Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Dlaczego MPK latem grzeje w tramwajach?

Katarzyna Fertsch
Pasażerowie narzekają, że nawet latem MPK grzeje w tramwajach
Pasażerowie narzekają, że nawet latem MPK grzeje w tramwajach Waldemar Wylegalski
Upały zniechęcają do spacerów. Ale okoliczności nie sprzyjają także podróżom tramwajami. Pojazdy są nagrzane nie tylko przez pasażerów, ale także... instalację grzewczą. Przedstawiciele MPK przepraszają i zapewniają, że to wina samych tramwajów.

Niejednego pasażera podróżującego "stopiątką" bulwersują ciepłe, a często wręcz gorące grzejniki przy podłodze. Czasem któryś głośno skomentuje, inny wykrzyczy, co o tym myśli, jeszcze inny - wyzwie motorniczego.

Czytaj także:
Poznań: MPK chce sprzedać stare tramwaje. Kto je kupi?
Poznań wypożyczył tramwaje wahadłowe

- W tramwajach tego typu motorniczy nie ma nawet możliwości włączenia czy wyłączenia grzania. Podobnie jak nawiewu chłodnego powietrza. Wszystkiemu winna jest sama konstrukcja pojazdów - wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. - Bardzo nam przykro, że pasażerowie narażeni są na tego typu niedogodności.

"Stopiątki" to tramwaje ponad 40-letnie. Są stare, a więc stara jest również ich konstrukcja.

- Mają wadliwą wentylację - mówi Iwona Gajdzińska. - Gdy się zepsuje, gorące powietrze, które powinno być wydmuchiwane na zewnątrz, trafia do wnętrza pojazdu.

Niestety, wentylacja w tych tramwajach ma jeszcze jedną wadę: często się psuje. Latem MPK częściej niż w innych porach roku sprawdza, czy nic "nie wysiadło". Kontrole prowadzone są nie tylko w zajezdniach, ale również po wyjeździe tramwaju na linię. Kiedy awaria zostanie wychwycona, pojazd zjeżdża do zajezdni.

Jednak nie tylko wentylacja odpowiada za temperaturę w pojeździe. Winne jest także podwozie tramwaju, które bardzo szybko się nagrzewa i oddaje ciepło do części pasażerskiej.

- Jest to niespotykane w innych tramwajach - twierdzi Gajdzińska. - Między innymi dlatego zaczynamy się pozbywać "stopiątek". Im więcej będziemy mieli Moderusów Beta i Tramino, tym mniej "stopiątek" będzie jeździło po poznańskich ulicach. I komfort jazdy komunikacją miejską zdecydowanie wzrośnie.

W tym roku poznańskie MPK zamierza sprzedać około czterdziestu "stopiątek". Pierwsi chętni już są: to dwie inne firmy przewozowe z kraju. Jeśli negocjacje zakończą się sukcesem i dojdzie do transakcji, już wkrótce nasze tramwaje będą mogły grzać pasażerów w innych polskich miastach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski