młodzież , która zdobywa w świecie wiele laurów ale nie umiemy to zagospodarować tylko szybko się tej myśli pozbywamy. Takie Targi w Poznaniu powinny się przerodzić w taką Dolinę Krzemową. Bycie wyróżnionym na takiej imprezie byłoby niesamowitą nobilitacją i dawało power tym młodym ludziom. Postawić na ten rozwój i to powinno nam napędzić wielu inwestorów. We Wrocławiu mogą to robić to dlaczego w Poznaniu tym od dawien dawna gospodarnym tego nie robimy Panie Prezydencie Jaśkowiak ? Wracając do tras tramwajowych. Trasa na Naramowice może i jest potrzebna tak jak w innych miejscach Poznania trzeba jednak to robić w zgodzie z rachunkiem ekonomicznym. Tramwaj ma docierać w te miejsca gdzie jest duże zaludnienie bo ma docierać od drzwi do drzwi. To nie jest szybki transport tylko bezpośredni. Szybki transport wymaga dużych nakładów tak jak PST. Włodarze miasta powinni iść tym tropem i wyznaczyć w planach rozwojowych miasta budowę tramwaju wzdłuż Warty. Te tereny są jeszcze niezagospodarowane i po tzw . bulwarach mielibyśmy bezkolizyjny transport łączący skrajne dzielnice Poznania na osi północ - południe. Docelowo zrobić jedną linię poprzeczną łączącą dwie linie PST . Dlaczego jednak tramwaj musi jechać na długich trasach? W Budapeszcie tramwaje jeżdżą wahadłowo od jednej trasy przecinającej miasto do drugiej wzdłuż Dunaju i to jest bardzo sprawna komunikacja. Pasażerowie się przesiadają w punktach docelowych na linię biegnącą w poprzek miasta. Wszystkie działania w dziedzinie komunikacji powinny iść w kierunku zmniejszenia do minimum skrzyżowań na jednym poziomie . To jednak pewnie nieprędko się stanie dlatego należy robić to etapami. TARGI jednak to priorytet aby zarabiać pieniądze. Masz pieniądze - Masz pomysły !!! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie dla Ratajczaka

    Poznaniok (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

    Ratajczaka to scence fiction z przewagą fiction, zabawka dla miłośników malowania kresek na mapie, znacznie ważniejsze są Naramowice, Kopernika i Falista. Patrząc na napełnienia 10 na...rozwiń całość

    Ratajczaka to scence fiction z przewagą fiction, zabawka dla miłośników malowania kresek na mapie, znacznie ważniejsze są Naramowice, Kopernika i Falista. Patrząc na napełnienia 10 na Wierzbięcicach i 2 i 9 na Górnej Wildzie widać, że ilości kursów są w sam raz. Zabranie 2 lub 9 z Górnej Wildy i wepchnięcie jej na Wierzbięcice to pomyłka bo obie te linie są mocno używane do przesiadek na Półwiejskiej na tym samym peronie, bez konieczności biegania po skrzyżowaniach i peronach co by miało miejsce gdyby puścić którąś z tych linii na wprost z Wierzbięcic w Ratajczaka. O tym, że nie ma możliwości wyprowadzenia łuku z Ratajczaka w 27 Grudnia bez wyburzenia narożnych kamienic z jednej albo drugiej strony eksperci nie wiedzą ?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj na ul.Ratajczaka

    marco (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    Po co na ta wąskiej ulicy dodatkowo wprowadzać tramwaj i stwarzać dodatkowy hałas dla mieszkańców. Stworzy się to samo co kiedyś było na ul. Półwiejskiej.
    po prostu poprowadzić linię z Al....rozwiń całość

    Po co na ta wąskiej ulicy dodatkowo wprowadzać tramwaj i stwarzać dodatkowy hałas dla mieszkańców. Stworzy się to samo co kiedyś było na ul. Półwiejskiej.
    po prostu poprowadzić linię z Al. Marcinkowskiego przez Plac Wolności , Gwarna , św. Marcin i Towarową w kier. Wierzbięcice. Jedyny koszt to wstawienie rozjazdu w lewo na ul. św. Marcin. Trochę pomyślunku.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wszystko fajnie

    Bez zawodu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Po pierwsze, to oprócz Falistej, wszystkie te trasy są już od dawna planowane w magistracie. Z efektem oczywistym, czyli żadnym. Dopóki zajmują się tym urzędasy to można mieć pewność, że jeszcze...rozwiń całość

    Po pierwsze, to oprócz Falistej, wszystkie te trasy są już od dawna planowane w magistracie. Z efektem oczywistym, czyli żadnym. Dopóki zajmują się tym urzędasy to można mieć pewność, że jeszcze sporo wody w Warcie upłynie, zanim zobaczymy konkrety.

    Po drugie, najważniejsze: te inwestycje będzie prowadzić PIM. Czyli wszystko jasne: dwa/trzy razy drożej, nić potrzeba, sześć/siedem razy dłużej, niż wynikałoby to ze zdrowego rozsądku. Plus oczywiście standard w PIM, czyli "prowizje" dla kierowników projektu (pozdrawiam przy tej okazji pana GM oraz cały dział zamówień PIM - szczególnie w związku z tunelem na Franowo).zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    błędy

    taka jedna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

    przed zamieszczeniem artykułu dobrze było by sprawdzić tekst żeby ustrzec się tylu błędów i zjadania liter

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Literówka

    Maciej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Lubonia*

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozbudowa linii tramwajowych nic nie da...

    lghkgkhgkh (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

    dopóki nie obejmą one SĄSIEDNICH GMIN! Spory tłok w mieście robią mieszkańcy powiatu poznańskiego, a także Poznaniacy, którzy jeżdżą na teren powiatu do pracy. Wciąż niestety wygodniej jest...rozwiń całość

    dopóki nie obejmą one SĄSIEDNICH GMIN! Spory tłok w mieście robią mieszkańcy powiatu poznańskiego, a także Poznaniacy, którzy jeżdżą na teren powiatu do pracy. Wciąż niestety wygodniej jest pojechać własnym samochodem niż komunikacją z kilkunastoma przesiadkami i to jeszcze pojazdami należącymi do kilku przewoźników!
    Poznań się zakorkuje, dopóki nie zacznie się traktować (przynajmniej komunikacyjnie), całej aglomeracji jako jeden zintegrowany organizm miejski...zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kolej aglomeracyjna

    olo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

    tutaj bardziej jest potrzeba kolej aglomeracyjna niż tramwaje do gmin sąsiednich.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Naramowice i Główna

    Taki tam (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 4

    Tramwaj na Naramowice to świetny pomysł. Warto pomyśleć o przedłużeniu tramwaju z Zawad do Dworca Wschodniego, najlepiej ulicą Główną

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    logika jj

    motorniczy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 12

    trasa na naramowice jak wynika z artykułu, i co jest od lat prognozowane będzie trasą o co najwyżej średnim napełnieniu, ale jj zamierza wysłać tam dłuższe tramwaje.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY