Poznań: Groby powstańców styczniowych do odnowienia i naprawy błędów

Krzysztof M. Kaźmierczak
Nagrobek ppor. Aleksandra Cieleckiego.
Nagrobek ppor. Aleksandra Cieleckiego. Fot. Grzegorz Dembiński
W kwaterze V Cmentarza Garnizonowego na Cytadeli w Poznaniu pochowanych jest 31 weteranów powstania styczniowego. Ustaliliśmy, że w inskrypcjach na ich nagrobkach roi się od błędów.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Poznań: Błędy na grobach bohaterów powstania styczniowego [GALERIA]

Posługując się wydanymi w okresie międzywojennym Monitorem Polskim, rocznikiem oficerskim z 1923 roku oraz prasą z tamtego okresu zweryfikowaliśmy inskrypcje na wszystkich nagrobkach powstańców, które postawiono w 1963 roku w 100-lecie powstania, w miejsce oryginalnych, zniszczonych podczas wojny i z powodu upływu czasu.

Okazało się, że na większości nagrobków są umieszczone błędne lub niepełne informacje. Takie same nieprawdziwe informacje o bohaterach z 1863 roku znajdują się w poznańskiej internetowej wyszukiwarce cmentarnej.

Największy błąd dotyczy ppor. Aleksandra Cieleckiego, na którego mogile podano, że pochowany jest tam Aleksy Cielecki-Zaremba. Niekompletna, a zarazem niepoprawna jest też inskrypcja na mogile, w której leży ppor. Jan Bonawentura Splettstoesser (brakuje imion a w nazwisku jest błąd).

Część pomyłek dotyczy dat urodzenia lub śmierci, niekiedy błędy są nieznaczne (pomylone są tylko dni miesiąca). W niektórych przypadkach różnice w datach są znacznie poważniejsze. Przykładowo ppor. Melchior Koprucki urodził się w 1839, a nie w 1833, a ppor. Stanisław Dykierski w 1843, a nie w 1832 roku.

Błędna jest także data urodzin w inskrypcji na grobie najbardziej utytułowanego powstańca styczniowego pochowanego na Cytadeli, por. Jana Massalskiego odznaczonego m.in. Orderem Virtuti Militari i czterokrotnie Krzyżem Walecznych.

W dwóch przypadkach z powodu błędów lub braku dat urodzin nie można określić, kto jest w danej mogile pochowany. Było bowiem po dwóch powstańców Janów Wojciechowskich i Wojciechów Nowakowskich, a napisy nagrobne nie rozstrzygają, o których z nich chodzi.

Najmniejszym problemem są niekompletne informacje, np. w przypadku ppor. Leona Całki nie podano jego roku urodzenia chociaż jest on znany.

Na dodatek takie same jak na cmentarzu błędne informacje powielone są w wyszukiwarce na stronie Urzędu Miasta Poznania. Korzystając z niej nie można więc znaleźć np. mogiły Aleksandra Cieleckiego.

Pomyłkowe i niekompletne dane tonie jedyny problem dotyczący grobów weteranów. Wymagają one odnowienia. Zaledwie na 6 z 31 mogił są w pełni czytelne inskrypcje.

- Groby są świadectwem historii. Błędne informacje powinny być korygowane - uważa prof. Wiesław Olszewski, autor publikacji o nekropoliach na Cytadeli.

- Wkrótce przeprowadzimy inspekcje na cmentarzu i zastanowimy się co można zrobić - zapowiedział Rafał Ratajczak, zastępca dyrektora Wydziału Kultury i Dziedzictwa UMP w reakcji na nasze pytanie, czy błędy zostaną naprawione.

Poinformowany o błędnych danych również w internetowej wyszukiwarce cmentarnej Rafał Ratajczak zapewnił, że postara się, by informacje te zostały jak najszybciej poprawione.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Melchior Koprucki to mój pra pra pra pra dziadek także doskonale wiem że urodził się w roku 1833 a nie 1839 jak piszecie. Nie wiem skąd ta informacja ale jest błędna. z pokolenia na pokolenie w miom domu jest przekazywane ze mój przodek zyl 101 lat.

G
Gość

I jeszcze ważna rzecz...
W tradycji i języku polskim jest najpierw imię potem nazwisko...
Jakiś głupi aparatczyk albo tępy urzędas kazał wykuć na nagrobkach te dziwolągi uwłaczające godności każdego mieniącego się Polakiem... koniecznie więc należałoby to naprawić...

E
Ergo Sum

Jest świetna baza - razem z jedyną interaktywną mapą dokładnych miejsc powstańczych na www.powstanie.okiem.pl To chyba jedyna strona tego typu w Polsce. Inne zajmują się tylko wycinkami - a na urzędy to w ogóle po co liczyć?

E
Ergo Sum

Jest świetna baza - razem z jedyną interaktywną mapą dokładnych miejsc powstańczych na www.powstanie.okiem.pl To chyba jedyna strona tego typu w Polsce. Inne zajmują się tylko wycinkami - a na urzędy to w ogóle po co liczyć?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3