Budowa jest drugim etapem realizacji projektu „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha - rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej”, współfinansowanym ze środków unijnych. Oprócz samej trasy tramwajowej powstaje pętla, a także drogi dla samochodów i rowerów. Miasto zapewnia, że większość prac ziemnych jest zakończona, zbudowano nasyp pętli, przebudowano sieć cieplną i gazową oraz wyremontowano kanalizację deszczową. Budowa prowadzona jest od lipca ubiegłego roku.
Czytaj też: Kierowco, uważaj! Możesz stracić prawo jazdy za... gwałtowne hamowanie i niebezpieczne wyprzedzanie
- Budowa nowej trasy tramwajowej to element większej inwestycji w tej części miasta: przebudowano już odcinek trasy tramwajowej od os. Lecha do ronda Żegrze, a po zakończeniu prac na rondzie Rataje przebudowana zostanie także tzw. Trasa Kórnicka - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Należy podkreślić, że dzięki realizowanej obecnie inwestycji przy ul. Unii Lubelskiej otworzymy możliwość korzystania z transportu sporej części południowego Poznania. Lepszy i szybszy dostęp do komunikacji publicznej zyskają między innymi osoby mieszkające w okolicach Minikowa i Marlewa.
Wiadomo zatem, że po uruchomieniu tramwaju zyskają m.in. mieszkańcy bloków przy ul. Falistej, a w przyszłości – jak zapewnia miasto - także kilkanaście tysięcy osób, które zamieszkają na terenach przy rondzie Żegrze, między ulicami Hetmańską a Unii Lubelskiej.
Gdy trasa będzie już przygotowana do uruchomienia, zostanie włączona do miejskiego systemu tramwajowego na rondzie Żegrze, które już zostało tak przebudowane, żeby bez problemów przyjąć nową linię tramwajową z układem dróg i infrastrukturą. Przewidziano na nim rozjazd, wyprowadzający tramwaje w stronę nowej pętli, wystarczy więc dołączyć do niego nowe torowisko, bez ponownego zamykania ronda.
- Na ukończeniu jest układanie torowiska tramwajowego, przy czym tory ułożono już na całej powstającej pętli – informuje Joanna Żabierek, rzecznik prezydenta miasta. - Pozostał jeszcze ostatni odcinek przy rondzie Żegrze, dokąd tory mają zostać doprowadzone w połowie roku. Ukończono właśnie przebudowę sieci sanitarnej na głębokości 7 metrów, zbudowano też większość zaprojektowanego wodociągu. Na nowej pętli powstaje już budynek ekspedycji, który służbom MPK będzie służył do nadzorowania ruchu, a kierowcom i motorniczym - jako zaplecze socjalne. Niebawem też rozpocznie się budowa przystanków tramwajowych i autobusowych. W najbliższych tygodniach zakończy się instalacja słupów trakcji i rozpoczną się prace związane z montażem kabli trakcyjnych i oświetlenia.
Według planów kierowcy wrócą na zamknięty obecnie odcinek ul. Unii Lubelskiej jeszcze przed wakacjami, jadąc od strony ronda Żegrze do bloków przy ul. Falistej. Po uruchomieniu nowego fragmentu ul. Unii Lubelskiej drogowcy wejdą z pracami na odcinek od bloków przy ul. Falistej do skrzyżowania z Obodrzycką. Zakończenie całości prac planowane jest na przełom 2020 i 2021 roku, tramwaje mają pojechać w stronę pętli w połowie stycznia.
ZOBACZ TEŻ:
Sprawdź też:
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?