Poznań: Gimnazjum nr 57 nie może być zlikwidowane!

BOK
Prezydent Ryszard Grobelny przyznaje, że dyrekcja Gimnazjum nr 57 nie poinformowała rodziców o likwidacji szkoły
Prezydent Ryszard Grobelny przyznaje, że dyrekcja Gimnazjum nr 57 nie poinformowała rodziców o likwidacji szkoły Fot. Waldemar Wylegalski
Prezydent Poznania Ryszard Grobelny twierdzi, że rodzice uczniów wszystkich szkół, które mają być zlikwidowane, zostali o tym prawidłowo powiadomieni. I to, w ocenie prezydenta, umożliwia zgodne z prawem zamknięcie placówek. Wyjątkiem jest Gimnazjum nr 57 przy Sierakowskiej. Ta szkoła w tym roku nie może być zlikwidowana.

Powód? Zdaniem Ryszarda Grobelnego, dyrekcja Gimnazjum nr 57 nie wykonała polecenia Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania i nie poinformowała rodziców o likwidacji placówki.

Prezydent zapowiada wyciągniecie konsekwencji wobec dyrekcji szkoły oraz wydziału oświaty. Mówi również, że będzie proponował, by - w wyniku zmiany uchwały Rady Miasta - Gimnazjum nr 57 zostało zlikwidowane z dniem 31 sierpnia 2013.

Z kolei w przypadku Gimnazjum nr 24 rodzice nie musieli być obecnie zawiadomieni, ponieważ ta szkoła będzie likwidowana metodą tak zwanego wygaszania i przestanie istnieć z dniem 31 sierpnia 2014 roku.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
REX

CZŁOWIEK Z KLAPKAMI NA OCZACH, ROZUMUJĄCY WYLĄCZNIE PARTYKULARNYM INTERESEM NIE MOŻE ZASIADAĆ W FOTELU PREZYDENCKIM!!! ZAMYKANIE SZKÓŁ TO KPINA!!! KPINA Z NAS WSZYSTKICH!!!
W NASZYCH RĘKACH POZOSTAJE, ABY TEN MEGALOM,AN I KARIEROWICZ ODCHODZIŁ W NIEŁASCE ODWOŁANY PRZEZ ŚWIATŁYCH OBYWATELI!!!

A
Anna Wachowska

nie jest - w przypadku powiadomień rodziców w zakresie ustawy o systemie oświaty , mają zastosowanie przepisy kpa o doręczeniach - przepisy te nie przewidują wieszania na klamce.

w związku z próbami wydziału oświaty doręczania za pomocą dziennika elektronicznego informuję, że takie zawiadomienie jest również nieskuteczne ponieważ na zawiadomienie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art 39.1 kpa) rodzic wcześniej musiałby wyrazić zgodę tzn. zgodę na dostarczenie zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły

k
kjfihgufv

czy powiadomienie przyklejone na klamce do drzwi jest prawidłowym zawiadomieniem rodziców o likwidacji szkoły?????
ja tego nieotwieraniem ani nie zdjęłam z klamki
prosze o pomoc

G
Gość

Era miast robotniczych skończyła się w latach 60-tych. Poznańskie szkoły kształcą poniżej średniej krajowej dla dużych miast. Jakakolwiek zmiana mogłaby być nazwana reformą tylko wówczas, gdy niosłaby cel w postaci poprawy jakość. O czymś takim prezydent tylko opowiada bez wskazania sposobów osiągnięcia celu.
O oszczędności także nie chodzi, gdyż w skali systemu są one marginalne (tyle co wydajemy na usprawniania techniczne w kilku fyrtlach - polecam lekturę obecnego budżetu, budżetu rozrzutnego miasta).
O co więc chodzi? Na pewno nie o dobro mieszkańców.

G
Gość

Na sesji rady miasta we wtorek analizę podważającą złożyła do protokołu Ania Wachowska-Kucharska. To w jaki sposób na siłę i bez jasnego, przekonywującego interesu społecznego działa urząd miasta każe się zastanowić nad ewentualnymi innymi motywami działania. Być może trzeba szkoły zamknąć (choć prezydent sam przyznaje, ze za 5 lat będzie za mało miejsc...) ale o tym trzeba poważnie dyskutować, a nie na kilka miesięcy cichaczem coś robić, a potem próbować manipulować. Tak nie można w demokratycznym społeczeństwie. Demokracja to nie proces wyborczy, ale sposób rządzenia.

A
Ala i As

To bardzo mądry głos! Wreszcie ktoś zauważył, że działania naszych władz prowadzą do tego , że na Poznaniakom oraz naszym dzieciom żyje się coraz gorzej. Prezydent szuka oszczędności tam gdzie ich znaleźć się nie da. Oświata jak świat światem nie przynosi dochodów, jednak wiedza ma już wartość bezsporną! Nasze dzieci chodzą do szkół , które wybrali i niech tak pozostanie!

a
alicja

może ktoś to sprawdzi, kilka lat temu w Poznaniu przeprowadzono likwidację przedszkoli, w Łodzi może nie starczyć miejsc dla wszystkich dzieci, co z Poznaniem? Kto to monitoruje? W tym roku prezydent robi wielką akcję likwidując między innymi gimnazja. Niedługo moje dziecko pójdzie do gimnazjum. Kto zna odpowiedź czy będzie miało się gdzie uczyć? Czy będzie musiało dojeżdżać daleko od domu? Czy będzie uczyło się w przepełnionych klasach, a uczyć ich będą zestresowani nauczyciele? Czy będzie się uczyć na dwie zmiany? Jeżeli to ma być "reforma" oświaty w poznańskim wydaniu to ja takiej reformy nie chcę! Sprawdzcie czy urzędnicy popełnili błędy i niedopełnili swoich obowiązków. Dla dobra uczniów szkół podstawowych. Emocje emocjami, ale prawo prawem. Przestrzegać musi go również prezydent, radni i my wszyscy.

r
rodzic

Z tego wynika, że uchawała o G24 może zostać podwazona ... Kto teraz ją zgłosi do podważenia - związki zawodowe (POWINNY) czy radni działający na rzecz mieszkańców ( o tych antypoznaniakach z PO i PRO nie piszę...). Spróbujcie, bo jeśli się uda to WIELKIE DZIĘKI dla inicjatora odwołania się od uchwały.

g
grrrr

"Procedura prawna likwidacji publicznej szkoły (placówki) prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

1.W każdym przypadku powinna rozpocząć się od podjęcia przez radę organu prowadzącego ( jako organu wyłącznie właściwego do złożenia prawnie wymaganego oświadczenia woli o zamiarze likwidacji szkoły, placówki) uchwały o zamiarze likwidacji szkoły, placówki( art.59.1 w związku z art.5c pkt.1 ustawy o systemie oświaty).

2.Zadaniem wójta ,burmistrza, prezydenta miasta jest przygotowanie projektu uchwały rady gminy w sprawie zamiaru likwidacji szkoły, placówki ( art.30 ust. 2 pkt.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

3.Do projektu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły winno być dołączone uzasadnienie. Obowiązek ten wynika z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.” Zasady techniki prawodawczej”. W uzasadnieniu uchwały winien znaleźć się szczegółowy opis przyczyn podjęcia decyzji o zamiarze likwidacji, dane dotyczące zapewnienia możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, informacje o organizacji i sposobie bezpłatnego dowozu jak również informacje dotyczące spraw kadrowych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych likwidowanych szkół i placówek (§131 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.”Zasady techniki prawodawczej” w związku z § 142 i § 143 tegoż rozporzadzenia).

4.Zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych oraz Uchwałą Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z dnia 17 czerwca 1993 r. I PRP 2/93 OSNC 1994/1/1 organy samorządu terytorialnego obowiązane są do zasięgania opinii związków zawodowych odnośnie założeń i projektów aktów prawnych, o ile obejmują one zakres przedmiotowy działalności związku. W związku z tym projekt uchwały o zamiarze likwidacji wraz z uzasadnieniem powinien zostać skierowany do zakładowej organizacji związkowej do zaopiniowania. Zgodnie z art.19 ust.2 ustawy o związkach zawodowych zakładowa organizacja związkowa w terminie 30 dni przedstawia opinię. Nieprzedstawienie opinii we wskazanym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia.

5.Zgodnie z art.59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty( Dz. U. Z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z póź.zm.) organ prowadzacy podejmując zamiar likwidacji szkoły, jest zobowiązany co najmniej na 6 m-cy przed terminem likwidacji zawiadomić o takim zamiarze:
•właściwego kuratora oświaty – w uzasadnieniu wyroku NSA( Ośrodek Zamiejscowy NSA we Wrocławiu, z 5 maja 1998r. – II S.A./Wr 1472/97) podano iż datą od której trzeba liczyć bieg sześciomiesięcznego terminu wskazanego w art.59 ust.1 ustawy o systemie oświaty jest dzień podjęcia uchwały o zamiarze likwidacji szkoły, nie zaś data wpłynięcia pisma w tej sprawie do kuratora oświaty,

•rodziców uczniów – ustawodawca miał na myśli skuteczne powiadomienie rodziców. Dowodem na skuteczne powiadomienie rodziców uczniów jest np. wysłanie indywidualnych zawiadomień za poświadczeniem odbioru.

6.Placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły rolniczej także ministra właściwego do spraw rolnictwa. Opinia, o której mowa, wydawana jest w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Ministra Edukacji Narodowej ( art. 59 ust.2 i 2b ustawy o systemie oświaty).

7.Po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (zajęcie stanowisko powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia projektu uchwały do organu nadzoru pedagogicznego) organ prowadzący może podjąć uchwałę o likwidacji placówki.

•Zgodnie z tym, o czym była mowa wcześniej projekt uchwały o likwidacji powinien być skierowany do zaopiniowania do zakładowej organizacji związkowej.
•Zakładowa organizacja związkowa w terminie 30 dni ma prawo do przedstawienia opinii. Nie przedstawienie opinii we wskazanym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia.

8.Szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego po zapewnieniu przez organ prowadzący uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu (art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty).

9.Uchwała o likwidacji szkoły publicznej winna zostać podjęta w takim czasie, aby zgodnie z przepisami prawa oświatowego przeprowadzić procedury rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionymi tam nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi ( art..59 ust.2 ustawy o systemie oświaty w związku z art.20 ustawy Karta Nauczyciela i Kodeksem pracy).

10.Dokumentację zlikwidowanej szkoły publicznej przekazuje się organowi prowadzącemu szkołę z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania, którą przejmuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny ( art.59 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

11.Po dokonanej likwidacji szkoły organ prowadzący winien ponownie ustalić sieć publicznych szkół i dostosować obwody po likwidacji (art. 17 ust.1 ustawy o systemie oświaty).

Najczęściej występujące nieprawidłowości w działaniach organów prowadzących w sprawach likwidacji szkół (w oparciu o raport NIK z sierpnia 2005 r.):
•Niepodejmowanie uchwał o zamiarze likwidacji szkoły.
•Niedochowanie 6 miesięcznego obowiązkowego terminu powiadomienia rodziców o zamiarze likwidacji szkoły.
•Niezapewnienie możliwości kontynuacji nauki w szkole publicznej, lecz w szkołach o uprawnieniach szkoły publicznej powstałych na bazie likwidowanych szkół, dla których organem prowadzącym była fundacja.
•Niezapewnienie dzieciom dojeżdżającym do szkół bezpiecznych warunków oczekiwania na środek transportu.
•Niewystarczające działania zmierzające do zagospodarowania nieruchomości po zlikwidowanych szkołach.
•Nieokreślenie sieci i obwodów szkół publicznych po dokonanej likwidacji"

DOTARŁO?

g
grrrr

"Procedura prawna likwidacji publicznej szkoły (placówki) prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

1.W każdym przypadku powinna rozpocząć się od podjęcia przez radę organu prowadzącego ( jako organu wyłącznie właściwego do złożenia prawnie wymaganego oświadczenia woli o zamiarze likwidacji szkoły, placówki) uchwały o zamiarze likwidacji szkoły, placówki( art.59.1 w związku z art.5c pkt.1 ustawy o systemie oświaty).

2.Zadaniem wójta ,burmistrza, prezydenta miasta jest przygotowanie projektu uchwały rady gminy w sprawie zamiaru likwidacji szkoły, placówki ( art.30 ust. 2 pkt.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

3.Do projektu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły winno być dołączone uzasadnienie. Obowiązek ten wynika z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.” Zasady techniki prawodawczej”. W uzasadnieniu uchwały winien znaleźć się szczegółowy opis przyczyn podjęcia decyzji o zamiarze likwidacji, dane dotyczące zapewnienia możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, informacje o organizacji i sposobie bezpłatnego dowozu jak również informacje dotyczące spraw kadrowych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych likwidowanych szkół i placówek (§131 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.”Zasady techniki prawodawczej” w związku z § 142 i § 143 tegoż rozporzadzenia).

4.Zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych oraz Uchwałą Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z dnia 17 czerwca 1993 r. I PRP 2/93 OSNC 1994/1/1 organy samorządu terytorialnego obowiązane są do zasięgania opinii związków zawodowych odnośnie założeń i projektów aktów prawnych, o ile obejmują one zakres przedmiotowy działalności związku. W związku z tym projekt uchwały o zamiarze likwidacji wraz z uzasadnieniem powinien zostać skierowany do zakładowej organizacji związkowej do zaopiniowania. Zgodnie z art.19 ust.2 ustawy o związkach zawodowych zakładowa organizacja związkowa w terminie 30 dni przedstawia opinię. Nieprzedstawienie opinii we wskazanym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia.

5.Zgodnie z art.59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty( Dz. U. Z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z póź.zm.) organ prowadzacy podejmując zamiar likwidacji szkoły, jest zobowiązany co najmniej na 6 m-cy przed terminem likwidacji zawiadomić o takim zamiarze:
•właściwego kuratora oświaty – w uzasadnieniu wyroku NSA( Ośrodek Zamiejscowy NSA we Wrocławiu, z 5 maja 1998r. – II S.A./Wr 1472/97) podano iż datą od której trzeba liczyć bieg sześciomiesięcznego terminu wskazanego w art.59 ust.1 ustawy o systemie oświaty jest dzień podjęcia uchwały o zamiarze likwidacji szkoły, nie zaś data wpłynięcia pisma w tej sprawie do kuratora oświaty,

•rodziców uczniów – ustawodawca miał na myśli skuteczne powiadomienie rodziców. Dowodem na skuteczne powiadomienie rodziców uczniów jest np. wysłanie indywidualnych zawiadomień za poświadczeniem odbioru.

6.Placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły rolniczej także ministra właściwego do spraw rolnictwa. Opinia, o której mowa, wydawana jest w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Ministra Edukacji Narodowej ( art. 59 ust.2 i 2b ustawy o systemie oświaty).

7.Po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty (zajęcie stanowisko powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia projektu uchwały do organu nadzoru pedagogicznego) organ prowadzący może podjąć uchwałę o likwidacji placówki.

•Zgodnie z tym, o czym była mowa wcześniej projekt uchwały o likwidacji powinien być skierowany do zaopiniowania do zakładowej organizacji związkowej.
•Zakładowa organizacja związkowa w terminie 30 dni ma prawo do przedstawienia opinii. Nie przedstawienie opinii we wskazanym terminie uważa się za rezygnację z prawa jej wyrażenia.

8.Szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego po zapewnieniu przez organ prowadzący uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu (art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty).

9.Uchwała o likwidacji szkoły publicznej winna zostać podjęta w takim czasie, aby zgodnie z przepisami prawa oświatowego przeprowadzić procedury rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionymi tam nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi ( art..59 ust.2 ustawy o systemie oświaty w związku z art.20 ustawy Karta Nauczyciela i Kodeksem pracy).

10.Dokumentację zlikwidowanej szkoły publicznej przekazuje się organowi prowadzącemu szkołę z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania, którą przejmuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny ( art.59 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

11.Po dokonanej likwidacji szkoły organ prowadzący winien ponownie ustalić sieć publicznych szkół i dostosować obwody po likwidacji (art. 17 ust.1 ustawy o systemie oświaty).

Najczęściej występujące nieprawidłowości w działaniach organów prowadzących w sprawach likwidacji szkół (w oparciu o raport NIK z sierpnia 2005 r.):
•Niepodejmowanie uchwał o zamiarze likwidacji szkoły.
•Niedochowanie 6 miesięcznego obowiązkowego terminu powiadomienia rodziców o zamiarze likwidacji szkoły.
•Niezapewnienie możliwości kontynuacji nauki w szkole publicznej, lecz w szkołach o uprawnieniach szkoły publicznej powstałych na bazie likwidowanych szkół, dla których organem prowadzącym była fundacja.
•Niezapewnienie dzieciom dojeżdżającym do szkół bezpiecznych warunków oczekiwania na środek transportu.
•Niewystarczające działania zmierzające do zagospodarowania nieruchomości po zlikwidowanych szkołach.
•Nieokreślenie sieci i obwodów szkół publicznych po dokonanej likwidacji."

DOTARŁO???

Dodaj ogłoszenie