Obecnie hol prezentuje się fatalnie. Po przekroczeniu wejścia podróżny wpada w kałuże ze stopionego śniegu. Dalej pasażerów atakuje nieprzyjemna woń. W okolicy poczekalni niejednokrotnie można zobaczyć mężczyzn śpiących na posadzce.
Pracownicy PKP przypominają, że przed laty w całym kraju dworce też zamykano. Podobnie dzieje się i w innych krajach Europy. Taka "przerwa" trwa najczęściej między godz. 23 a 4. W tym czasie przez Poznań przejeżdża trzynaście pociągów, z których aż pięć jest niedostępnych w ruchu krajowym.
Co jednak mają zrobić podróżni, którzy dotrą w nocy do stolicy Wielkopolski i będą musieli poczekać na inny pociąg?
- Z obserwacji wynika, że zamiera ruch już między 23 a północą. Na terenie całego dworca do godzin rannych spotkać można około stu osób - mówią pracownicy SOK.
- Ci podróżni będą mogli skorzystać z Dworca Zachodniego - twierdzi dyrektor Pluciński.
Jednak na Zachodnim nie ma poczekalni. Lokal gastronomiczny w nocy jest nieczynny. Dobrze, że działa chociaż toaleta.
Podróżni mówią o tym krótko: Nieporozumienie!
- Zamkną hol, bezdomny pójdzie na Zachodni - irytuje się Wacław Klisz z Kościana.
Co dzięki zamykaniu dworca zyska spółka administrująca obiektem? - O godziny, w których zamknięty będzie hol, skrócimy czas pracy firmy ochroniarskiej. A to oznacza konkretny zysk finansowy. Przerwa pozwoli na sprzątanie profesjonalnymi maszynami. Zaoszczędzimy na oświetleniu i ogrzewaniu - podkreśla dyrektor Pluciński.
Żeby jednak zamknąć hol również od strony przejścia podziemnego prowadzącego na Dworzec Zachodni, musi być zamontowana bariera.
- Krata na pewno będzie. Jak na razie jest ona w fazie projektowania, a zainstalowana zostanie w ramach remontu, jaki zacznie się, gdy tylko zniknie śnieg - dodaje Pluciński.
Krata założona zostanie w ramach remontu wschodniej części stacji.
- Celem tych prac jest modernizacja trzech wschodnich peronów: pierwszego, drugiego i trzeciego. Zmieni się nie tylko nawierzchnia peronów, ale też wiaty. Przybędą windy dla niepełnosprawnych - mówi Zbigniew Wolny, rzecznik PLK w Poznaniu. Najważniejszym jednak elementem tej modernizacji będzie budowa nowego kolektora deszczowego. Podłączony zostanie on do tego znajdującego się w ulicy Głogowskiej. Dzięki temu podziemne przejście z Dworca Zachodniego do holu Dworca Głównego nie będzie zalewane przy każdym obfitszym deszczu.
W ramach tego remontu wykonana zostanie też nowa izolacja podziemnego przejścia. Tynk przestanie więc spadać na przechodzących tunelem.
- Prace wykonywane będą w porozumieniu z wykonawcą nowego dworca - dodaje Zbigniew Wolny.
Zamykane mają być również dworce w Gnieźnie i Koninie, a po zakończeniu remontów w Lesznie i Ostrowie, w Zielonej Górze, Gorzowie, Szczecinie Dąbiu, Szczecinie i Stargardzie Szczecińskim. Każdy z nich będzie zamykany w innych godzinach.
Nowy dworzec za 35 mln euro
Spółka TriGranit, wykonawca Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, rozpocznie budowę dworca kolejowego w marcu przyszłego roku. Jeszcze w tym miesiącu podpisana zostanie umowa między wykonawcą a PKP. Obiekt ma być gotowy 2 kwietnia 2012 roku. Jeśliby się jednak okazało w sierpniu 2011, że są opóźnienia w realizacji harmonogramu, PKP przystąpi do modernizacji starego budynku dworca.
Nowy dworzec ma być nad peronami 1, 2 i 3, wzdłuż mostu Dworcowego. Projektowane są trzy dojazdy do niego - między innymi od ul. Składowej i od Wolnych Torów. Koszt nowego kompleksu szacowany jest na 35 mln euro. Później ma powstać galeria handlowa i hotel.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?