18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

reklama

Poznań: Domino, w które gra na drodze całe miasto

Elżbieta Sobańska
Czy inteligentny system transportu do 2012 roku rozładuje poznańskie korki? Sławomir Seidler
Czasami wystarczy stłuczka lub awaria, by w ogromnym korku stanęła znaczna część miasta. Samochodów w Poznaniu przybywa. Dane statystyczne pokazują, że auto posiada co drugi mieszkaniec. To nadal najchętniej wybierany środek transportu, który wygrywa z komunikacją publiczną . Za tym przyrostem nie nadążają rozwiązania komunikacyjne.

Jak wynika z badań dotyczących zatłoczenia ruchu w mieście, łączna strata mieszkańców Poznania w 2007 w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego tylko w ciągu jednego dnia roboczego wyniosła 40 tysięcy godzin. Gdyby zsumować ten czas w skali roku (po wyłączeniu weekendów, świąt i urlopów) straty spowodowane staniem w korku urosły do około 18 mln godzin w szczycie. Oznacza to, że statystyczny poznaniak utracił w ciągu roku aż 103 godziny.

Duża liczba pojazdów sprawia, że Poznań coraz częściej zmaga się z tzw. "efektem domina" na drogach. - Można wyróżnić różne etapy tworzenia się korków, w tym ten największy funkcjonujący pod angielską nazwą "gridlock", tworzący się na znacznym obszarze - tlumaczy dr Hubert Igliński, autor badań z Katedry Logistyki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

- Można też przyjąć nazwę efektu domina, czyli że w danym miejscu dochodzi do zdarzenia np. kolizji czy wypadku, który powoduje najpierw zatłoczenie na ulicach do niego prostopadłych, a następnie zablokowanie obszaru pomiędzy nimi. W wyniku tego tworzy się korek na danej ulicy, co powoduje efekt domina.

Działania miasta w zakresie usprawnienia ruchu w Poznaniu to między innymi inwestycje drogowe oraz zmiany w systemie sterowania ruchem. - System sterowania ruchem dąży do uwzględnienia priorytetu dla komunikacji publicznej, ułatwiającej przejazd tramwajów oraz tworzenie dodatkowych pasbusów - mówi Dorota Wesołowska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

- Jest to także szereg działań, w tym analiz zmierzających do umożliwienia płynnego przejazdu z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa. Dlatego choćby na ulicy Winogrady prędkość została ograniczona, a są też miejsca, gdzie jest zwiększana, tak jak chociażby ostatnio na ulicy Szwajcarskiej i arcybiskupa W. Dymka.

Zdaniem specjalistów, przy obecnym przeciążeniu systemu drogowego Poznania, który charakteryzuje się specyficzną zabudową z dużą ilością wąskich ulic, nie da się wprowadzić rozwiązań w znacznym stopniu usprawniających przejazd. Pole manewrowania jest wąskie. Takim przykładem jest ulica Żeromskiego, którą na godzinę przejeżdża około 1,5 tysiąca pojazdów w kierunku centrum w godzinach szczytu. Wyłączenie tego odcinka, który jest zarazem fragmentem drogi tranzytowej, powoduje, że trudno znaleźć alternatywny przejazd.

- Miasto koncentruje się głównie na inwestowaniu w infrastrukturę drogową, co pozwala na zmniejszenie zatłoczenia tylko w krótkim czasie - uważa Igliński. - Jeśli poprawimy przejazd na przykład na ulicy Naramowickiej, to tak zwany zator przesunie się w kierunku centrum miasta. Chodzi o to, że lepsze drogi nie skłonią mieszkańców do porzucenia aut bez kompleksowych rozwiązań, w tym inwestycji w komunikację publiczną czy rozwój sieci parkingów "parkuj i jedź".

Jego zdaniem potrzeba rozwiązań systemowych. Miasto stawia obecnie na nowoczesne technologie i rozwój inteligentnego systemu transportu, czyli systemu informacji z wykorzystaniem internetu, który usprawni ruch w mieście. To złożony projekt obejmujący przyspieszenie komunikacji miejskiej, sterowanie ruchem, wczesne powiadamianie kierowców o utrudnieniach na drodze.

- Będą też kamery z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwią automatyczne rejestrowanie zdarzeń i szybsze powiadamianie służb ratowniczych, a co z pewnością przyczyni się do zmniejszenia występowania korków - tłumaczy Tadeusz Szkudlarz z wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej UM, koordynator programu "Cyfrowy Poznań", którego częścią jest planowany projekt IST.

- Do połowy grudnia wstępny etap przygotowań, w tym studium wykonalności i będziemy czekać na ogłoszenie konkursu przez Ministerstwo Rozwoju regionalnego, by móc ubiegać się o dofinansowanie unijne.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maria

Koniecznością sa rozwiązania prowadzące do zwiększenia ofert komunikacji zbiorowej, do Naramowic w pierwszej kolejności nowa linia tramwajowa. Trzeba z ogromnym naciskiem calej społeczności poznańskiej i podpoznańskiej, doprowadzic do uruchomienia szybkich koleji podmiejskich. Na to rozwiązanie nie trzeba wielomilionowych nakładów ze strony miasta Poznania. Trzeba koniecznie prowadzic rozmowy z marszałkiem i doporowadzic do realizacji tej oferty, ona leży gotowa na talerzu trzeba niewielkiego wysiłku i odrobinę dobrej woli ze strony WŁADZ MIASTA POZNANIA aby to "pyszne ciastko" skonsumowac"

P
Pyra

Winogrady były alternatywą dla Szelągowskiej i Słowiańskiej. Wydanie ponad 100mln zł na taki bubel jest nieporozumieniem. Właśnie brak takiej alternatywy jest nieszczęściem dla ul. Żeromskiego. I nadal o takich alternatywach się nie myśli. Przykładowo nie wiadomo dlaczego ul. Murawa nie jest przedłużona w stronę Naramowic. Można wymieniać tak dalej. (Konieczna jest budowa kolejnych mostów nad Wartą, zwłaszcza jak trzeba będzie np. odnowić most Chrobrego.)
Obawiam się, że owi sławetni planiści powinni być jak najszybciej wymienieni. Na lepszych, zdrowo-rozsądkowych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3