Teren przy ul. Jana Pawła II, Krzywoustego i Milczańskiej od lat jest niezagospodarowany. Firma Apsys Polska przez ok. siedem lat zabiegała o możliwość wybudowania tu centrum handlowo-rozrywkowego. Pod tę inwestycję uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego "Rataje-Łacina". Dzięki porozumieniu z miastem co do wymiany gruntów oraz umowie dotyczącej udziału m.in. w kosztach inwestycji drogowych, Apsys uzyskał w końcu pozwolenie na budowę. Obiekt-gigant (czwarte pod względem wielkości centrum w Polsce) ma powstać do końca 2014 r.
Czytaj także:
Poznań: Łacina miała wyglądać tak. Zobacz stare plany Miastoprojektu [ZDJĘCIA]
- Budowę chcemy rozpocząć jeszcze w tym roku - mówił dla "Pulsu Biznesu" Maciej Wróblewski, wiceprezes Apsys Polska. - Wcześniej musimy spiąć finansowanie. Ze względu na jakość i skalę projektu na brak zainteresowania banków nie narzekamy.
Bo Łacina ma być centrum nowej generacji. Na ok. 98 tys. mkw. znajdzie się ponad 300 punktów handlowych i usługowych - w tym 230 butików, 40 sklepów oraz 40 restauracji i kawiarni. Będzie tu m.in. Carrefour, Leroy Merlin, Empik, Sephora, H&M, Mango. W części rozrywkowej powstanie Multikino z dziewięcioma salami, centrum rozrywki rodzinnej oraz fitness klub z basenem i sauną. Poza restauracyjnymi ogródkami, na zewnątrz budynku znajdą się tarasy z widokiem na fontanny i amfiteatr. A klienci będą mieli do dyspozycji ponad 3 tys. miejsc parkingowych. Koszt inwestycji to 350 mln euro (ponad 1,4 mld zł).
Nie wszystkim poznaniakom pomysł budowy kolejnego centrum handlowego się podoba. Już w 2009 r., kiedy trwały rozmowy Apsys z miastem, do prezydenta i radnych trafiła petycja mieszkańców ratajskich osiedli.
- Kiedy córka kupowała mieszkanie, zapewniano ją, że będzie miała widok na Maltę - mówiła Maria Więckowska. - Widok jest, ale na galerię. Teraz na tyłach powstanie kolejna bryła betonu, do której będą jeździć tysiące samochodów.
Prezydent Grobelny na łamach "Gazety Wyborczej" ripostował, że przykład Starego Browaru i Kupca Poznańskiego pokazuje, iż lokalizacja dwóch galerii obok siebie "sprzyja rozwojowi przestrzeni, podnosi jej walory, wzmaga ruch pieszy i rodzi konkurencję handlową".
Dodatkowym atutem budowy CH Łacina ma być to, że inwestor zobowiązał się do partycypacji w przebudowie ronda Rataje. Apsys zapłaci m.in. za budowę przejść podziemnych, nowego pasa ruchu, wymianę nawierzchni na ul. Jana Pawła II i Krzywoustego, przebudowę skrzyżowania ul. Milczańskiej i Inflanckiej. Resztę kosztów ma ponieść miasto. Urząd nie zdołał nam jednak wczoraj odpowiedzieć, o jakie kwoty chodzi. A i ta sprawa budzi kontrowersje.
- Uchwalony plan zagospodarowania oraz grunt były już prezentem dla inwestora, więc nie rozumiem, dlaczego jeszcze teraz miasto za pieniądze podatników ma partycypować w kosztach modernizacji układu drogowego pod inwestycję - mówi Adam Pawlik, radny PiS i przewodniczący RO Rataje.
Umowa między miastem a Apsys Polska została zawarta kilka lat temu. Jak tłumaczy Bożena Przewoźna, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej, teraz musi zostać urealniona. Z kolei inwestor przygotowuje nowe wizualizacje CH Łacina.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?