Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Będą zmiany na Garbarach. Miasto zapowiada wydłużenie buspasa na ulicy Garbary. Powstanie także trzeci pas na Jana Pawła II

Igor Chudziński
Planowane wydłużenie buspasa na ul. Garbary ma poprawić płynność podróży transportem publicznym.
Planowane wydłużenie buspasa na ul. Garbary ma poprawić płynność podróży transportem publicznym. Robert Woźniak
Do wakacji zostanie wydłużony buspas na ulicy Garbary, a na ulicy Jana Pawła II powstanie trzeci pas. Tak miasto chce walczyć z ogromnymi opóźnieniami autobusów komunikacji miejskiej. Dodatkowo ul. Garbary zyska nową nawierzchnię i zieleń. Planowane są również nowe buspasy w innych częścach miasta.

- Ulica Garbary obok Roosevelta jest jedną z kluczowych osi komunikacyjnych na linii północ - południe przez centrum miasta - mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM Poznań.

Po ul. Garbary poruszają się cztery linie autobusowe (174,176,190 i 603). W dni powszednie wykonują one 233 kursy i przewożą około 15 tys. pasażerów. Trasę na odcinku Małe Garbary - AWF linie te powinny pokonywać w 5 minut.

Tak jednak nie jest. Opóźnienia sięgają od 2 do 5 minut, zdarzają się ekstremalne sytuacje, gdy autobus stoi na Garbarach nawet 10 minut.

Zobacz też: Zmiany w organizacji ruchu na moście Lecha

Planowane wydłużenie buspasa na Garbarach ma poprawić płynność podróży transportem publicznym. Obecnie na ul. Garbary można korzystać z buspasa zaczynającego się za ul. Długą i dochodzącego do skrzyżowania z ul. Krakowską. Kolejny odcinek buspasa wraz ze śluzami będzie się rozpoczynać w rejonie przystanku Małe Garbary za skrzyżowaniem ulic Małe Garbary - Estkowskiego.

Wraz z dotychczasowym odcinkiem łączna długość buspasa wyniesie niemal 1100 metrów.

Przed wprowadzeniem nowej organizacji ruchu drogowcy zapowiadają również naprawę stanu nawierzchni ul. Garbary na odcinku gdzie pojawi się buspas.

Od ul. Wielkiej do placu Bernardyńskiego pojawi się zieleń w donicach oraz ławki. Ma to przypominać rozwiązania znane już z ul. Ratajczaka i aktualnie realizowane na ul. Paderewskiego.

Zobacz też: Nie będzie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla uczniów

To nie koniec zmian. Na ul. Grobla wyznaczone będą równoległe miejsca postojowe po obu stronach ulicy. Na skrzyżowaniu ul. Wodnej i placu Kolegiackiego nastąpi zwężenie geometrii skrzyżowania. Wyznaczone zostaną miejsca dla niepełnosprawnych oraz koperty dla dostaw towaru.

Dla samochodów przeznaczony będzie pas jezdni o szerokości 3 metrów. Nastąpi ograniczenie prędkości do 30 km/h na całej długości, a przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną tzw. poduszki berlińskie. Na skrzyżowaniu z ulicą Wodną i Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.

Jeśli warunki pogodowe będą sprzyjać pierwsze prace rozpoczną się w lutym lub w marcu. Buspas ma zostać uruchomiony przed wakacjami.

Buspas na Garbarach: kto może korzystać z buspasu?

Do ruchu po buspasie oprócz autobusów komunikacji miejskiej dopuszczone będą: taksówki, pojazdy służb miejskich i elektryczne, rowery, motocykle i motorowery.

Zmiany na Garbarach: trzeci pas na ulicy Jana Pawła II

Na równoległej do ul. Garbary ul. Jana Pawła II ma powstać dodatkowy, trzeci pas od ronda Śródka w kierunku ul. Baraniaka. Zostanie on wytyczony od dworca autobusowego do wysokości budynku Centrum Superkomputerowo - Sieciowego.

Rozwiązanie to ma stworzyć kierowcom alternatywę dla przejazdu przez ul. Garbary.

Rozpoczęcie prac na ul. Jana Pawła II planowane jest na początek marca. Do Wielkanocy obędzie się bez utrudnień. Wszystkie roboty mają zakończyć się w kwietniu.

Drogowcy zapowiadają również nowe rozwiązania dla pasażerów komunikacji miejskiej w tych dzielnicach Poznania, w których ze względu na roboty budowlane występują poważne utrudnienia w ruchu. Mowa tu przede wszystkim o utrudnieniach związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice, a także przebudową ronda Rataje. Szczegóły na temat planowanych zmian wkrótce.

Jesienią Miasto ma przedstawić także szczegółowe informację o kolejnych buspasach.

Zobacz też:

Mandat za jazdę bez biletu autobusem lub tramwajem to spory cios dla portfela. W Poznaniu systematycznie przybywa osób, które piszą reklamację, licząc, że ZTM anuluje karę i w połowie to się udaje - kara zostaje anulowana w całości lub częściowo. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach jest to możliwe. Zobacz ----->

MPK Poznań: Mandat za jazdę bez biletu - co zrobić, żeby zos...

Ciebie też to doprowadza DO SZAŁU? TOP 10 najbardziej WKURZA...

Poród na przystanku, pasażer, który wsiadł do tramwaju obłożony cebulą, bo słyszał, że w czasie mrozów trzeba ubierać się "na cebulkę", szaleniec porywający autobus - w dziejach MPK nie brakuje zdarzeń czasem śmiesznych, czasem wzruszających, a czasem strasznych. Zobaczcie w galerii 15 nietypowych zdarzeń, do których doszło w tramwajach, autobusach i na przystankach ----->

15 nietypowych zdarzeń, które spotkały pasażerów MPK Poznań

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski