Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Będą planować kolejne linie tramwajowe w Poznaniu i okolicach

Marcin Idczak
W każdym tramwaju mieści się do 150 osób. W nowych będzie  nawet 360 miejsc
W każdym tramwaju mieści się do 150 osób. W nowych będzie nawet 360 miejsc Lukasz Gdak
Gdzie w Poznaniu mogą powstać nowe linie tramwajowe?

Do czterech osób w samochodzie, około 70 w autobusie i 150 w tramwaju - tak by wygodnie jechać - tyle mogą pomieścić pojazdy poruszające się po Poznaniu. Oczywiście może być większy ścisk i odpowiednio pięć, 100 i 22o osób.

Władze miasta postanowiły postawić na transport zbiorowy. Ma być o bardziej efektywny i szybszy niż samochodowy. Przykładem są Naramowice, gdzie mieszkańcy od lat domagają się wybudowania trasy tramwajowej. Dlatego w tym tygodniu Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i jego zastępca Maciej Wudarski zapowiedzieli, że za dwa lata ma ruszyć budowa nowej linii na północ miasta.

- Nowe trasy, które mają lub powinny powstać w Poznaniu można podzielić na dwie kategorie - mówi dr Jeremi Rychlewski, specjalista od transportu z Politechniki Poznańskiej. Pierwsza to te linie, które na pewno będą mocno obłożone. Drugie zapewniające dojazd z nowych osiedli, które mają być alternatywą dla samochodów i sposobem ma szybszy dojazd do centrum, pracy, szkoły. - W przypadku tych pierwszych można wymienić linię przez ulicę Ratajczaka, Solną lub planową na ul. Falistą - wymienia Jeremi Rychlewski.
Dzięki tej pierwszej znacznie skróci się czas przejazdu z Wildy do ścisłego Śródmieścia. Nie trzeba będzie jeździć naokoło przez ul. Strzelecką. Z pewnością spowoduje to, że jeszcze więcej osób będzie chciało korzystać z tramwajów. Mniej realne jest powstanie w najbliższych latach trasy przez ul. Solną. Natomiast przed rokiem Maciej Wudarski ogłosił, że miasto na pewno stworzy połączenie na ul. Falistą. - Dzięki temu będzie można skrócić trasy niektórych linii jadących przez Rataje, co nie zmieni komfortu dla jadących, a przyniesie oszczędności dla miasta - wyjaśnił zastępca prezydenta Poznania. Dodatkowo w tym rejonie są tereny, które zaplanowano przeznaczyć pod budowę nowych osiedli. Dzięki temu w przyszłości nie powinny być takich problemów jak Naramowicach. Wybudowano mieszkań dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Jednak nic nie zrobiono w kwestii komunikacji, bo można było w miarę sprawnie wyjechać z terenu osiedli.

Północ miasta należy do drugiej grupy połączeń. Podobne zapisane w studium rozwoju miasta na Szczepankowo. - Do jeszcze nieistniejących osiedli - mówi specjalista z politechniki.

Według niego to, gdzie powinny zostać doprowadzone tory tramwajowe pokazuje ilość linii autobusowych. - Im więcej skierowanych jest w dany rejon Poznania tym większa potrzeba stworzenia nowych tras - zaznacza.

Jedno z pierwszych miejsc zajmuje w tej klasyfikacji jest osiedle Kopernika. Linie planowana od lat, ale wciąż nie ma na nią pieniędzy. Ma przebiegać od ul. Arciszewskiego, Ściegiennego i w okolicach ul. Pogodnej.

Nie wykluczone jest stworzenie połączenia w rejon ul. Bukowskiej i al. Polskiej. Jednak tory mają biec przez Bułgarską lub od strony Dąbrowskiego.
- Po takich połączeniach można pomyśleć również o podmiejskich - wyjaśnia Jeremi Rychlewski. Najbardziej prawdopodobne jest stworzenie przedłużenia torów na ul. Grunwaldzkiej, do granic miasta i dalej przez Plewiska. - Szacunkowy koszt to 150 milionów złotych - mówi poseł Bartłomiej Wróblewski, propagator pomysłu.

Zaznacza, ze pieniądze na ten cel będzie można uzyskać w 2018 roku, gdy to będą rozdzielane dofinansowania z Unii Europejskiej. Nie wykluczone jest stworzenie połączenie przez Dębinę do Lubiona.

W związku z planami rozwoju tras tramwajowych miasto zamierz inwestować również w tabor. - MPK zakupi dłuższe 45 metrowe tramwaje, które będą mogły obsługiwać dłuższe linie, takie jak Naramowice - zapowiada J. Jaśkowiak. W każdym z pojazdów będzie mogło jednorazowo jechać do 360 osób.

Trzeba pamiętać, że komunikacja tramwajowa jest opłacalna jeśli pojazdy nie muszą zbyt często zatrzymywać się na światłach. Przystanki poza centrum, tam gdzie wsiada mniej osób, powinny być bardziej oddalone od siebie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Poznań: Będą planować kolejne linie tramwajowe w Poznaniu i okolicach - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski