Poznań: Jak zachęcić więcej kierowców do parkingu Park & Ride? Kolejne grupy będą mogły tu parkować za darmo

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
Bogna Kisiel

Poznań: Jak zachęcić więcej kierowców do parkingu Park & Ride? Kolejne grupy będą mogły tu parkować za darmo

Bogna Kisiel

Pod koniec lutego ubiegłego roku został uruchomiony pierwszy z czterech zaplanowanych przez miasto parkingów „parkuj i jedź” (Park & Ride). Funkcjonuje on przy ulicy Szymanowskiego, ale nie cieszy się tak duża popularnością wśród kierowców, jakiej życzyłyby sobie władze Poznania, stąd pomysły, by kolejne grupy posiadaczy kart PEKA mogły tu parkować za darmo.

Po trzech miesiącach funkcjonowania parkingu przy ul. Szymanowskiego średnio korzystało z niego ok. 80 osób dziennie. Byli to na ogół ci, którzy wcześniej zostawiali auta przed marketem Tesco i przesiadali się na tramwaj. W ten sposób kilkadziesiąt miejsc było niewykorzystanych.

– Stale prowadzimy obserwacje i analizy związane z funkcjonowaniem tego obiektu. Na podstawie zgromadzonych doświadczeń stopniowo rozszerzamy uprawnienia do bezpłatnego parkowania

– podkreśla Agnieszka Smogulecka, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. I przypomina, że taka sytuacja miała miejsce jesienią ubiegłego roku.

Przyjęta przez radnych uchwała umożliwiła bezpłatne parkowanie posiadaczom wszystkich rodzajów biletów okresowych na kartach PEKA (w wariantach zawierających strefę A). Dzięki temu także osoby posiadające bilet specjalny mogą tutaj bez opłat zostawić samochód.

– Do dyspozycji użytkowników jest 130 miejsc parkingowych, a kierowcy coraz chętniej z nich korzystają. Obecnie w dni robocze na parking wjeżdża średnio około 100 samochodów na dzień – twierdzi Smogulecka. I wskazuje, że parking P&R jest świetnie zlokalizowany, bo w pobliżu znajduje się przystanek PST Szymanowskiego co pozwala na sprawną i wygodną przesiadkę na tramwaj. – W ten sposób można dojechać do centrum bez stania w korkach i poszukiwania miejsc parkingowych – dodaje Smogulecka.

Te działania nie doprowadziły jednak do 100-procentowego obłożenia parkingu. ZTM proponuje teraz objęcie bezpłatnym parkowaniem kolejne grupy. Są to osoby, posiadające bilety: okresowe na trasę, w Programie Premiowym oraz w ramach oferty PEKA Firma. To oznacza, że posiadacze wszystkich rodzajów biletów długookresowych, zapisanych na karcie PEKA będą mogli korzystać z parkingu P&R przy ulicy Szymanowskiego na tych samych zasadach.

To nie koniec zmian.

– Obecnie parking nie funkcjonuje w święta ustawowo wolne od pracy. Chcielibyśmy, aby w przyszłości był on czynny również w dni świąteczne - mówi Smogulecka.

We wtorek propozycję ZTM rozpatrzą na sesji poznańscy radni.

– Miasto podejmuje różnorodne działania, aby zachęcić mieszkańców oraz osoby przyjezdne do korzystania z transportu publicznego

– zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor ZTM. – Stąd między innymi prowadzone na bieżąco remonty infrastruktury, planowanie i budowa nowych tras tramwajowych, a także inwestycje związane z budową parkingów P&R.

Obecnie trwają prace, których efektem ma być powstanie trzech kolejnych parkingów Park & Ride. Będzie na nich łącznie 207 miejsc postojowych. Wyłoniono już wykonawcę, który je zaprojektuje, wybuduje i wyposaży w niezbędną infrastrukturę.

Parkingi powstaną przy rondzie Starołęka, w rejonie ulicy św. Michała oraz przy stacji kolejowej w okolicach ulicy Biskupińskiej. Mają być gotowe przed końcem 2020 roku.

– Inwestując w nie, miasto chce zachęcić kierowców do pozostawienia samochodu w bezpiecznym, monitorowanym miejscu i kontynuowania podróży komunikacją miejską – mówi Gosiewski. – To konkretna oferta, która może mieć realny wpływ na ograniczenie korków na ulicach.

Bogna Kisiel

Wszystko co dotyczy Poznania, czym żyją mieszkańcy jest mi bliskie. Pod lupę biorę decyzje władz, działalność miejskich spółek, instytucji, związków międzygminnych. Bacznie wsłuchuję się w głos poznaniaków i radnych. Od lat śledzę rozwój aglomeracji poznańskiej, działania podejmowane przez powiat poznański, szczególnie bacznie obserwuję gminę Czerwonak. Chętnie podejmuję tematy społeczne, historie ludzi zmagających się z przeciwnościami losu, pomysły młodych ludzi, które mogą zrewolucjonizować nasze życie. Interesują mnie rozwiązania komunikacyjne, problematyka zagospodarowania przestrzennego i gospodarki odpadami, bo jeśli w tych obszarach nie znajdziemy rozsądnych rozwiązań, to zapłacą za to przyszłe pokolenia.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.