Poznań: Fabryka Pojazdów Szynowych na sprzedaż

Mateusz Pilarczyk
Agencja Rozwoju Przemysłu chce sprzedać poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych
Agencja Rozwoju Przemysłu chce sprzedać poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych Fot. Grzegorz Dembiński
Agencja Rozwoju Przemysłu chce sprzedać poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych. W poniedziałek minął termin zgłaszania się do negocjacji w sprawie kupna 100 procent udziałów w FPS. Zainteresowani przejęciem, w ostatnich miesiącach rozwijającej się spółki, mają być nie tylko przedsiębiorcy z Polski - z tego powodu przedłużono możliwość składania ofert.

- Ruchy dotyczące FPS zostały podjęte zgodnie z decyzją Ministerstwa Skarbu z wiosny tego roku. Zadecydowano, że Agencja Rozwoju Przemysłu sprzedaje wszystkie spółki ze swojego portfela, które może, i które są po restrukturyzacji. Jest to nie tylko FPS, ale i Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa oraz zakłady elektroniczne Lamina. Innego powodu nie ma - tłumaczy Roma Sarzyńska-Przeciechowska, rzecznik ARP.

Agencja nie zdradza ile ofert, od kogo i z jakich krajów chętnych na przejęcie poznańskiej fabryki wpłynęło do wczoraj. Spekulacje na ten temat pojawiały się natomiast na portalu rynek-kolejowy.pl. Padała nazwa Pesy (bydgoskiego producenta pociągów i tramwajów), nazwisko Jarosława Pawluka właściciela grupy TrackTec i założyciela CTL Logistics oraz pojawiały się doniesienia o kapitale chińskim. Które z nich się sprawdzą? Proces sprzedaży udziałów potrwa kilka miesięcy.

ARP kupiła FPS od H.Cegielski-Poznań na początku 2010 roku. Był to sposób na ratowanie "Ceglorza", który w tamtym czasie tonął w długach. Nie w lepszej sytuacji była sama FPS. Problemy z terminowymi wypłatami, kiepski portfel zamówień i kolejne porażki - tak można było wtedy scharakteryzować poznańską FPS.

Przez ostatnie dwa lata fabryka była restrukturyzowana, a sytuacja w FPS zmieniła się ostatecznie na dobre w ostatnich miesiącach. FPS zaczęła wygrywać przetargi na remonty wagonów dla PKP InterCity. W lipcu tego roku poznańska spółka podpisała umowę z PKP InterCity na modernizację 20 wagonów pasażerskich. Jej wartość to blisko 54,5 mln zł.

Zwieńczeniem tej drogi było podpisanie 18 października kontraktu o wartości 175 mln zł na budowę 25 zupełnie nowych wagonów. Przez ostatni rok zatrudnienie w firmie zwiększyło się z 280 osób do 430 i ma się zwiększyć jeszcze o około stu kolejnych pracowników. Modernizowany ma być tramwaj Puma, który dotąd nie cieszył się zainteresowaniem odbiorców, a w dalszych planach jest produkcja lokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Uważam, że sprzedaż FPS w tym momencie w jakim się znajduje to zła decyzja. Fabryka zaczęła wychodzić na prostą. Są zamówienia na nowe wagony i naprawy rewizyjne. Jeśli teraz zmieni się właściciel, to boje się, że znowu nie będzie winnego jak coś nie wyjdzie, jak pojawią się zawirowania w firmie - uważa Zbigniew Zieliński ze związku zawodowego Metalowcy.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

q
qwert

potem im chinczyk wywiezie maszyny i zamknie. a w halach otworzy najwiekszy, najszerszy, najwyzszy, z najwiekszymi oknami magazyn i centrum dystrybucyjne na europe centralno-wschodnia-zachodnia. tv oglosi. rzad i rada miasta klasnie w dlonie i opowie o wspanialym przedsiewzieciu. a po 3 latachchinczyzcy hale sprzedadza jakiemus partaczowi od grobelnego.

K
Kupiec Poznański

Koleś ze związków zawodowych uważa, iż należy kontynuować biznes za budżetową kasę, bo mu się prosta jakaś ukazała. FPS to firma niesprzedawalna, bo niereformowalna. Spoko. Nie martw się przyjacielu. Będzie jak dawnej.

K
KTS

HCP to ten słynny Ceglorz co Poznaniem trząsł??? gdzie ich bohaterstwo???? jeden znajomy twierdzi że nie ma ich co żałować mają to co chcieli,niech idą na skargę do tych co im opowiadali bajeczki o równych żołądkach i bułkach z szynką., śmiejąc się dodaje ,,ale ich okiełznali"

N
NIKT

Rok temu sprzedano spółkę-siostrę HCP-FSA "inwestorowi" z Libanu. Inwestor tylko z nazwy, bo nic nie inwestuje a w 2013 brak zamówieńi zapowiada zwolnienia.

A
Analityk giełdowy

Kur.....kto naszych rzadzacych uczy lub uczył zasad ekonomi??? Po pierwsze, NIE SPRZEDAJE SIE PRZEDSIĘBIORSTW (o dobrej kondycji finansowej) w okresie dekoniuktury ponieważ jest to sprzedaż z dyskontem, w porównaniu do tego co mozna by dostac w okresie wzrostu gospodarczego! Druga, wazniejsza kwestia, firma wyszła na prostą, ma kontrakty, zatrudnia nowych ludzi, startuje m.in. o kolejne o modernizacje wagonów PKP i jest duza szansa na dobra przyszłość.....co wielce CHINCZYCY tutaj pomoga? FPS bedzie remonotwac wagony dla chińskiej kolei? Rece opadają widzac co sie dzieje w tym kraju.....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3